Innokkaimpia verkkoshoppailijoita ovat miehet, mutta naiset ovat kirimässä heitä kiinni – tämän vuoden Black Fridayn arvellaan nelinkertaistavan myynnin verkossa

Tänään vietetään Black Fridayta, joka on vuoden kovin verkkokaupan myyntipäivä. Jopa 40 prosenttia ostoksia harkitsevista arvioi tekevänsä ostoksensa kokonaan tai lähes kokonaan verkossa.

shoppailu
Black Friday -mainoksia Clas Ohlsonin myymälän ikkunassa Mannerheimintiellä Helsingissä.
Black Friday -mainoksia Clas Ohlsonin myymälän ikkunassa Mannerheimintiellä Helsingissä.Martti Kainulainen / Lehtikuva

Moni odotti jo puolilta öin sormet näppiksellä tai älypuhelimella Black Fridayn eli mustan perjantain alennusmyyntien avautumista. Yhdysvalloista maailman valloitukseen lähtenyt alennusmyyntipäivä on lyönyt itsensä läpi nykyisin myös Suomessa erityisesti verkkokaupassa.

Vuonna 2015 verkkokauppojen myynti kaksinkertaistui meillä mustana perjantaina ja viime vuonna kauppaa tehtiin tämän yhden päivän aikana kolme kertaa enemmän kuin tavallisena perjantaina. Verkkomaksupalvelu Paytrailista kerrotaan, että tänä vuonna odotetaan Black Fridayn jo nelinkertaistavan myynnin verkkokaupassa.

– Se on verkkokaupassa selkeästi vuoden paras myyntipäivä. Meidän kautta menee tänä vuonna ennusteemme mukaan nelinkertaisesti maksuja, jos verrataan tavalliseen perjantaihin, kertoo toimitusjohtaja Markus Laurio.

Mutta mitä Black Fridayna ostetaan? Tehdäänkö ostokset verkossa vai kivijalkakaupassa? Ja ketkä ylipäätään verkkoshoppailevat?

Miehet verkkoshoppailijoita

Miehet ovat edelleen innokkaimpia verkkoshoppailijoita, mutta naiset eivät ole kaukana heistä. Paytrailin teettämästä kyselystä (siirryt toiseen palveluun) selviää, että keskiverto miesasiakas kuluttaa lähes 300 euroa kuukaudessa verkkokauppoihin, kun taas naisilla vastaava summa on 240 euroa

– Ne kuulostavat suurilta summilta, mutta niihin on laskettu mukaan myös kaikki verkon kautta ostetut palvelut, kuten lennot ja hotellit sekä esimerkiksi TV:n suoratoistopalvelut, kertoo toimitusjohtaja Markus Laurio.

Naiset lähtevät yleensä miehiä herkemmin alennusmyynteihin ja tekevät hinnan perusteella heräteostoksia. Mustana perjantaina ostoksia kuitenkin tekevät verkkokaupassa enemmän miehet.

– Miehet eivät ainakaan myönnä tekevänsä alennusten vuoksi heräteostoksia vaan he ostavat aina oman kertomansa mukaan tarpeeseen, sanoo edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen Kaupan liitosta.

Black Weekend -kyltti
Black Friday on laajentunut yhdestä päivästä viikonlopun tai koko viikon kestäväksi riippuen liikkeestä.Laura Tolonen / Yle

Miehet ostavat verkkokaupoista eniten kodinelektroniikkaa ja palveluja. Naiset taas shoppailevat kodinsisustustuotteita ja huonekaluja sekä kauneudenhoitotuotteita. Eniten verkossa myydään kappalemääräisesti vaatteita ja kenkiä, joita ostavat sekä naiset että miehet.

Vaatteita ja kenkiä ostetaan paljon ulkomaisista verkkokaupoista, kun taas kodintekniikkaa myös yhä enemmän kotimaasta.

– Varmaan elektroniikka oli ennen edullisempaa ulkomailta ostettuna, mutta nyt myös kotimaiset kodinkonekaupat ovat joutuneet tuomaan tuotteensa myyntiin edullisempaan hintaa, arvelee Laurio.

Poikkeuksena vaatekaupassa ovat lastenvaatteet, joita myydään myös kotimaisissa verkkokaupoissa.

– Suomalaiset pärjäävät lastenvaatekilpailussa hyvin, koska usein niissä on jokin aivan oma tuote. Kansainvälisten brändien myyminen kannattaa vasta, jos myynnissä on isot volyymit, kertoo Laurio.

Kaiken kaikkiaan verkko-ostamisen osuus ulkomailta on kasvanut, kerrotaan Kaupan liitosta. Ostoksia tehdään erityisesti Kiinasta ja Saksasta.

