Marcus Grönholm ei enää taistele Black Friday -tuotemerkkinsä puolesta: "Tekivät virheen kun antoivat sen minulle"

Kulutusbakkanaali Black Fridaytä vietettiin ensimmäistä kertaa Suomessa ralliautoilija Marcus Grönholmin pyörittämässä kauppakeskus Strandissa Inkoossa vuonna 2011.

Black Friday
Marcus Grönholm
Entinen ralliautoilija Marcus Grönholm inspiroitui amerikkalaisesta Black Friday -alennusmyyntipäivästä ja toi sen omistamaansa kauppakeskukseen Strandiin Inkooseen.Tomi Hänninen

Vielä pari vuotta sitten entinen ralliautoilija Marcus Grönholm lähetti Black Friday -nimeä alennuskampanjansa markkinoinnissa käyttäville yrityksille kieltokirjeitä.

Kirjeiden viesti oli, etteivät muut saa käyttää hänen vuonna 2012 MG Properties -perheyhtiölleen rekisteröimäänsä Black Friday -nimeä.

Kaksinkertainen ralliautoilun maailmanmestari uskoo, että hän toi Black Fridayn ensimmäisenä Suomeen syksyllä 2011. Silloin hänen omistamassaan kauppakeskus Strandissa Inkoossa vietettiin alennusmyyntejä Amerikan malliin, kiitospäivän jälkeisenä perjantaina.

– Keksittiin, että rekisteröidään tuotemerkki. Se meni ihan heittämällä läpi silloin, Grönholm muistelee.

Se voi johtua siitä, ettei Patentti- ja rekisterihallituksessa tuolloin vielä tunnistettu (siirryt toiseen palveluun), että kyseessä voisi olla yleisesti käytetty sana.

Rallikuski ihmettelee viikoksi paisunutta kulutusjuhlaa

Black Friday ei kuitenkaan jäänyt pelkästään kauppakeskus Strandin ja Grönholmin konseptoiman kampanjan omaksi jutuksi.

Mukaan lähtivät myös suuret ketjuliikkeet, jotka viisveisasivat siitä, että tuotemerkki oli rekisteröity Grönholmin yritykselle.

Grönholm otti yhteen elektroniikkajätin (siirryt toiseen palveluun) kanssa, mutta ei enää jaksa olla näreissään. Hän ymmärtää, että Black Friday on liian yleisesti käytetty ilmaisu ollakseen tavaramerkki.

– Nykyään suhtaudun leppoisammin, sillä Black Friday tulee kuitenkin maailmalta ja netin kautta. Aiemmin ajattelin, että voin vielä tehdä jotain tälle asialle, hän sanoo ja lisää:

– Tilanne on mikä on. Patentti- ja rekisterihallitus teki virheen siinä, että antoi sen mulle silloin aikanaan.

Black Friday on kasvanut vuosi vuodelta massiivisemmaksi ja nyt alennusvillitys on venynyt jo koko viikoksi. Sitä Grönholm ei ymmärrä.

– Ennen se oli vain päivä ja se oli hyvä. Nyt suomalaiset haluavat viikkotolkulla kulutusjuhlaa. Se ei ole enää sama pointti kuin minulla.

Black Fridayn suomalaisilla juurilla Inkoossa on myös tänään alennusmyyntihulabaloota, mutta tavaramerkin omistaja ei ole itse paikalla.

– Lähden ulkomaille. En ole mukana tässä hässäkässä.