Moni artisti haluaa someilmiöksi, mutta vain harva lyö läpi –YouTube-videot avasivat Steve 'n' Seagullsille tien ulkomaisille keikkalavoille

Teknologian kehittyminen on tehnyt musiikin julkaisemisesta helppoa, mutta kovenevassa kilpailussa artisti tarvitsee ympärilleen joukon ammattilaisia keikkamyyjistä manageriin.

musiikki
Steve 'n' Seagulls
Steve 'n' Seagullsin bändin jäsenet: Puikkonen, Hiltunen, Remmel, Herman ja Pukki. Nimet ovat artistien taiteilijanimet.Jaakko Manninen

Keskisuomalaisessa järvimaisemassa seisoo elokuvanäyttelijä Clint Easwoodin oloinen mies. Punamustaruudullinen flanellipaita, villapipo ja parransänki kuuluvat tällä hetkellä Steve 'n' Seagulls -yhtyeen soittajan, Matias "Herman" Haaviston tyyliin.

Mielikuva elokuvien sankarista lienee jossain määrin oikea. Haavistoa on bändin toisen soittajan, haitaristi Viljam "Hiltunen" Hännisen mukaan näet kiittäminen siitä, että Steve 'n' Seagullsin musiikkivideot ylipäätään päätyivät suoratoistopalvelu YouTubeen.

Vuonna 2010 perustettu Steve'n' Seagulls ehti keikkailla kotimaassa muutaman vuoden ennen kuin se räjäytti potin.

Haavisto ei suostu ottamaan kunniaa asiasta. Rauhallisen Vetelin kasvatin mielestä videoinvaasion takana on koko bändi – ja ripaus ehtaa onnea.

– Siinä oli aika paljon myös tuuria, että ihmiset lähtivät jakamaan videoita soljuvasti eteenpäin, Matias Haavisto sanoo.

Ihmisten innostuksen pani merkille myös media, joka alkoi kirjoittaa juttuja bändistä. Samalla heräsi ulkomaisten keikkamyyjien sekä levy-yhtiöiden mielenkiinto.

Kolme videota veti sata miljoonaa katselukertaa

Steve 'n' Seagullsin historiassa onkin kaksi vaihetta: aika ennen videoiden julkaisemista ja aika sen jälkeen.

– Meillä ulkomaan keikkamyynti lähti liikkeelle YouTube-videoista, Haavisto vahvistaa.

Haitaristi Viljam Hänninen nyökyttelee vieressä niin, että hänen amerikkalaiselta fanilta saamansa punaisen metsurinlakin korvaläpät tutisevat.

– YouTube-videot ovat meille käyntikortti number uno, numero yksi.

Viljam Hänninen ja Matias Haavisto istuvat vierekkäin vanhassa mökissä
Steve 'n' Seagullsin videoista suuri osa on kuvattu Keski-Suomessa. Viljam Hänninen ja Matias Haavisto istuvat mökissä, joka aikoinaan oli palvelusväen asunto. 2010-luvulla sama rakennus on toiminut kulissina bändin videoille.Simo Pitkänen / Yle

Videoista ensimmäinen oli akustinen versio Iron Maidenin kappaleesta Trooper. Sen bändi latasi YouTubeen vuonna 2014. Trooperia on Youtubessa veivattu yli 12 miljoonaa kertaa.

Suosituin on kuitenkin bändin kolmas video eli versio AC/DC:n kappaleesta Thunderstruck. Vuoden 2018 marraskuuhun mennessä videota on katsottu yli 70 miljoonaa kertaa.

Se on huima määrä.

Tilannetta voi verrata vuosikausia kansainvälisillä areenoilla esiintyneiden Apocalyptican tai Nightwishin videoiden katselulukuihin. Esimerkiksi Apocalyptican I don't care -video on kerännyt yli 70 miljoonaa katselukertaa, mutta pitemmässä ajassa eli vajaassa kymmenessä vuodessa.

Steve 'n' Seagullsilla on suoratoistopalvelu YouTubessa kymmeniä videoita. Kaikki niistä eivät ole saaneet miljoonayleisöä. Kolmea suosituinta on kuitenkin yhdessä kerännyt muutamassa vuodessa noin sata miljoonaa katselukertaa.

Se on saman verran, kuin YouTubessa kymmenisen vuotta pyörineellä Nightwishin Bye bye beautiful -videolla.

Keski-Suomessa perustettu Steve 'n' Seagulls tekee omia bluegrass-versioitaan maailmankuuluista hardrock-hiteistä. Yhtyeen musiikin tyylilajia on hankala yksiselitteisesti määritellä, mutta imagon kannalta tyylistä ei ole epäselvyyttä. Videoissaan ja esiintymisessään Steve 'n' Seagulls ammentaa suomalaisesta maaseudusta ja amerikkalaisesta country-meiningistä – häkellyttävällä humoristisuudella kuorrutettuna.

Haavisto ja Hänninen istuvat pöydän ääressä ja pohtivat suosionsa salaisuutta. Pienen hirsimökin tupa täyttyy veijarimaisesta käkätyksestä. Kaksikko kieltää, että esiintymisasuja tai kuvauspaikkoja mietittäisiin laskelmoiden. Haaviston mukaan maailmalla pärjää yksinkertaisesti sillä, että on aito.

– Parhaiten pärjää, kun ei esitä mitään, ettei esitä itseäänkään. On vain sellainen hömelö kuin on.

