Suomen uusimmalla lentokentällä erikoinen tilanne – toiminut väliaikaisella luvalla jo yli vuoden

Lentokentän ympäristöluvasta ovat valittaneet lentokenttäyhtiö, ilmailuviranomainen ja paikalliset asukkaat.

lentokentät
lentokone, pienkone, Pyhtään lentokenttä, Pyhtään lentopaikka, lentäjät
Ammattilentäjien pätevyyttä ylläpitävät lennot ovat olleet tyypillisiä lentoja Pyhtään kentälle sen ensimmäisen vuoden aikana.Yle / Vesa Grekula

Kaksipaikkainen pienkone lähestyy hallitusti keinahdellen kiitotien pintaa Suomen uusimmalla lentokentällä.

Kotkan naapurikunnassa Pyhtäällä sijaitsevaa lentokenttää (siirryt toiseen palveluun)ylläpitävän Redstone Aero Oy:n hallituksen puheenjohtaja, lentokapteeni Esa Korjula tarkkailee tyytyväisenä koneen laskeutumista. Kyseessä on ammattilentäjien pätevyyden vuosittaiseen ylläpitoon liittyvä niin kutsuttu tarkastuslento.

Tarkastuslentäjänä toimineen Nikke Rahkosen ja tarkastettavana lentäneen Tomi Jääskeläisen reitti kulki tällä kertaa Helsingin Malmilta Pyhtäälle, josta lento jatkuu Kouvolan Utin kautta takaisin Malmille.

– Tällaiset tarkastuslennot ovat olleet hyvin tyypillisiä kentällämme kuluneen vuoden aikana, kertoo Korjula.

lentokone, pienkone, pienkoneen ohjaamo, lentäjät
Ammattilentäjät Nikke Rahkonen ja Tomi Jääskeläinen tekivät ensivisiittinsä Pyhtään kentälle matkallaan Helsingin Malmilta Kouvolan Uttiin. Pyhtään lentotoiminnasta vastaava lentokapteeni Esa Korjula kävi kysymässä kuulumiset.Yle / Vesa Grekula

Vuosi sitten marraskuussa alkaneiden lentojen määrää Korjula ei tarkkaan uskalla ääneen arvioida. Varovaisesti arvioiden lentoja on ollut vähintään useita kymmeniä.

Matkustajakoneita ammatikseen lentävät Nikke Rahkonen ja Tomi Jääskeläinen ovat nyt ensimmäistä kertaa käymässä Pyhtäällä.

– Oikein hyvä. Lupaavalta näyttää, toteavat miehet katsoessaan keskeneräistä lentokenttämaisemaa.

Pyhtään lentokenttä on yksi niistä kentistä, jotka ovat tänä vuonna saaneet valtiolta avustusta toiminnalleen. Avustuksilla valtio haluaa turvata lentokenttätoimintojen säilymisen Etelä-Suomessa kun Malmin kentän toiminta Helsingissä päättyy.

Pyhtäälle avustuksia on saatu 900 000 euroa.

Kiistaa ympäristöluvasta

Suomen uusimmalla lentokentällä on takanaan värikäs vuosi. Kun ensimmäinen lento Pyhtään kentälle laskeutui noin vuosi sitten, kului vain muutama kuukausi, kun paikkakunnalle perustettiin lentokenttää vastustava yhdistys.

lentokenttä, lentopaikka, Pyhtää, kiitotie
Vielä keskeneräinen Pyhtään lentokenttä sijaitsee E 18 -moottoritien välittömässä läheisyydessä. Yksi kentälle tulevista halleista on noussut harjakorkeuteen.Yle / Vesa Grekula

Virallisesti ja ilmailukielellä Pyhtään tapauksessa pitäisi puhua lentopaikasta, mutta kansanomaisesti aluetta voidaan kutsua lentokentäksi.

– Kyllä tämä minustakin on lentokenttä, sanoo lentokapteeni Esa Korjula.

Omalta osaltaan Pyhtään kentän ensimmäistä vuotta leimaa se, että toiminnassa olevalla kentällä ei ole lopullista ympäristölupaa. Sen sijaan lain mukainen toiminnan aloittamislupa sillä on.

Lopullinen lainvoimaisuus lentokentältä puuttuu, koska kentän runsas vuosi sitten saamasta ympäristöluvasta on valitettu.

Meillä pitää olla selvät sävelet siitä kuka meitä valvoo.

Esa Korjula

Siitä ovat valittaneet sekä kenttää ylläpitävä Redstone Aero Oy, liikenteen turvallisuusvirasto Trafi että lentokenttää vastustavat yksityishenkilöt. Myös luonnonsuojelu- ja ympäristöjärjestöt ovat valittaneet luvasta.

Lentokenttäyhtiö ja Trafi vaativat luvan kumoamista siltä osin, kuin lupa koskee lentotoimintaa. Niiden mukaan kentän lentotoiminnan valvominen kuuluu Trafille eikä ympäristöluvan myöntäneelle Pyhtään ja Kotkan yhteiselle ympäristölautakunnalle.

