1. yle.fi
  2. Uutiset

Yrityksillä on enemmän valinnanvaraa liikennevakuutuksissa – kuluttajamarkkinoilla haastajia vain vähän

Marraskuussa Liikennevakuutuskeskuksen jäseniksi hyväksyttiin kaksi uutta vakuutusyhtiötä.

vakuutus
Kolariautoja lähdössä vakuutusyhtiön purkaamoon.
Niko Mannonen / Yle

Suomessa rekisteröidyllä liikennekäytössä olevalla ajoneuvolla on oltava lakisääteinen liikennevakuutus.

Kolmen suurimman toimijan ohella liikennevakuutusten tarjoajien listalla on muutamia, Suomessa vähemmän tunnettuja ulkomaalaisia vakuutusyhtiöitä.

Oikeudellisesti ulkomainen vakuutusyhtiö voi toimia Suomessa joko sivuliikkeen tai vakuutuspalvelujen vapaan tarjonnan perusteella.

– Ne voivat olla erikoistuneita tietyn ajoneuvokaluston tai asiakasryhmän vakuuttamisesta. Osalla ei ole aktiivista liikennevakuuttamista ollenkaan, vaan ovat sen takia LVK:n jäsenenä, että taustalla oleva yhtiö voi osallistua tarvittaessa Euroopan laajuisiin kilpailutuksiin, sanoo Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen.

Liikennevakuutuksia myöntävän yhtiön on oltava Liikennevakuutuskeskuksen jäsen. Hyväksytyksi tulee, kunhan täyttää tietyt muodolliset vaatimukset.

Kolmen kärki erottuu muista

Kun liikennevakuutusten markkinaa tarkastellaan Trafin rekistereissä olevien henkilöautojen vakuutustietojen kautta, erottuvat suurimmat toimijat selvästi.

Käytännössä Suomen liikennevakuutusten markkinoita hallitsee kolme yhtiötä. Selvästi suurin liikennevakuuttaja vakuutusten lukumäärän perusteella on LähiTapiola.

Tilastografiikka
Mikko Airikka | Yle

Toisella sijalla on OP Vakuutus, joka on myös yrityksiin ja yrittäjiin keskittyneen A-vakuutuksen sisaryhtiö.

Kolmanneksi suurin puolestaan on If. Käytännössä myös Volvo-merkkisille autoille vakuutuksia myyvä Volvian vakuutukset ovat IF:in tuotteita. IF:in Suomen yhtiö toimii Ruotsin yhtiön sivuliikkeenä.

Merkittävä toimija on myös Fennia, jonka kokoa kasvattaa sen vastikään ostama vakuutusyhtiö Folksam. Vakuutusyhtiö Turva puolestaan on tiiviissä yhteydessä LähiTapiolaan.

Tilastografiikka
Mikko Airikka | Yle

Keskikokoisten vakuuttajien joukossa kärjessä on vuonna 2012 perustettu, POP Pankki -ryhmän omistama Suomen Vahinkovakuutus.

Finanssivalvonnan asettaman asiamiehen valvonnassa toimivassa vakuutusyhtiö Pohjantähdessä on myös Trafin tilastojen mukaan kymmenien tuhansien ajoneuvojen liikennevakuutukset.

Yritysten valinnanvapautta löytyy etenkin alle kymmenen tuhannen liikennevakuutuksen yhtiöiden listalta.

Täällä on muun muassa leasingautojen vakuuttamiseen erikoistuneita yhtiöitä. Käytännössä nämä saattavat tarjota yrityksille palveluja, joissa ne hoitavat sekä ajoneuvojen rahoittamisen että vakuuttamisen.

Valtiokonttori vastaa valtion ajoneuvojen liikennevakuutusturvasta. Ålands ömsesidiga försäkringsbolag puolestaan toimii lähinnä vain Ahvenanmaan maakunnassa. Tilastossa ovat vain yhtiön mantereelle rekisteröidyt ajoneuvot. Ahvenanmaalla on myös oma ajoneuvorekistesteri, jossa 2017 oli kaikenkaikkiaan lähes 23 900 henkilöautoa. Maksutulolla mitattuna Ålands on yli 3 kertaa suurempi kuin Euro Insurances.

Tilastografiikka
Mikko Airikka | Yle

Graafeista puuttuvat myös muun muassa ulkomaisten kuljetusyritysten omat, pelkästään niiden omia ajoneuvoja vakuuttavat yhtiöt. Trafin tilastoissa eivät myöskään näy liikennevakuuttajien listan viimeisimmät täydennykset.

Esimerkiksi 2018 marraskuun lopulla Liikennevakuutuskeskuksen jäseniksi hyväksyttiin kaksi uutta yhtiötä. Yhtiöt ovat ranskalaiset MMA IARD ja MMA IARD Assurances Mutuelles.

Tulijoita liikennevakuutusten markkinoille siis on, vaikka maksutulo onkin ollut laskussa.

Vuonna 2016 liikennevakuutusmaksutulo oli 829 miljoonaa euroa. Vuonna 2017 maksutulo oli pudonnut tästä noin 90 miljoonaa euroa, eli 739 miljoonaan euroon.

Maksutulon aleneminen selittyy suurelta osin vuonna 2017 toteutetuilla, muun muassa bonusjärjestelmin vaikuttaneilla muutoksilla.

Lue seuraavaksi