Porin sataman hiilijunien tärinä sapettaa asukkaita – "Talo nitisee ja natisee liitoksistaan kuin maanjäristyksessä"

Kivihiiltä Venäjältä Porin satamaan kuljettavien junien määrä on lisääntynyt runsaan vuoden aikana. Nyt junien aiheuttamaa tärinää voidaan yrittää hillitä laskemalla niiden nopeutta.

Pori
Juna Porin ratapihalla.
Kivihiiltä Porin satamaan kuljettavia junia kulkee aiempaa enemmän.Katja Halinen / Yle

Tampereen ja Porin välisellä rautatiellä lisääntynyt hiililiikenne huolestuttaa ratavarren asukkaita. Asukkaiden Liikennevirastolle tekemät valitukset hiilijunien aiheuttamista häiriöistä ovat kasvaneet moninkertaisesti.

Ulvilalaisen Marianne Kojon talo on aivan radan lähellä. Tontti rajoittuu rautatiehen. Ovelta on nelisenkymmentä askelta kiskoihin.

– Aika huonosti yhteiselo sujuu. Talo nitisee ja natisee liitoksistaan kuin olisi maanjäristys. Voi vain kuvitella, mitä tärinä tekee kiinteistön rakenteille ja asumismukavuudelle. Ei naurata, Kojo kuvailee hiilijunan aiheuttamaa tärinää.

Kivihiilijunat ovat laillista terrorismia.

Marianne Kojo

Marianne Kojo on asunut junaradan pielessä vuodesta 1994 lähtien. Rata on alkanut haitata hänen elämäänsä vasta runsas vuosi sitten, kun kiskoilla alkoi kulkea Porin satamaan Tahkoluotoon kivihiiltä kuljettavia normaaleja tavara- ja matkustajajunia raskaampia junia.

Hänen laskujensa mukaan junia menee tällä hetkellä 5-6 vuorokaudessa, kun alun perin asukkaille oli kerrottu, että määrä olisi yksi päivällä ja yksi yöllä.

Rautatiekiskot lähikuvassa.
Ratavarren asukkaat ovat suivaantuneet Porin satamaan kulkevien hiilijunien aiheuttamasta tärinästä.Katja Halinen / Yle

– Kivihiilijunat ovat laillista terrorismia. Vähemmän painoa, vähemmän junia, niin kaikilla säilyy mielenterveys ja talot ehijnä, Kojo sanoo.

Hiilikuljetukset Porin satamaan lisääntyvät vielä tulevaisuudessa, kun Tahkoluodon uusi hiiliterminaali otetaan käyttöön.

Rakenteita rikkova tärinätaso ei ole ylittynyt

Liikennevirasto on mitannut hiilijunien aiheuttamaa tärinää Kokemäen ja Porin välillä 28 rakennuksessa radan lähellä. Ulvilassa neljässä mitatussa asuintalossa häiriöiden suositusarvot ylittyivät kaksinkertaisesti.

– Jos tärinä ylittää tietyn tason, talon rakenteet voivat kärsiä ja tästä voi syntyä taloudellista vahinkoa. Yhdessäkään mittauksessa tällainen taso ei ole ylittynyt, sanoo melu- ja tärinäasiantuntija Erkki Poikolainen Liikennevirastosta.

Liikennevirastossa on kuitenkin ymmärretty radan läheisyydessä asuvien huoli. Virasto pohtii, että johonkin kohtaan rataa asetetaan nopeusrajoitus ja tämän jälkeen tehdään uusia tärinämittauksia.