Bensiinin hinta 60 senttiä litralta vain parin kilometrin päässä Suomen rajasta – itärajan asukkaista tuli bensakansaa

Venäjällä tankkaavat näyttävät suosivan bensiinikäyttöisiä autoja. Tämä selittänee, miksi itärajalla on vähän dieselautoja.

kulkuneuvot
Tankkausta Svetogorskissa.
Monet imatralaiset käyvät tankkaamassa muutaman kilometrin päässä Svetogorskissa.Kari Kosonen / Yle

Polttoaineen hinnalla näyttää olevan suuri vaikutus siihen, valitseeko autoilija itselleen diesel- vai bensiinikäyttöisen auton. Tähän viittaa ainakin se, että itärajalla, aina Suomenlahdelta Kuhmoon saakka, levittäytyy vyöhyke, jossa on rekisterissä huomattavasti vähemmän dieselhenkilöautoja kuin muualla Suomessa.

Asiaa näyttää selvittävän se, että itärajalla monet autoilijat käyvät tankkaamassa halpaa bensiiniä rajan takana Venäjällä. Hintaero Suomen ja Venäjän välillä on merkittävä, sillä esimerkiksi tänään tiistaina itärajan takana sekä 95-oktaanisen bensiinin että dieselin hinta oli noin 60 senttiä litralta. Suomessa molemmista saa maksaa euron enemmän.

Tankkausta Svetogorskissa.
Suomalaisia bensajonossa Svetogorskissa Venäjällä.Kari Kosonen / Yle

Imatra ja Toholampi vastakkain

Taloussanomat julkaisi äskettäin bensiini- ja dieselautojen levinnäisyyttä Suomessa havainnollistavan kartan (siirryt toiseen palveluun). Siitä selviää, että käytännössä kaikissa itärajan kunnissa, Keski-Suomesta alaspäin, bensiiniautoja on huomattavasti enemmän kuin yleisesti Suomessa.

Erityisen selvästi eron näkee vertaamalla autokantaa Etelä-Karjalassa ja Pohjois-Pohjanmaalla, jossa näyttää olevan oikea dieselautojen keskittymä. Eniten dieselautoja on rekisterissä Keski-Pohjanmaan Toholammella, jossa niitä on Trafin tilaston mukaan lähes puolet eli 49,2 prosenttia henkilöautokannasta.

Vähiten dieselautoja on sen sijaan Etelä-Karjalassa Imatralla, jossa niitä on rekisterissä vain 15,8 prosenttia.

Toholammen keskustaa
Imatran Rajapatsas
Ero keskipohjanmaalaisen Toholammen ja eteläkarjalaisen Imatran välillä on hurja.

Polttoaineen hintaero selittää

Imatra on kaupunki aivan itärajan pinnassa. Jotkut pitävät sitä käytännössä kaksoiskaupunkina, koska rajan takana kaupunki jatkuu venäläisenä Svetogorskina eli entisenä Ensona. Imatran keskustasta Suomen ja Venäjän väliselle rajalle on matkaa vain muutama kilometri.

Bensiiniautokeskittymää Imatralla ja muuallakin itärajalla on vaikea selittää millään muulla, kuin Venäjän tankkaamisella.

– Oma käsitykseni on, että se johtuu nimenomaan siitä, että itärajan takaa haetaan juuri bensaa. Näin oli varsinkin silloin, kun bensan hintaero dieseliin oli Suomessa suurempi kuin nykyään, Lappeenrannan Lauritsalan ST1-huoltoaseman asemanhoitaja Timo Mäntylä anoo.

Dieselautoilija Esko Molkentin
Imatralainen Esko Molkentin ei itse käy tankkaamassa rajan takana.Kalle Schönberg/Yle

Samaa mieltä on myös imatralainen dieselautoilija.

– Täällä on aika paljon niitä, jotka käyvät hakemassa sitä halpaa bensaa tuolta rajan takaa, kertoo Esko Molkentin.

Viime aikoina dieselin hinta on noussut Suomessa jo samoihin lukemiin kuin bensan. Jos tilanne säilyy, itärajan taakse saattaa suunnatta enemmän myös dieselautoilijoita.

Dieselmersulla ajava Esko Molkentin ei ole vielä itse käynyt tankkaamassa rajan takana.

– Sitten, kun niin pitäisi tehdä, niin luopuisin varmaan koko autoilusta, Molkentin sanoo.