Palvelutalo Himalajan uudenlaiset käytännöt leviävät Vaasassa – "Mennään asukkaan rytmin mukaan"

Vaasassa on lisätty palveluasumista niin, että paikkamäärä on lähes kaksinkertaistunut viime vuosien aikana. Suuntaa pidetään oikeana.

palvelutalot
Himalajan palvelutalon Kataja-yksikkö.
Himalajan palvelutalon Kataja-yksikkö.Jarkko Heikkinen/Yle

Himalajan palvelutalon Kataja-yksikössä on alkamassa lounastarjoilu. Tänään tarjotaan perunamuusia ja uunimakkaraa. Lisukkeena on salaattia ja leipää, jälkiruuaksi marjakiisseliä.

93-vuotias Eila Kenttä istustelee vielä nojatuolissaan ja näyttää laivamatkalta ostamaansa hienoa rannekorua.

– Tykkään koruista, mutta ei saa olla roikkuvia ja heliseviä, hymyilee Kenttä.

Syyskuussa palvelutalon asukkaita oli hoitajineen laivamatkalla Vaasasta Uumajaan. Matka on yksi esimerkki siitä, miten Himalajassa huomioidaan asukkaita.

Asukkaan rytmi määrää

Himalajassa järjestetään tapahtumia ja tehdään retkiä. Palveluasumisen johtajan Annika Ikkala-Västin mukaan palvelutalossa on myös omat viihtyvyyttä ja kodikkuutta lisäävät käytäntönsä.

– Tehdään asioita eri tavalla kuin on totuttu. Meillä ei esimerkiksi ole kaavaa, että tietyt asiat pitää olla tehtynä tiettynä kellonaikana. Mennään enemmän asukkaan rytmin mukaan. Kiire on hävinnyt, kun asioita tehdään asukkaan mukaan, selventää Ikkala-Västi.

Lounaspöydässä
Asukkaat kokoontuvat lounaalle.Jarkko Heikkinen/Yle

Tärkeä osa asukkaan huomioimista on se, että oma hoitaja tutustuu asukkaan elämään ja mieltymyksiin. Siinä apuna on Minun tarinani, jossa hoitaja kirjoittaa asukkaan tarinan minä-muodossa.

– Siellä tulee niitä yksilöllisiä asioita. Jos ihminen tykkää mennä valssin tahdissa suihkuun, niin sitten mennään valssin tahdissa suihkuun, kertoo Ikkala-Västi.

Kokeilu päättyi mutta käytännöt jäivät

Himalajan palvelutalo oli mukana valtiovarainministeriön kuntakokeilussa, jossa haettiin uusia toimintamalleja palvelutaloihin. Palvelun laatua haluttiin parantaa, vaikka henkilökunnan määrä oli pienempi kuin muissa palvelutaloissa. Yhdellä hoitajalla on kahdesta kolmeen asukasta. Koko Himalajan palvelutalossa on 58 paikkaa ja intervallipaikkoja.

Henkilöstömitoitus herätti etukäteen pelkoja. Varsinkin yövuoroissa pärjäämistä mietittiin huolestuneina. Tällä hetkellä aamuvuorossa on kolme hoitajaa ja sairaanhoitaja, iltavuorossa kaksi hoitajaa.

Eila Kenttä
Eila Kenttä on viihtynyt Himalajan palvelutalossa.Jarkko Heikkinen/Yle

Yövuorossa on yksi hoitaja jokaisessa asukaskerroksessa. Hänellä on apunaan käytävien kameravalvonta ja huoneiden liiketunnistimet.

Alusta asti Himalajassa työskennellyt hoitaja Nina Julin muista alun pelot hyvin.

– Talo oli uusi, hoitajat olivat uusia, samaten asukkaat. Siinä meni vähän aikaa opettelemisessa. Nyt me ollaan saatu sellainen oma rytmi ja meillä on kotoisaa. Teen myös yövuoroja ja kyllä ne sujuvat. Nyt kun on tottunut ja voi luottaa siihen, että tekniikka on apuna, sanoo Julin.

Samoja käytäntöjä on otettu ja ollaan ottamassa käyttöön muissakin Vaasan palvelutaloissa. Tärkeää palveluasumisen johtajan Ikkala-Västin mielestä on se, että toimintatapoja kehitetään koko ajan, eikä jäädä paikoilleen.

Hoitajat saavat kehuja

Eila Kenttä sanoo viihtyvänsä palvelutalossa, vaikka päivät käyvät välillä pitkiksi. Hän kertoo olevansa tyytyväinen paikkaan ja kehuu hoitajia paljon.

Kentällä on oma huone, jossa on omia tavaroita ja valokuvia. Mukavaa on myös se, että palvelutalossa tehdään monenlaista ja itse saa päättää mihin osallistuu.

– Hoitajat on mukavia ja ne tapaa osallistua myös siihen mitä tehdään, ja se on kivaa, kertoo Kenttä ja lähtee lounaspöytään.