Amerikkalaislentäjille lisäkoulutusta Boeingin uutuuskoneen automaattijärjestelmään – vaikuttiko sakkaamisen estävä järjestelmä Lion Airin turmaan?

Boeingin mukaan koneen nokan automaattinen kääntyminen alaspäin on estettävissä. Yhtiö harkitsee kuitenkin tekevänsä muutoksia järjestelmään.

Boeing 737 MAX
Boeing 737 max -lentokone asematasolla
Max on uusin Boeing 737 konetyypeistä.Andy Rain / EPA

Yhdysvaltalainen Southwest Airlines -lentoyhtiö kertoo, että sen lentäjät saavat lisäkoulutusta Boeing 737 MAX -uutuuskoneen automaattijärjestelmästä, jonka tarkoituksena on estää koneen sakkaaminen.

Myös American Airlines -yhtiön lentäjät ovat vaatineet lisäkoulutusta MCAS-nimisestä järjestelmästä.

Indonesialaistutkijat ovat selvittäneet MCAS-järjestelmän osuutta lokakuussa sattuneeseen Lion Airin turmaan. Tutkijoiden selvityksen kohteena on se, aktivoivatko vialliset sensorit MCAS-järjestelmän, joka pakotti koneen nokan alaspäin.

Turman jälkeen löydetyn mustan laatikon tietojen mukaan lentäjät olisivat yrittäneet nostaa konetta ylöspäin, mutta automaattijärjestelmä suuntasi koneen nokkaa toistuvasti alaspäin.

Boeing: Muutoksia järjestelmään harkitaan

Lentokonevalmistaja Boeingin tekniset asiantuntijat ovat tavanneet erikseen sekä Southwest Airlinesin että American Airlinesin lentäjiä.

Molempien lentoyhtiöiden lentäjät ovat sanoneet, ettei Boeing ollut lisännyt uudesta järjestelmästä mainintaa koneen käsikirjaan, johon muun muassa lentoyhtiöiden toimintakäsikirjat perustuvat.

Boeingin mukaan uudet Max-koneet ovat turvallisia lentää. Lisäksi konevalmistaja kertoo, että koneen nokan automaattinen kääntyminen alaspäin on estettävissä.

Boeing harkitsee kuitenkin tekevänsä muutoksia koneen sakkaamisen estävään automaattijärjestelmään.

Max on uusin Boeing 737 konetyypeistä. Eri lentoyhtiöillä on Max-koneita käytössä yli 200 kappaletta ympäri maailman.

Boeingin mukaan Southwestillä oli lokakuun lopussa käytössään 26 ja United Airlinesilla seitsemän Max-konetta.

Lion Air -yhtiön Boeing 737 Max -kone syöksyi mereen lokakuun lopussa. Turmassa kuoli 189 ihmistä.

Aiheesta lisää:

Indonesian viranomaiset: Lion Airin kone ei ollut lentokuntoinen – lentäjät ilmeisesti taistelivat automaattijärjestelmää vastaan

Lentäjät raivostuivat Boeingin uutuuskoneen salaisesta järjestelmästä, joka saattoi tuhota koneen Indonesiassa: ”Tätä ei kerrottu koulutuksessa” – Mikä on MCAS?

Lähteet: AP