Ensimmäisen kerran maailmassa maantielautta kulki ilman ihmisen ohjausta – katso videolta, miten matka Paraisilta Nauvoon sujui

Teknologiayhtiö Rolls-Royce sekä lautta- ja yhteyspalveluja tarjoava Finferries ovat yhdessä kehittäneet merenkulun autonomisuutta ja etäoperointia.

automaatio
Suomessa on tehty ensimmäinen maantielauttamatka autonomisesti
Suomessa on tehty ensimmäinen maantielauttamatka autonomisesti

ParainenPuuskainen, kova tuuli heiluttaa maantielautta Falcon kannella olevia ihmisiä. Tuuli tarttuu välillä myös lauttaan, joka lähestyy Paraisilla Nauvon rantaa kiinnittyäkseen kaltureihin.

Tuulesta huolimatta laiva rantautuu onnistuneesti. Aluksen päällikkö Matti Pöyli istuu komentosillalla, mutta ei vaikuta lautan liikkeisiin millään lailla.

Lautalla olevat ovat todistaneet maailman ensimmäistä autonomista maantielauttamatkaa.

Videolta näet Falcon onnistuneen matkan Paraisten ja Nauvon lauttavälillä. Ihminen ei puuttunut lautan kulkuun mitenkään.

Maantielautta Falcon komentosillalla päällikkö Matti Pöyli tarkkailee tilannetta.
Maantielautta Falcon komentosillalla päällikkö Matti Pöyli tarkkailee tilannetta, mutta ei puutu ohjaukseen millään tavalla.Petra Ristola / Yle

– Lautta on täysin itsenäisesti tietotekniikan ohjaamana kulkenut ennalta määrätyn reitin. Lisäksi se on suorittanut muiden alusten väistämiset omatoimisesti ja tullut itsenäisesti rantaan. Tämä on merenkulussa historiallinen hetki, sanoo Finferriesin turvallisuus- ja liikennejohtaja Pasi Roos.

Falcolla oleva teknologia on kehitetty Turussa

Noin 50 henkilöautoa kuljettava Falco toimii tällä hetkellä varalauttana. Siihen on asennettu teknologiayhtiö Rolls-Roycen Turun tutkimus- ja kehityskeskuksessa kehitettyä teknologiaa. Sen avulla lautta kulkee joko autonomisesti tai etäohjatusti Finferriesin etäoperointikeskuksesta.

Maantielautta Falco kiinnittymässä Nauvon lauttarantaan
Maantielautta Falco kiinnittymässä autonomisesti Nauvon lauttarantaan Paraisilla.Petra Ristola / Yle

– Kolmisen vuotta on kehitetty näitä järjestelmiä, ja Falcolla on nyt demonstroitu järjestelmien toimivuutta, sanoo tuotejohtaja Iiro Lindborg Rolls-Roycen Ship Intelligence -yksiköstä.

Rolls-Roycen kehittämää autonomista ratkaisua on testattu Falcolla noin 400 tuntia, ja testit jatkuvat edelleen.

– Lautan kanssa on tehty väistökokeita, joissa se väistää aluksia. Järjestelmä on pystynyt reagoimaan niihin, Iiro Lindborg sanoo.

Testit jatkuvat

Vaikka autonominen maantielauttamatka on tehty onnistuneesti Paraisten ja Nauvon välillä, se ei tarkoita, että lautat muuttuisivat nyt tietokoneiden ohjaamiksi.

– Tämä on kehitystyön ensiaske. Menee aikaa, kunnes alukset kulkevat täysin ilman miehistöä. Tänään on esitelty, että tämä on mahdollista, sanoo Finferriesin turvallisuus- ja liikennejohtaja Pasi Roos.

Maantielautta Falcon tekniikkaa
Maantielautta Falcoon on asennettu antureita, kameroita ja tutkia, jotka havannoivat aluksen ympäristöä.Petra Ristola / Yle

– Monia satoja testitunteja on vielä edessä, mutta käytännössä tämä Falcolla käytössä oleva ratkaisu on valmis kaupalliseen käyttöön, sanoo tuotejohtaja Iiro Lindborg Rolls-Roycelta.

