Turun lentokentän hätätapaus paljasti vakavia puutteita evakuoinneissa – OTKES: Matkustajat saatava turvaan heti

Vain kuudella kentällä on varauduttu Turun kaltaiseen hätätilanteeseen riittävän hyvin etukäteen.

lentokentät
Helsinki-Vantaan lentoasema 14.12.2017. Kuvassa uusiutuvaa dieseliä käyttävä Finavian bussi.
Isojen matkustajamäärien evakuointia kiitotieltä on suunniteltava.Mikko Koski / Yle

Suomalaisilla lentokentillä on varauduttu huonosti kuljettamaan isoja määriä matkustajia suojaan ja turvaan kiitotieltä.

Onnettomuustutkintakeskuksen selvityksen mukaan vain kuudella kentällä on joko omia tai muita matkustajien kuljetukseen soveltuvia ajoneuvoja hätätilanteita varten.

Keskus (OTKES) ohjeistaa (siirryt toiseen palveluun) Liikenteen turvallisuusvirastoa varmistamaan välittömästi, että kentillä varaudutaan siirtämään häiriötilanteessa mahdollisesti suuriakin määriä matkustajia pois kiitotieltä. Keskus korostaa, että matkustajat on tarvittaessa saatava pois viipymättä kentältä. Kenttien pitää varautua siirtymisiin suunnittelemalla ja myös harjoittelemalla.

OTKES selvitti kenttien suunnitelmat liittyen vajaan vuoden takaiseen hätälaskutilanteeseen Turun kentällä.

Tulipalon tai sen epäilyn yhteydessä matkustajakone joutui keskeyttämään Ruotsin-lennon ja kaikki sen noin 100 matkustajaa evakuoitiin kiitotieltä paikalle hälytetyillä paikallisliikenteen busseilla.

Evakuontisuunnitelmia ei vaadita

Turun kentältä puuttui selvityksen mukaan tarkempi suunnitelma evakuointeja varten. Bussien saatavuutta ei oltu etukäteen varmistettu mitenkään.

– Suurten ihmismäärien evakuointi kiitotiealueelta häiriö-, onnettomuus- ja vaaratilanteissa lämpöön ja turvaan on suunniteltava, harjoiteltava ja resursoitava hyvin ennakkoon eikä vasta kriisitilanteessa, painottaa johtaja Veli-Pekka Nurmi OTKES:sta.

Turun kaltainen tilanne oli neljällätoista muulla kentällä. OTKES ei hyväksy puutteiden selitykseksi sitä, että kukaan ei vielä varsinaisesti vaadi evakuointikuljetusten suunnittelua. OTKESin ohjeistus on suositus.

– Turvallisuutta pitää ja voi kehittää ilman direktiivejä tai regulaatiota. Vain pelastuslaitoksen resursseihin ja pelastuslakiin nojaaminen evakuointikuljetuksissa ja niiden suunnittelemisessa ei riitä.

Turun evakuoinnissa osa matkustajista ei noudattanut välitöntä käskyä poistua koneesta liukumäkiä pitkin. OTKES korostaa evakuontien vakavuutta ja sitä, että niitä ei määrätä turhaan.

OTKES ohjeistaa tapahtuman takia myös viranomaisia yhtenäistämään hätätilanteesta ilmoittamista.

Lue myös:

Turkuun hätälaskun tehneen matkustajakoneen savu oli peräisin ilmastointilaitteesta