Ringa Manner jonotti puoli tuntia bajamajaan, jotta olemisella olisi tarkoitus – liike määrittelee Ruusut-yhtyeen laulajan maailmankuvaa

Sanoistakin muodostuu rytmejä ja kuljetuksia, siis liikettä, toteaa kulttuurivieras, muusikko Ringa Manner.

Kulttuurivieras
Ringa Manner
Jyrki Lyytikkä / Yle

Puolitoistavuotias Ringa Manner istui pystypianon takana ja alkoi lauleskella. Se varmaankin tuntui luontevalta, sillä huoneessa harjoitteli kuoro, jossa äitikin lauloi.

Kuoronjohtaja oli tilanteen tasalla ja alkoi varovasti säestää pianolla Mannerin tapailemaa sävelmää, jota äiti oli joskus tyttärelleen laulanut. Pian myös kuoro hymisi mukana.

Kivaa, totesi Manner, kun kappale päättyi.

– Tuntuu, että sitä samaa teen ja elän yhä edelleen. Olen nyt kolmekymmentä, Manner nauraa.

Ringa Manner
Jyrki Lyytikkä / Yle

Ihon rypistyminenkin on liikettä

Mannerin maailmankuvaa määrittelee liike. Sitä on kaikkialla.

Liikettä on niissä kahdeksassakymmenessä kasvissa, jotka Manner adoptoi pistokkaina 24,5 neliömetrin kotiinsa, ja jotka nyt kiipeilevät seinillä ja ikkunalaudoilla.

Liikettä on myös pyrkimys parantaa maailmaa.

– Pyrin olemaan katalyytti jollekin hyvälle. Se ohjaa minua, kun teen musiikkia.

Liikettä ovat käsivarteen tatuoidut matkamuistot ja se, että ennen kuvia oli paljon vähemmän kuin nykyään.

Vanheneminenkin on liikettä.

– Lopulta sitä on joko vanha ja ryppyinen ilman tatuointeja, tai sitten on vanha ja ryppyinen tatuoinneilla.

– Pitäisi enemmän keskittyä siihen, miten ihmiset käyttäytyvät toisiaan kohtaan, eikä vetää johtopäätöksiä siitä, miltä he näyttävät, Manner sanoo.

Ringa Manner
Jyrki Lyytikkä / Yle

Liikettä on anekdootti, esimerkiksi kertomus puolitoistavuotiaasta Ringasta. Äiti kertoi tarinan Mannerille viikko sitten, kun tämä lauloi Lauri Porran säveltämässä Aineen ja ajan messussa. Vantaan Viihdeorkesterin 70-vuotiskonsertin tilausteoksessa Finlandia-talon lavalla nähtiin Mannerin lisäksi avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja. Äiti oli tullut kuuntelemaan tyttärensä poikkeuksellista esitystä.

Musiikki saa mennä sinne, minne se haluaa asettua

Kaikkein luontevinta liikettä Mannerille on musiikki. Melodia, rytmi, soundit ja sanat sulautuvat toisiinsa ja etenevät aaltoina. Siinä on jotain luontevaa ja kaunista.

Sanoilla Manner alkoi leikkiä seitsemäsluokkalaisena. Syntyi dramaattisia runoja ihastuksista.

– Oivalsin, kuinka sanoja voi järjestää paperille. Sen, kuinka liike syntyy sanoihin, kun ne ovat fyysisesti näkyvillä, tai kun ne sanoo ääneen. Niihin saa kuljetuksia ja rytmin tuntua.

Säveltäminen alkoi, kun Manner perusti kavereidensa kanssa Pintandwefall-yhtyeen vuonna 2006. Vantaan Vaskivuoren musiikkilukion viimeisellä luokalla syntyi idea, että kukin valitsisi soittimen, jota ei osannut soittaa.

Bändi on yhä pystyssä. Työn alla on kuudennen levyn viimeistely ja julkaisu.

– Olemme päättäneet olla Suomen Rolling Stones siinä mielessä, että emme koskaan hajoa. Saa nähdä, mitä tulee, kun vietämme aikanaan bändin viisikymppisiä.

Vuonna 2011 käynnistynyt sooloprojekti The Hearing on herättänyt ihastusta Suomessa ja ulkomailla. Syntetisaattorit, luupperit, samplerit ja efektilaitteet ovat luonteva osa Mannerin muusikkoutta.

Yksin tehty musiikki saa liikettä, kun sitä rakentaa kerros kerrokselta. Keikoilla jokainen elementti on omassa kontrollissa.

The Hearing työstää parhaillaan kolmatta levyään, jolta julkaistaan single tulevalla viikolla.

– Jos iso levy-yhtiö olisi ehdottanut minulle nuorempana, että tehdäänkö sinusta suomenkielinen sooloartisti Ringa, niin voisin tänä päivänä olla aika hukassa, Manner arvioi.

Ringa Manner
Jyrki Lyytikkä / Yle

Manner arvostaa sitä, että oma näkemys on saanut kypsyä rauhassa.

– Siinä mielessä olen saanut kehittyä ihanteellisessa ympäristössä. Minulla on ollut mahdollisuus löytää oma ääneni.

Musiikkibisneksen toinen puoli on Mannerin mielestä teollinen. Suomessa riittää hyviä sanoittajia ja ammattibiisinkirjoittajiakin löytyy. Levy-yhtiöille heidän kynistään syntynyt musiikki on osa tuotetta.

– Kysymys ei aina ole yksittäisestä artistista vaan brändistä, joka työllistää useita ihmisiä. Silloin on suuremmat paineet pitää yllä kovaa julkaisutahtia ja menestyä kaupallisesti.

Katso videolta The Hearing -livetallenne vuodelta 2017.

