Kotistudioiden kehitys on vähentänyt ammattistudioiden käyttöä

Ammattistudioiden valttina on edelleen erityisosaaminen, kuten lopputuotanto ja haastavimmat äänitykset.

musiikki
Erkki Huru kotistudiossaan
Erkki Huru.Jutta Huovinen / Yle

Erkki Huru säätää kotitietokoneellaan joululaulun taustalaulua. Napin painallus ja koko muun bändin soitto kaikuu kaiuttimista kemiläisessä kotistudiossa.

– Vähän kiirettä on, mutta hyvissä ajoin ennen joulua biisi on valmis, kertoo Huru, joka on kymmenen viime vuoden ajan työstänyt musiikkinsa pääosin kotistudiossaan.

– Täällä on tehty pari täyspitkää levyä ja muutama sinkku. Rummut on äänitetty ammattistudiossa, jossa on tehty myös loppumiksaus.

Hurun muusikon ura alkoi 1970-luvulla. Levytyskokemusta miehellä on 1970- ja 1980-lukujen taitteesta saakka, tuolloin mies muun muassa oli kitaristina mukana kemiläisen hard rock -yhtye Dawsonin pitkäsoitolla.

Hurun kotistudio on malliesimerkki siitä, kuinka teknisen kehityksen ja digitalisaation myötä kotistudioita on tullut yhä enemmän.

Ammattilainen taitaa hyvät rumpusoundit

– Kotistudiossa saa rauhassa tehdä hommia. Siinä ei kello juokse ja lompakko tyhjene sitä mukaa, arvioi nuoremman polven muusikko Tuomas Julku Torniosta.

Julkulle on studiokokemusta kertynyt pitkäsoiton ja muutaman muun levytyssession verran. Äänittäminen oli myös arkipäivää ammattiopisto Lappiassa jo suorittujen muusikko-opintojen aikana.

Tuomas Julku soittaa kitaraa
Tuomas JulkuJutta Huovinen / Yle

– Tekniikka ja välineet ovat kehittyneet, kotistudioissa tehdään sangen laadukasta jälkeä. Ammattistudioiden käyttö musiikinteossa ei aina ole välttämätöntä, arvelee puolestaan Musiikintuottajat ry:n toiminnanjohtaja Antti Kotilainen.

Ammattistudioilla on edelleen roolinsa musiikkituotannossa, vaikka kotistudioiden kehitys on vähentänyt ammattistudioiden käyttöä. Ammattilaisilta löytyy tietoa esimerkiksi siitä, miten useilla mikrofoneilla äänitettävistä rummuista saadaan hyvän kuuloiset.

– Rumpuäänitysten lisäksi ammattistudioon tullaan, kun halutaan erityisen hienoja kitaroita, sanoo kemiläistä Tico Tico -studioita pyörittävä Ahti Kortelainen.

– Joskus saattaa kalustokin loppua kesken, hän lisää.

Kello käy, täytyy olla tehokas

Pienessä Kemissä toimii alan murroksesta huolimatta kaksi ammattistudiota, Tico Ticon lisäksi kaupungissa on Kimmo Klemettisen GreatSounds.

Erkki Huru bändeineen on tyypillinen ammattistudion käyttäjä.

– Ammattilaiset osaavat miksata biisit sellaisiksi, että ne kuulostavat hyviltä riippumatta siitä, millä laitteella niitä kuuntelee, kiittelee Huru.

Myös Tuomas Julku arvostaa ammattistudioita. Studiot tarjoavat optimaaliset soittotilat, joiden maksullisuus ohjaa määrätietoiseen työskentelyyn.

– Parasta ammattistudiossa on nimenomaan, että siellä kello käy koko ajan ja rahaa palaa. Silloin pitää tehdä työtä tehokkaasti, ettei ole loppuvuotta aikaa olla siellä, sanoo Julku.

Asiakkaita eri puolilta maailmaa

Tämän vuosituhannen alkuvuosina äänitemyynti Suomessa vähentyi, mikä osaltaan vaikutti ammattistudioiden asiakasmäärään. Runsaan kolmen vuoden ajan tällä puolen on ollut iloisempaa kerrottavaa.

– Kokonaismyynti on ollut nyt kolme ja puoli vuotta kasvussa, kertoo Musiikintuottajien toiminnanjohtaja Antti Kotilainen.

Suomessa musiikin kokonaismyynnistä digitaalisen myynnin osuus on 86 prosenttia. Meillä fyysisten äänitteiden myynti on yleisempää kuin Pohjoismaissa yleensä, jossa fyysinen myynti on kymmenen prosentin luokkaa.

– Kotimainen musiikki pärjää edelleen hyvin; esimerkiksi viime vuonna kotimaisuusaste oli 38 prosenttia, lisää Kotilainen.

Takavuosina kotimaisen musiikin osuus on enimmillään ollut 67 prosentin paikkeilla. Digitalisaatio on laajentanut ammattistudioiden asiakaskuntaa.

Esimerkiksi Tico Tico -studiossa tehdään töitä bändeille eri puolilta maailmaa.

Ahti Kortelainen tico-tico studiolla
Ahti Kortelainen.Jutta Huovinen / Yle

– Se menee virtuaalisesti. Bändit äänittävät itsekseen kotimaassaan, mahdollisesti monessakin paikassa, sanoo Ahti Kortelainen.

– Sitten se tulee internetin kautta tänne, minä pistän paketin nippuun ja lähetän takaisin kuultavaksi. Sen jälkeen korjaillaan ja muutellaan, jos on tarpeen, lisää Kortelainen.

Parin viime vuoden aikana Tico Ticossa käsittelyn saaneet yhtyeet ovat Yhdysvalloista ja Japanista.