Vanha mopo seisoo vanhan, sinisen mökin edessä
Mopo on Viljam Hännisen "egobuusteri" ja metsätyöväline, jolla pääsee kätevästi raivuulle. Tässä se on parkissa mökin edessä, joka nähdään I can't stop lovin' you -videolla.Simo Pitkänen / Yle

Some-ilmiöksi nousemalla pääsee vasta puolitiehen

Teknologinen kehitys ja sosiaalinen media ovat tehneet musiikin julkaisemisesta helppoa. Mutta jos luulee, että digitalisaatio on tehnyt muusikoiden ja levytyssopimusta kärkkyvien lahjakkuuksien elämästä helppoa, erehtyy pahemman kerran.

Musiikkia on yksinkertaisesti niin paljon tarjolla, että erottuminen joukosta on yhä vaikeampaa. Nykyään tunnettuus luodaan musiikkialallakin pitkälti sosiaalisen median kanavissa. Sen lisäksi musiikki kulutetaan pääasiassa suoratoistopalveluiden kautta.

Kilpailu näkyvyydestä on kovaa.

– Kansainvälisen uran luominen ei ole koskaan ollut helppoa. Nyt musiikkia on niin paljon tarjolla, että erottautuminen massoissa on todella vaikeaa, huomauttaa tiimijohtaja Riku Salomaa Music Finland ry:stä.

Steve 'n' Seagulls yhtyeen soittajat Matias Haavisto ja Viljam Hänninen kuvattuna alaviistosta
Simo Pitkänen / Yle

Salomaa johtaa kansainvälistymistiimiä Music Finlandissa. Yhdistys edistää suomalaisten musiikin tekijöiden kansainvälistymistä ja auttaa muusikoita löytämään keinoja lyödä läpi ulkomaan markkinoilla.

Steve 'n' Seagulls sai nostetta YouTube-videoistaan, mutta Salomaan mukaan artisti voi käyttää sosiaalisen median kanavia monella tavalla.

– Somessa keino voi olla mikä tahansa, kunhan se on luova tapa tuoda artistia esille massasta.

Some-ilmiöksi nouseminen ei silti ratkaise kaikkea.

Peruskivenä musiikkialalla menestymiseen on Salomaan mukaan edelleen se, että käsissä on hyvä biisi. Ammattitaidon ja lahjakkuuden rinnalla artisti tarvitsee järjestelmällistä työtä.

Jos suosiota onnistuu somessa saamaan, pitää artistin osata käyttää se hyödykseen. Yksittäisen artistin kohdalla tämä tarkoittaa, että pitää olla kansainvälisesti toimiva keikkamyyjä sekä yhteistyökumppanit, jotka pystyvät hankkimaan näkyvyyttä äänitteelle.

– Vientiartisti tarvitsee hyvän tiimin ympärilleen, Salomaa kiteyttää.

Steve 'n' Seagullsin haitaristi Viljam Hänninen vahvistaa asian.

– Meidän kannaltamme on ollut luojan lykky, että yhtyeellämme on aina ollut osaavat keikkamyyjät ulkomailla ja hyvä manageri kotimaassa.

Somefaneista suurempiin keikkayleisöihin

Suomalaisen musiikin vienti ulkomaille on hyvässä nosteessa. Tekijöitä on monessa eri genressä.

Riku Salomaa nimeää yhdeksi esimerkiksi Alman, joka parhaillaan rakentaa artistina omaa profiiliaan ulkomailla. Musiikin viennissä näkyy myös kansainvälisten artistien kiinnostus suomalaisten säveltäjien ja sanoittajien työtä kohtaan.

– Vientiä tehdään laajalla rintamalla ja kehitys on ollut hyvää, Salomaa vakuuttaa.

Music Finlandin tutkimuksen mukaan suomalaisen musiikin vienti on kehittymässä hyvään suuntaan. Vuonna 2017 musiikkiviennin markkina-arvo kasvoi lähes kolmanneksen edellisvuodesta ja oli lähes 59 miljoonaa euroa. Elävän musiikin osalta vienti kasvoi viime vuonna noin 18 prosenttia.

Myös Steve 'n' Seagullsin keikkayleisöt ulkomailla paisuvat.

Haitaristi Viljam Hänninen painottaakin, että ulkomaat ovat nyt bändin kasvava markkina-alue. Käytännössä tämä näky siten, että keikkapaikkojen koot kasvavat. Esimerkiksi Hänninen mainitsee Ranskan.

– Aloitimme 200 hengen paikoista. Nyt ne ovat tuhannen hengen paikkoja.

Yhtye näyttää kääntäneen somesuosionsa ansiokkaasti edukseen. Vuonna 2010 perustettu bändi ei enää saavuta lähellekään Thunderstruck-videon kaltaisia katsojalukuja YouTubessa, mutta sen sijaan keikkayleisön eli maksavien asiakkaiden määrä kasvaa. Siinä missä yhtye soitti aiemmin omia versioitaan muiden tekemistä hiteistä, on uusimmalla Grainsville-levyllä mukana myös kokonaan itse tehtyjä biisejä.

Viljam Hänninen korjaa punaisen metsurinlakkinsa asentoa. Hänellä on selvä käsitys siitä, missä bändi olisi ilman YouTube-videoita.

– Varmaan Tampereen Amarillossa.

Joulukuussa Steve 'n' Seagulls lähtee kiertueille Eurooppaan. Ensi keväänä bändi suuntaa kiertueelle Amerikkaan – kuudennen kerran.

Steve 'n' Seagulls -yhtyeen Matias Haavisto ja Viljam Hänninen seisovat punaisen ulkorakennuksen edessä
Matias Haavisto ja Viljam Hänninen ovat kaksi Steve 'n' Seagullsin viidestä jäsenestä.Simo Pitkänen / Yle