Ruusuja rakastetaan ja vihataan

Monille Mannerin nimi on tullut tutuksi vasta tänä vuonna. Hän laulaa Ruusut-yhtyeessä, joka julisti jo ennen elokuussa julkaistua esikoislevyä tekevänsä popvallankumouksen.

Bändin omintakeista ja ennakkoluulotonta musiikkia rakastetaan ja vihataan intohimoisesti, mikä on merkki onnistumisesta.

Kuinka ollakaan, myös Ruusujen ytimessä Manner näkee liikettä.

Loppukesästä julkaistu levy syntyi tunnustelemalla ja kuulostelemalla. Bändin viides jäsen, kirjailija Lauri Levola, hahmotteli sanoitusten ympärille kokonaisen taustatarinan. Sen avulla ryhmä sai kiinni yhteisestä punaisesta langasta.

Metodi on käytössä myös seuraavalla levyllä, jonka tekemisen Ruusut aloittaa pian.

– Meillä on jo nyt aihioita ja tunnelmia, mutta kulkemamme polku voi poiketa täysin siitä, mitä alun perin suunnittelimme. Mielellämme annamme musiikin mennä sinne, minne se haluaa asettua.

Yksin, yksin, yksin

Liikkeen merkitys korostuu matkoilla. Manner arvioi tehneensä elämänsä aikana noin 1500 keikkaa, joista pari–kolmesataa hän on tehnyt yksin.

Silloin Manner kuluttaa aikaa kaupungilla kävellen. Joskus mukana on vihko, johon hän kirjoittaa ylös ajatuksia ja tunnelmia. Toisinaan usko meinaa loppua kesken.

– Sisäinen kertojanääneni ei ole itselleni kovin ystävällinen. Pahimmillaan yksin oleminen on väärällä tavalla yksinäisyyttä.

Kaikista keikoista noin neljä on ollut sellaisia, jotka olisi voinut jättää tekemättä.

Yksi niistä oli showcase-festivaalilla Britanniassa. Tapahtumassa artistit esittäytyvät musiikkialan vaikuttajille, esimerkiksi levy-yhtiöiden edustajille ja festivaalien järjestäjille.

– He eivät pääsääntöisesti ole vakuuttuneita mistään. Lisäksi reissusta taisi tulla taloudellisesti vähän takkiin. Hyvää promoa, Manner toteaa sarkastisesti.

Sillä kertaa kaikki oli päin helvettiä. Takahuone oli kooltaan pari neliömetriä ja aikaa soitinpöydän rakentamiseen oli liian vähän. Laitteistonsa Manner oli raahannut paikan päälle matkalaukussa soratietä pitkin verkkoaitojen välissä puikkelehtien. Edellinen ilta ja matkustuspäivä painoivat päälle.

Hätäinen keikka oli ohi neljän kappaleen jälkeen. Sitten piti kiittää ja poistua yleisön sekaan. Oikeasti Manner olisi halunnut piiloutua jonnekin, mistä häntä ei hetkeen löytäisi.

Ringa Manner
Jyrki Lyytikkä / Yle

Piiloutuminen oli mahdotonta, sillä Manner oli jumissa festivaalilla. Hänen syntetisaattorinsa oli lainassa seuraavalla bändillä, eikä yksityistä tilaa ollut tarjolla.

Oli kaksi pitkää tuntia kulutettavana aidatulla alueella, jossa eri lavoilta kantautuva musiikki sekoittui kakofoniaksi. Tyhjänpanttina vaeltelu ahdisti, ja puhelimestakin oli akku loppu.

Sitten välähti. Manner näki ihmisiä jonottamassa bajamajoihin. Hän meni letkan hännille ja oli tyytyväinen, kun omaa vuoroa piti odottaa puoli tuntia.

Bajamajajonossa oli hyvä olla, sillä olemisella oli tarkoitus.

– Halusin, että minulla oli jotain tekemistä, joku funktio. Siinä tilanteessa se oli sitä liikettä, Manner naurahtaa.

– Opin reissusta ainakin sen, että jokaista keikkatarjousta ei ole pakko ottaa vastaan.

Ringa Manner
Jyrki Lyytikkä / Yle

Kokemus oli Mannerille poikkeuksellinen, sillä useimmiten keikka pelastaa, vaikka matka olisi muuten hankala.

– Lähes aina se menee niin, että olet lentokoneessa tai junassa yksin, menet syömään yksin, teet sound checkin yksin, käyt majapaikassa yksin. Keikan jälkeen menet nukkumaan yksin. Lähdet kotiin yksin.

Mutta siinä kaiken keskellä on palkinto.

– Keikka, jee! On mahtava tunne elää se hetki ihmisten kanssa. Siinä tulee yhteenkuuluvuuden tunne.

Menestyksen orastava mahdollisuus

Mannerin ura on ollut loivasti nousujohteinen. Marginaalista on pilkahduksia valtavirtaan paitsi Ruusujen myötä myös muun muassa Paperi T:n feattaajana.

– Tuntuu, että rakennan vankalle pohjalle, joka kiistattomasti perustuu faktoihin. Ihmiset ovat törmänneet ensin musiikkiini ja saaneet vasta sen jälkeen tekijälle kasvot. Tähän mennessä saavutettua ei minulta voi ottaa pois.

Mannerin ura on pisteessä, jota hän kutsuu menestyksen orastavaksi mahdollisuudeksi.

– Jos menestystä tulee asioilla, jotka ovat minulle omia ja totta, niin tervetuloa vaan.

Ringa Manner
Jyrki Lyytikkä / Yle

Muokattu klo 13.46: tarkennettu kohtaa, jossa puhutaan ammattisanoittajista ja -biisinkirjoittajista.