Indonesian viranomaiset: Lion Airin kone ei ollut lentokuntoinen – lentäjät ilmeisesti taistelivat automaattijärjestelmää vastaan

Raportti ei kerro lopullisesti syytä lokakuun lentoturmaan mutta kehottaa lentoyhtiötä lisäämään turvallisuutta.

lento-onnettomuudet
Lentoturmaa tutkineen komitean johtaja Nurcahyo Utomo selvittää koneen toimintaa tiedotustilaisuudessa Jakartassa 28. marraskuuta.
Lentoturmaa tutkineen komitean johtaja Nurcahyo Utomo selvittää koneen toimintaa tiedotustilaisuudessa Jakartassa 28. marraskuuta.Bagus Indahono / EPA

Lion Airin koneen ei olisi pitänyt lentää, sillä siinä oli havaittu edellisellä lennolla tekninen ongelma, kertoo Indonesian viranomaisten alustava raportti lokakuisesta lentoturmasta. Turmassa kuoli 189 ihmistä, kun kone syöksyi mereen.

– Tietojemme mukaan koneessa lennolla Denpasarista Jakartaan oli teknisiä ongelmia, mutta lentäjä päätti jatkaa lentoa, sanoi turmaa tutkineen kansallisen liikenneturvallisuukomitean johtaja Nurcahyo Utomo keskiviikkona.

– Kone ei ollut lentokuntoinen, sen ei olisi pitänyt jatkaa lentämistä.

Viranomaisten mukaan lentoyhtiön on parannettava turvallisuuskulttuuriaan. Tiedot annettiin Indonesian parlamentille. Raportti ei kerro lopullista syytä turmalle.

Tutkijat yrittävät seuraavaksi jäljittää oliko vika sensoreissa, jotka pakottivat koneen nokan alas automaattisesti.

Turman jälkeen löydetyn mustan laatikon tietojen mukaan lentäjät olisivat yrittäneet nostaa konetta ylöspäin, mutta automaattijärjestelmä suuntasi konetta toistuvasti alaspäin.

Äänimateriaalia sisältävää mustaa laatikkoa ei ole löydetty, joten asiaa ei tiedetä varmuudella.

Hieman ennen koneen putoamista lentäjä oli pyytänyt radiossa lupaa palata Jakartan lentokentälle.

"Tappava hippaleikki"

Entinen boeing insinööri ja ilmailualan asiantuntija Peter Lemme (siirryt toiseen palveluun) on kirjoittanut analyyseja viranomaisten antamista tiedoista blogikirjoituksessaan. Hänen mukaansa "tappavan hippaleikin" aikana lentäjät yrittivät saada nokan ylöspäin 26 kertaa yhdentoista minuutin aikana eivätkä lentäjät tunnistaneet ongelman olevan automaattisen järjestelmän aiheuttama, kertoo AP.

Lemme arvelee myös, ettei konetta ollut korjattu aiempien samankaltaisten sensoriongelmien jälkeen eikä koneen miehistö ollut tietoinen ongelmasta.

Lentoyhtiö on myöntänyt, että koneessa oli ilmennyt tekninen vika. Viranomaisten mukaan koneen nopeusmittarissa oli ollut ongelma, jota ei onnistuttu edeltävinä päivinä korjaamaan.

Lion Air -yhtiön Boeing 737 Max -kone syöksyi mereen lokakuun lopussa. Max on uusin Boeing 737 konetyypeistä. Eri lentoyhtiöillä on Max koneita käytössä yli 200 kappaletta ympäri maailman.

Lento-onnettomuudet ovat olleet Indonesiassa melko yleisiä.

Viimeisen 15 vuoden aikana maassa on sattunut 40 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Halpalentoyhtiö Lion Air aloitti toimintansa vuonna 2000 ja on alle 20 vuodessa noussut Indonesian suurimmaksi lentoyhtiöksi.

Lue myös:

Lentäjät raivostuivat Boeingin uutuuskoneen salaisesta järjestelmästä, joka saattoi tuhota koneen Indonesiassa: ”Tätä ei kerrottu koulutuksessa” – Mikä on MCAS?

Mikään suomalaisyhtiö ei lennä kohutuilla Boeingin 737 MAX -koneilla, Norwegian päivittänyt koneidensa ohjeistukset

Indonesian turmakoneen musta laatikko löytyi – Laitteen ultraäänipulssi auttoi sukeltajia etsinnöissä

Lähteet: Reuters, AP, STT, AFP