– Meillä täytyy olla selvät sävelet viranomaisvalvonnasta. Mitä asioita valvoo ilmailuviranomainen ja mitä ympäristöviranomainen, kuvailee tilannetta Esa Korjula.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on samoilla linjoilla.

– Meidän käsityksemme mukaan lentotoiminnan valvonta kuuluu meille eli siviili-ilmailuviranomaiselle eikä ympäristöviranomaiselle, sanoo Trafin ylitarkastaja Heikki Silpola.

Mökkiläiset ärsyyntyneitä

Ympäristöluvasta valittaneet yksityishenkilöt ovat sittemmin perustaneet Luonnollisesti Pyhtää ry -nimisen yhdistyksen, joka aloitti toimintansa tänä vuonna. Yhdistyksen tavoitteena on edistää Pyhtään kehittymistä ja asukkaiden viihtyvyyttä.

Juuri nyt yhdistyksen toiminnassa etusijalla on Pyhtään lentokentän toiminta. Yhdistyksessä on mukana parisenkymmentä henkilöä.

Tuula Alkia, Pyhtää, lentokenttä, lentopaikka, kesämökki
Tuula Alkia mökkeilee runsaan kolmen kilometrin päässä Pyhtään lentokentästä itäisen Suomenlahden rannalla.Yle / Kari Saastamoinen

Yhdistys on huolissaan erityisesti lentomelusta, kentän läheisyydessä sijaitsevien asuntojen ja kiinteistöjen arvon alenemisesta sekä muun muassa linnuista ja alueen luontoarvojen säilymisestä.

–Valitusten tekeminen ja asioiden selvittäminen on ollut erittäin työlästä. Lähes kokopäivätyötä, huokaisee Pyhtään Ahvenkoskenlahdella 33 vuotta mökkeillyt helsinkiläinen Tuula Alkia.

Hänen vapaa-ajanasunnoltaan on matkaa kentälle runsaat kolme kilometriä. Alkia on Luonnollisesti Pyhtää ry:n varapuheenjohtaja.

Hän tuskailee myös tiedonsaantia Pyhtään lentokentän taustoista.

– Tuntuu, että meidät on sivuutettu ja unohdettu kokonaan.

Tuusulalainen Jarmo Kyttänen ei sanojaan säästele kertoessaan tuntemuksistaan.

– Meteli jurppii! Jos minä saisin päättää, niin kenttä purettaisiin välittömästi, ja palattaisiin entiseen aikaan, sanoo Luonnollisesti Pyhtää ry:n perustajajäsen Kyttänen painokkaasti.

Jarmo Kyttänen, kesämökki, lentokenttä, lentopaikka
Tuusulalainen Jarmo Kyttänen ei aio luopua mökkeilystä, vaikka sanookin lentomelun häiritsevän. Matkaa uudelle Pyhtään lentokentälle on vajaat kaksi kilometriä.Yle / Kari Saastamoinen

Hänellä on ollut vapaa-ajan asunto Pyhtäällä vajaat 15 vuotta. Korsnäsinlahden rannalla sijaitsevalta mökiltä on matkaa lentokentälle hieman alle kaksi kilometriä.

Mökkeilystä hän ei aio lentokentän takia luopua.

–Täällä ollaan puolison ja koirien kanssa lähes puolet vuodesta.

Lentokentällä myös isoja tapahtumia

Pyhtääläinen yrittäjä Mikko Almgren puolestaan näkee lentokentän aivan toisesta näkökulmasta. Moottoriurheilualan yrittäjän mielestä paikkakunta tarvitsee kentän tuoman piristysruiskeen, jonka voivat tuoda muun muassa suurtapahtumat.

– Esimerkiksi messut tai autotapahtumat kuten kiihdystysajot, joita usein lentokentillä järjestetään, mainitsee Almgren esimerkkeinä.

Almgren oli varajäsenenä läsnä Pyhtään kunnan valvontajaoston kokouksessa, joka myönsi lentokentälle rakennettaville kalustohalleille rakennusluvan.

Mikko Almgren sanoo myös ymmärtävänsä yksittäisen mökkiläisen huolen ympäristöasioista.

– Toisaalta, lentokenttää suunniteltaessa on ympäristöasioita huomioitu paljon.

Rakentamaan pääsee maksamalla vakuuden

Pyhtään lentokenttä on saanut ympäristöluvan myöntämisen yhteydessä niin sanotun aloittamisluvan. Käytännössä se tarkoittaa tilapäistä toimintalupaa.

Aloitusluvan myöntäminen ennen lopullista ympäristölupaa on Kotkan ympäristötarkastaja Jarmo Kiven mukaan laissa mahdollista silloin kun yritystoimintaa varten tarvitaan ympäristölupaprosessia.

