Urheilulääkärin mukaan kuukautiskierto on valmennuksessa hyödyntämätön mahdollisuus – "Tärkeimpiä asioita, joilla Suomen naisurheilua voisi kehittää"

Kuukautiskierron huomioiminen olisi Pippa Laukan mukaan yksi parhaista keinoista nostaa Suomen naisurheilua. Video kertoo, kuinka otat liikunnassa hyödyn irti kuukautiskierrosta.

kuukautiset
Cheertanssija Veera Välimäki treenaa
Kuukautisista tulee mieleen lähinnä ikäviä asioita. Hormonit eivät kuitenkaan ole mitään pahantekijöitä, vaan niitä voi hyödyntää liikunnan harrastamisessa.

Suomalaisissa urheiluseuroissa valmentajat eivät puhu kuukautisista tyttö- ja naisurheilijoille riittävästi.

– Se voi tuntua liian intiimiltä ja varsinkin miesvalmentajat saattavat ajatella, ettei se kuuluisi valmentajan tonttiin. Tietoa ei myöskään ehkä ole tarjolla sellaisessa muodossa, että valmentajien olisi helppo esittää sitä urheilijoille, sanoo urheilulääkäri Pippa Laukka.

Laukan mukaan kuukautiskierto on suuri hyödyntämätön alue valmennuksessa.

– Sen huomioiminen on isoimpia asioita, joilla suomalaista naisurheilua voisi kehittää.

Nuoret jäävät treeneistä pois

Puhumattomuus aiheuttaa nuorille urheilijoille paineita. Saattaa tuntua, että valmentaja katsoo pahasti, jos ei pysty esimerkiksi kuukautiskipujen takia treenaamaan täysillä. Joukkuelajeissa voi painaa syyllisyys siitä, että pettää joukkuekaverit ja moni syyllistää myös itseään, jos ei joka kerta pysty yhtä hyvään suoritukseen.

Nuoret saattavat jäädä kuukautisten aikaan kokonaan pois treeneistä, jos joukkueessa ei ole puhuttu siitä, että oman voinnin mukaan on sallittua harjoitella kevyemmin, kertoo cheertanssivalmentaja Siiri Kahri.

Kuukautisista puhuminen on myös tärkeä terveyskysymys kovaa treenaaville: urheilijoilla ei aina ole oikeaa tietoa siitä, että kuukautisten poisjäänti voi merkitä kehon ylirasitustilaa ja se olisi syytä ottaa vakavasti.

Cheertanssivalmentaja Siiri Kahri ja urheilijoita.
Valmentaja Siiri Kahri urheilee itsekin HAC Elegants -cheertanssijoukkueessa.Yle/ Rinna Härkönen

Valmentajalla on tärkeä rooli

Tietoa kuukautisista on toki tarjolla nuorille kotona, koulussa ja somessa, mutta ne eivät välttämättä käsittele aihetta liikunnan harrastamisen näkökulmasta. Aloitteen kuukautisista puhumiseen pitäisi tulla seuran suunnalta, jotta se ei jää keskinäisten pukuhuonepuheiden varaan.

Laukka suosittelee, että jokaisessa seurassa olisi valmentajien joukosta valittu kuukautisvastaava tai "menkkavalmentaja". Valmentaja on nuorille urheilijoille auktoriteetti ja kun hän sanoo ääneen, että kaikkina kuukauden päivinä ei tarvitse treenata samalla teholla, se auttaa urheilijaa olemaan itselleen armollisempi ja kuuntelemaan omaa kehoaan.

Kysymys on myös joukkueen kulttuurista. Kuukautisaiheen tuominen esiin kertoo joukkueen jäsenille siitä, että tämä on porukassa sallittu ja tärkeä aihe. Nimettyä menkkavalmentajaa olisi urheilijan myös helppo lähestyä omine kysymyksineen.

Pippa Laukka
Urheilulääkäri Pippa Laukan mielestä kuukautisista pitäisi puhua urheiluseuroissa paljon enemmän.Yle

Kuukautishäiriöt kertovat ylirasitustilasta

Kuukautiskierron seuraaminen on tärkeää kovaa treenaaville, sillä kuukautishäiriöt toimivat merkkinä kehon ylirasitustilasta.

