Ruotsin elintarvikevirasto: Joka kolmannella ruotsalaisella teinitytöllä merkkejä raudanpuutteesta – tutkija penää vastaavaa selvitystä suomalaisnuorista

Tytöt tarvitsevat rautaa poikia enemmän, mutta tytöt syövät vähemmän lihaa, joka on hyvä raudan lähde, todetaan Ruotsin elintarvikeviraston selvityksessä.

rauta (ravitsemus)
Annos pekonipastaa sinisellä lautasella, joka on valkoisella puupöydällä
Anna-Kreetta Saarinen / Yle

Vaikka monet nuoret syövät liian vähän hedelmiä ja vihanneksia, useimmat onnistuvat saamaan tarpeeksi vitamiineja ja kivennäisaineita. Sen sijaan raudan kanssa on ongelmia – ainakin Ruotsissa.

Joka kolmannella ruotsalaisella teini-ikäisellä tytöllä on merkkejä raudanpuutteesta, todetaan Ruotsin elintarvikeviraston selvityksessä (siirryt toiseen palveluun). Siihen vastasi yhteensä 3 000 viides- ja kahdeksasluokkalaista sekä lukion toisen vuosikurssin oppilasta.

Raudanpuutteen oireita ovat muun muassa väsymys ja heikotus.

Kasvisruokavaliosta ei aina saa rautaa

Suomen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuspäällikkö Iris Erlund toteaa, ettei asiaa ole Suomessa juuri tutkittu. Hän uskoo, että suomalaisnuorilla tilanne voi olla sama kuin länsinaapurissa.

Erlundia haastatteli Yle Svenska.

– Tätä ikäryhmää olisi ehdottomasti tutkittava meilläkin. Ruokailutottumukset muotoutuvat teini-iässä, ja nuoret alkavat tehdä itsenäisiä valintoja, joten silloin on hyvä aika vaikuttaa siihen, kuinka he syövät, Erlund toteaa.

Ruotsin elintarvikeviraston selvityksessä todetaan, että tytöt tarvitsevat rautaa enemmän kuin pojat, mutta usein tytöt syövät vähemmän lihaa kuin pojat.

Jotta rautaa saisi riittävästi kasvis- tai vegaaniruokavaliosta, on hallittava ravitsemuksen perustiedot ja -taidot. Terveellinenkin ruokavalio voi johtaa raudanpuutteeseen.

Hyviä kasvisperäisiä raudanlähteitä ovat muun muassa palkokasvit, linssit, herneet, täysjyvätuotteet, siemenet, pinaatti ja persilja.

– Kasviksista peräisin oleva rauta kuitenkin imeytyy huonommin, koska ravinnon muut ainesosat, kuten kalsium ja fytaatit sitovat rautaa. Toisaalta imeytymistä voi parantaa esimerkiksi juomalla appelsiinimehua, koska se sisältää C-vitamiinia, Erlund toteaa.

En kvinna står framför en trappa.

Helpoiten rautaa saa punaisesta lihasta

Tyttöjen raudantarve lisääntyy, kun kuukautiset alkavat. Ravitsemussuosituksia noudattavat tytöt saavat todennäköisesti silti riittävän määrän rautaa.

Erlundin mukaan lisääntynyt raudantarve ei aina johda raudanpuutokseen, koska elimistö tehostaa raudan imeytymistä tarpeen mukaan.

– Yksipuolinen ruokavalio, kova treenaaminen ja runsaat kuukautiset lisäävät raudanpuutteen riskiä. Liian vähäinen energiansaanti ja syömishäiriöt ovat teini-ikäisillä tytöillä suhteellisen yleisiä ja he saattavat innostua liian yksipuolisista dieeteistä. Lisäksi osa ihmisistä on muita alttiimpia raudanpuutokselle.

Punainen liha ja esimerkiksi veriletut ovat hyvä raudan lähde.

– Muussa tapauksessa suosittelemme punaisen lihan vähentämistä ruokavaliossa, mutta lasten ja nuorten kohdalla liha on hyvä lähde, jos rautaa on muutoin vaikea saada tarpeeksi, koska lihasta rauta imeytyy hyvin.

Erlundin mukaan tyttöjen on erityisen tärkeää saada tarpeeksi rautaa, sillä tarve kasvaa entisestään aikuisena ja esimerkiksi raskauden ja imetyksen aikana.

Sen sijaan aikuisilla miehillä raudanpuutos on harvinaista.

– Useimmat miehet voisivat syödä vähemmän rautaa ja vähemmän punaista lihaa. Miesten ei pidä lisätä raudan saantia, ellei siihen ole erityistä syytä.