Toiminnan harjoittaja, esimerkiksi yrittäjä, voi hakea aloituslupaa maksamalla vakuuden.

karttoja, mappeja, papereita, arkisto
Ryhmä Pyhtään vapaa-ajan asukkaita on käyttänyt runsaasti aikaa selvittäessään lentokentän suunnittelua ja sen taustoja.Yle / Vesa Grekula

Vakuuden tarkoituksena on varmistaa kunnalle ainakin osa rahoituksesta, jonka kunta joutuisi käyttämään esimerkiksi jälkien siivoamiseen, jos luvan varainen yritystoiminta syystä tai toisesta menisi pieleen.

Pyhtään lentokentän tapauksessa vakuussumma oli 10 000 euroa. Vakuussummissa voi olla isoja eroja. Toiminnan laajuudesta riippuen muutamasta tuhannesta kymmeniin tuhansiin euroihin.

Täsmällistä määrää vakuuksien maksamisesta ja toiminnan aloittamisluvista esimerkiksi Kotkassa ympäristötarkastaja Jarmo Kivi ei osaa arvioida.

– Mutta kyllä se melko tavallista arkipäivää on.

Kivi toimi valmistelijana muun muassa Pyhtään lentokentän ympäristölupa-asiassa.

Ympäristöluvasta tehdyt valitukset ovat käsiteltävinä Vaasan hallinto-oikeudessa. Sen mukaan ratkaisu asiaan on odotettavissa aikaisintaan ensi keväänä.

"Lait selvemmiksi!"

Päänvaivaa lentokentän suunnittelussa on aiheuttanut myös se, että toimintaa joudutaan viemään eteenpäin kolmen eri lain mukaisesti.

Lentokenttätoiminnassa joudutaan ottamaan huomioon ympäristönsuojelu-, ilmailu- sekä maankäyttö- ja rakennuslaki.

Lentokone Pyhtään lentokentällä.
Ensimmäinen Pyhtään kentälle laskeutunut lentokone. Lennot alkoivat 16. marraskuuta 2017.Pyry Sarkiola / Yle

Myös Pyhtään kunta halusi varmistaa asian lainmukaisen etenemisen pyytämällä asiantuntijalausuntoa kentän toteuttamisesta.

Kunnanhallitus sai pyytämänsä lausunnon muutama päivä sitten oikeustieteen tohtori, professori Olavi Syrjäseltä. Hänen mukaansa Pyhtään tapaus ei ole helppo. Asiaa käsiteltiin kunnanhallituksessa marraskuun puolivälissä. Aiheesta kertoi Kymen Sanomat (siirryt toiseen palveluun).

Pitäisi olla erillinen laki lentokenttien rakentamisesta.

Tapani Veistola

Lentokentän perustamisen monimutkaisuus on huomattu myös esimerkiksi Suomen luonnonsuojeluliitossa.

Erityisasiantuntija Tapani Veistolan mukaan Suomen lainsäädännössä on lentopaikkoihin ja lentokenttiin liittyviä aukkoja, vaikka hänen mukaansa lentokenttää perustettaessa ei lain kirjainta rikottaisikaan.

Silti Veistolalla on ehdotus, joka hänen mielestään selventäisi jatkossa lentokenttien suunnittelua, rakentamista ja toimintaa.

– Meillä pitäisi olla erillinen lentokenttälaki tai laki lentokenttien rakentamisesta.

Veistola on seurannut lentokenttien perustamista tai niiden toimintaa noin 30 vuoden ajan. Hän on ollut mukana muun muassa lakityöryhmissä muotoilemassa luonnonsuojeluliiton lausuntoja.

Kentän kehittäminen jatkuu

Pyhtään lentokentän ylläpitäjänä toimivan Redstone Aero Oy:n Esa Korjula suhtautuu tyynesti kentän keskeneräiseen tilanteeseen.

– Valitusprosessi ei vaikuta millään tavalla. Mieli on rauhallinen.

Korjulan mukaan kentän kehittäminen jatkuu aiempien suunnitelmien mukaan. Suunnitelmissa ovat mm. dronetoimintaan eli kauko-ohjattaviin minikoptereihin liittyvät testaukset. Tulevaisuudessa siintää myös alueen palveluiden kehittäminen tasolle, jossa esimerkiksi lentokoneiden huolto voisi olla mahdollista.

Lentokapteeni ja Redstone Aero Oy:n hallituksen puheenjohtaja Esa Korjula
Lentokapteeni ja Redstone Aero Oy:n hallituksen puheenjohtaja Esa Korjula.Yle / Kari Saastamoinen

Korjula puhuu kentästä mielellään myös mahdollisena tapahtuma- ja monitoimipaikkana.

Lentokentän suunnitteluun ja toimintaan liittyvien valitusten määrä ei päässyt Esa Korjulaa yllättämään.

– Enemmän minua on yllättänyt tsemppauksen ja peukutuksen määrä, jota Pyhtäällä olen kohdannut.