Hintaoppaan kuluttajatutkimus (siirryt toiseen palveluun) paljastaa suosituimmat kategoriat, joista suomalaiset ovat suunnitelleet ostavansa tuotteita Black Fridayna: elektroniikka (39%), muoti (22%), urheilu- ja ulkoilu (20%), kauneus ja terveys (17%), lelut- ja lastentarvikkeet (12%), kodinkoneet (11%) ja huonekalut ja sisustaminen (11%).

Keskiverto supershoppailija miehissä on Paytrailin kyselytutkimuksen mukaan Helsingissä asuva, 35–44-vuotias mies, joka kuluttaa verkossa lähes 2 000 euroa kuussa. Vastaavasti naissupershoppailija on samanikäinen ja myös Helsingistä. Hän ostaa verkosta lähes 1 500 eurolla kuukausittain.

Alennukset usein uskottua pienempiä

Yli 80 prosenttia suomalaisista aikoo mahdollisesti ostaa tuotteita tai palveluja Black Fridayna, selviää Hintaoppaan kuluttajatutkimuksesta. (siirryt toiseen palveluun)Eniten ostoinnokkuutta mustana perjantaina löytyy tuoreen selvityksen mukaan 18–24-vuotiaista.

Jopa 40 prosenttia Black Friday -ostoksia harkitsevista arvioi tekevänsä ostoksensa kokonaan tai lähes kokonaan verkossa. Kaikkein vahvimmin verkkokauppoja suosivat 35–44-vuotiaat, joista yli puolet arvioi tekevänsä vähintään 80 prosenttia Black Friday -ostoksistaan verkossa.

Lähes 40 prosenttia heistä uskoo säästävänsä vähintään 30 prosenttia tai enemmän vuoden suurimpana alennusmyyntipäivänä. Mutta totuus voi olla toinen, sillä sadan suosituimman tuotteen kohdalla hinta nousi viime vuonna jopa kolmanneksella tuotteista.

Hintaoppaan viime vuoden data osoittaa, että todellisuudessa alennuksessa olevien tuotteiden keskimääräinen alennusprosentti on 25. Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kannustaa kuluttajia tarkkaavaisuuteen.

– Kuluttajan kannattaa aina etsiä alin mahdollinen hinta, eikä katsoa vain alennusprosentteja, sanoo Matinvesi-Bassett.

Tuotteen hintahistoriaa tarkastelemalla on mahdollista tarkistaa, onko tarjous aidosti hyvä, onko hinta noussut ennen tarjousta tai onko tuote ollut paremmassa tarjouksessa jonain muuna ajankohtana.

Maksuaikaa ja täsmätarjouksia

Tavaratalokaupassa ja monilla erikoiskaupan aloilla joulukuun myynnin merkitys on yhä edelleen ylivoimaista. Vähittäiskaupan joulusesonki joulukuussa on liikevaihdoltaan 26 prosenttia koko vuoden kuukausikeskiarvoa suurempaa. Viime vuonna koko vähittäiskaupan joulukuun myynti (siirryt toiseen palveluun)oli Kaupan liiton mukaan lähes 1 780 euroa kotitaloutta kohti.

Aivan viime vuosina myös marraskuun merkitys koko kaupassa on kuitenkin alkanut kasvaa ja todennäköisesti juuri Black Fridayn siivittämänä, arvioidaan Kaupan liitosta.

– Voimakkainta kasvu on ollut kodintekniikassa, jossa Black Fridayn -kampanjointi on myös tehokkainta, kertoo edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen Kaupan liitosta.

Black Fridayn suurta suosiota verkkokaupassa saattaa selittää kohdennettu markkinointi. Verkkokaupoissa on myös paljon kampanjoita, joissa tarjotaan joustavaa maksuaikaa. Verkkokaupat pystyvät myös reagoimaan markkinoihin nopeasti.

– Verkkokaupat testaavat miten tarjoukset vaikuttavat ja hyvin nopeallakin aikataululla vaihtavat niitä. Jopa päivässä opitaan ja tehdään uusi tarjous, sanoo Laurio.

Black Friday lähti liikkeelle Suomessa ensin verkkokaupan puolella, mutta Kaupan liiton mukaan se on viime vuosina alkanut levitä myös kivijalkamyymälöihin.

– Pari vuotta sitten kivijalkamyymälöissä ensin kodinelektroniikka- ja urheiluvälinekauppa innostuivat mustasta perjantaista. Mutta tänä vuonna myös vaateliikkeet ja jopa ruokakaupat ovat lähteneet mukaan mustan perjantain alennusmyyntikampanjointiin, kertoo Tuula Loikkanen.

Kaksinkertainen ralliautoilun maailmanmestari Marcus Grönholm uskoo, että hän toi Black Fridayn ensimmäisenä Suomeen syksyllä 2011.