Pääväyläksi nostettu valtatie 8 tarvitsee ohituskaistoja Pohjanmaalla – päätökset rahoituksesta tehdään ensi hallituskaudella

Valtatie 8 tarvitsisi ohituskaistoja Vaasan pohjoispuolella. Pääväyläksi pääsemiseksi tekivät pohjalaislobbarit kovasti töitä.

valtatiet
Valtatie 8 Vassorinlahden kohdalla Mustasaaressa.
Valtatie 8 Vassorinlahden kohdalla Mustasaaressa.Tuomo Rintamaa/Yle

Valtatie 8 on mukana pääväylien joukossa koko matkallaan Turusta Ouluun ensi vuoden alussa voimaan astuvassa asetuksessa.

Liikenne- ja viestintäministeriön antamassa asetuksessa (siirryt toiseen palveluun) pääväylä yhdistää valtakunnan tärkeimmät keskukset, maanteiden nopeusrajoitus on vähintään 80-kilometriä tunnissa ja niiden talvikunnossapito on muuta tieverkkoa parempi. Lisäksi maanteiden pääväylillä kulkee yli 6000 henkilöautoa ja yli 600 raskaanliikenteen ajoneuvoa vuorokaudessa.

Tienpitäjän mukaan valtatie 8 tarvitsisi kipeästi ohituskaistoja Vaasan pohjoispuolelle. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen Liikenne- ja infrastruktuuri vastuualueen johtaja Anders Östergård sanoo, että nopeita parannuksia ei ole odotettavissa.

– Nyt heti ei tapahdu mitään. Tämä pääväyläasetus on ylätason linjaus, jolla määritetään ykkösluokan pääväylälle määrävälein turvalliset ohituspaikat. Se koska ne tulevat, on aivan eri asia, koska rahaa niille ei ole heti kukaan myöntämässä, Östergård muistuttaa.

Östergårdin mukaan asiaan saadaan lisäselvyyttä, kun väyläverkoston investoinneista päätetään seuraavalla hallituskaudella valmistuvassa 12-vuotisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.

Kova lobbaus auttoi

Alkuperäisessä asetusluonnoksessa pääväyläksi kasitieltä oli kaavailtu vain Turun ja Porin väli, sekä Uudenkaarlepyyn ja Kokkolan välinen osuus.

Koko tien saamiseksi pääväylien joukkoon tehtiin asetuksen lausuntokierroksella työtä pohjalaismaakunnissa. Pääväylästatuksen puolesta puhuivat muun muassa maakuntaliitot ja kauppakamarit.

Pohjanmaan kauppakamari tilasti liikenneprofessorilta selvityksen valtatien merkityksestä. Liikenne- ja viestintäministeriössä lausuntokierros ja kuulemiset kuunneltiin tarkkaan.

– Kieltämättä tässä pyrittiin herkällä korvalla kuulemaan alueita. Kuulemistilaisuudessa aiheesta keskusteltiin vielä lausuntokierroksen lisäksi. Näistä saimme uutta tietoa ja sen perusteella teimme uudellenarvoinnin ja valtatie kahdeksan päätyi pääväylien joukkoon, sanoo Liikenne- ja viestintäministeriön osastopäällikkö Sabina Lindström.