Finferriesin ja Rolls-Roycen yhteistyöprojekti SVAN (Safer Vessel with Autonomous Navigation) huipentuu Falcolla, joka on varustettu Rolls-Roycen Ship Intelligence -teknologialla. Lautalla on antureita, kameroita ja tutkia, jotka havannoivat aluksen ympäristöä.

Paraisilla kulkevaa lauttaa voidaan etäohjata Turusta

Lautta- ja yhteysaluspalveluja tarjoavan Finferriesin Turun pääkonttoriin on rakennettu etäoperointikeskus, josta Falcoa voidaan ohjata. Keskukseen on rakennettu komentosilta, johon monitorit välittävät reaaliaikaista kuvaa Falcosta.

Finferriesin etäoperointikeskus Turussa
Maantielautta Falco on kiinnittymässä Paraisten lauttarantaan. Alusta ohjaa päällikkö Tuumas Mikkola Finferriesin etäoperointikeskuksesta Turusta.Niclas Lundqvist / Yle

Keskuksessa ohjaimet ovat Tuumas Mikkolan käsissä, hän ohjaa nyt Falcoa noin 50 kilometrin päästä.

– Ajoimme etänä täältä yhtiön Turun tiloista Falco-aluksen Paraisilla rantaan. Etäoperointi sujui hyvin. Melkein on sama tuntemus kuin ajaisi sitä paikan päältä, sanoo Finferriesin etäoperointikeskuksen päällikkö Tuumas Mikkola. Hän toimii SVAN-projektin ulkopuolella maantielautta Elektran päällikkönä.

Tekniikka parantaa turvallisuutta

Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin on hyvin tyytyväinen siihen, millaisia askeleita merenkulussa on nyt otettu. Viime vuonna Finferries otti käyttöön Suomen ensimmäisen akkukäyttöisen hybridilautta Elektran Parainen–Nauvo-reitillä. Nyt Paraisilla on demonstroitu autonomista maantielauttamatkaa.

– Visiona tämä voisi olla tehokas tapa tuoda liikennettä sinne, missä sitä ei nyt ole. Lautat voisivat siis kulkea automatiikan avulla, kun kapteeni valvoo tilannetta maissa, sanoo Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin.

Maantielautta Falco väistää muita aluksia testimatkallaan.
Testimatkan aikana maantielautta Falco väistää onnistuneesti muita liikkeellä olevia aluksia.Petra Ristola / Yle

Turvallisuus on yksi konsernin arvoista. Tekniikan avulla voidaan vähentää inhimillisen virheen mahdollisuutta, ja näin turvallisuus lisääntyy.

– Uskomme, että parannamme turvallisuutta, energiatehokkuutta ja ennen kaikkea toimintavarmuutta. Tämä on se suunta, mihin Suomen, EU:n ja maailman pitää liikkua, sanoo Mats Rosin.

Rolls-Royce Marinen pääjohtaja Mikael Mäkinen pitää Paraisilla tehtyä lauttamatkaa suurena askeleena kohti autonomista merenkulkua.

– Rolls-Roycen ja Finferriesin yhteistyö osoittaa maailmalle, kuinka älykkäät laivateknologiat tuovat huomattavia etuja alusten turvallisuuteen ja tehokkaaseen operointiin.

Maantielautta Falco
Petra Ristola / Yle

Kilpailu kovenee

Merenkulussa tapahtuva automatisointi ja etäoperointi kehittyvät vauhdilla. Esimerkiksi Wärtsilä on testannut autonomista vuonolauttaa Norjassa (siirryt toiseen palveluun). Testissä alus kulki satamasta toiseen tietokoneen avulla.

Kesällä Rolls-Royce myi Marine-toimintonsa norjalaiselle Kongsberg-konsernille. Vielä ei ole varmuutta, mikä on Turun tutkimus- ja kehityskeskuksen kohtalo. Kongsberg on myös vahvasti kehittämässä autonomista merenkulkua. Se on mukana esimerkiksi rakentamassa Yaralle itseohjautuvaa vuonolaivaa (siirryt toiseen palveluun).

Lue lisää:

Suomi kyntää itseohjautuvan meriliikenteen kärkimaana – Rolls-Roycen Turun yksikössä ollaan vuosia muita edellä

Merenkulun suuri murros: Osa laivoista seilaa ilman miehistöä jo parin vuoden kuluttua