– Vieläkin on sellaista kulttuuria, että huippu-urheilijalla kuukautisten poisjäänti olisi normaalia, sanoo Laukka. – Normaalia se ei kuitenkaan ole, vaan se pitäisi ottaa vakavasti ja muuttaa harjoittelua. Siten voidaan välttää kehon vakava ylikuormitus.

Nuorten urheilijoiden kanssa täytyisi keskustella myös siitä, että runsas kuukautisvuoto vaikuttaa raudan tarpeeseen, ja siitä, että kuukautisten aikana keho ei välttämättä palaudu yhtä hyvin kuin muulloin, jolloin venytykset voi tehdä tavallista pehmeämmin.

Ahaa-elämyksiä ja oman kehon tuntemusta

Siiri Kahrin valmentamassa HAC Elegants -cheertanssijoukkueessa on otettu viime aikoina tavoitteeksi puhua kuukautisista entistä avoimemmin ja hyväksyvämmin. Joukkuelaisten mukaan tämä on vähentänyt kuukautisiin liittyvää stressiä, kun nyt on voinut sanoa ääneen, että tänään kuukautiset aiheuttavat kiukkua tai niiden takia ei jaksa treenata aivan täysillä.

Tarkka ja todenmukainen tieto kuukautiskierron vaikutuksesta liikuntaan lisää urheilijan ymmärrystä omaa kehoaan kohtaan.

– On tullut sellaisia ahaa-elämyksiä. Aikaisemmin olen vain huomannut, että kropassa tapahtuu jotakin, mutta nyt tajuan, että okei, tapahtuu tällaista, koska nyt on tämä aika kuukaudesta, sanoo cheertanssija Martta Lehmusvirta.

Cheertanssija Martta Lehmusvirta treenaa.
Cheertanssija Martta Lehmusvirta arvostaa sitä, että valmentaja on ottanut kuukautiset puheeksi joukkueessa.Yle/ Rinna Härkönen

Menkkapankki vähentää stressiä yllätyskuukautisista

Iso huoli monella nuorella on tämä: mitä jos kuukautiset alkavat yllättäen kesken treenien tai kisojen? Tämäkin huoli on helpottanut puhumalla ja varautumalla. HAC:issa on nykyään pukuhuoneessa “menkkapankki”: purkki, johon täydennetään siteitä ja tamponeja, joita jokainen saa tarpeen tullen käyttää.

Muissakin seuroissa on tehty vastaavaa: esimerkiksi jenkkifutiksessa tyttöjen leireillä mukana kulkevaan “lady bagiin” kuuluu kuukautissuojien lisäksi myös varapelihousut.

Lasipurkki, jossa on kuukautissuojia. Urheilijoita istuskelee taustalla.
HAC Elegants -joukkueella on menkkapankki kuukautisyllätysten varalta.Yle/ Rinna Härkönen

Yllättävän helppoa miesvalmentajillekin

Monilla nais- ja tyttöurheilijoilla on miesvalmentajia, niin myös HAC Elegants -joukkueella. Saako miesvalmentaja vapautuksen kuukautisista puhumisesta? Ei saa, eikä tarvitsekaan, sanoo Siiri Kahri, sillä ammattitaitoisen valmentajan on pystyttävä puhumaan kaikenlaisista urheilijan suoritukseen liittyvistä asioista.

Joukkueissa, joissa valmentajat ovat alkaneet puhua kuukautisista, on huomattu, ettei niistä puhuminen ole ollut miesvalmentajillekaan kovin hankalaa.

– En ehkä ole ihan vahvimmalla alueellani menkoista puhuttaessa, mutta kun niistä alettiin meillä puhua, eniten hämmensi ehkä se, miksei oltu puhuttu aikaisemmin, toteaa Helsinki Basket Academyn tyttöjen joukkueen päävalmentaja Pekka Salminen.