Tekstiviestimuistutus on karsinut tehokkaasti turhia poisjääntejä hammashoidosta Meri-Lapissa

Kunnat ovat tuskailleet perumattomien hammashoitoaikojen kanssa jo vuosia. Esimerkiksi Keminmaassa on vuosittain jäänyt käyttämättä varattuja aikoja 200 tuntia.

hammashuolto
Lapsi hammaslääkärissä
Laura Valta / Yle

Tekstiviestimuistutus on vähentänyt huomattavasti perumatta jääneitä hoitoaikoja Meri-Lapin hammashoidossa. Esimerkiksi Keminmaassa tekstiviestimuistutus on ollut käytössä syyskuusta lähtien ja vaikutukset ovat alkaneet näkyä heti.

Johtava hammaslääkäri Aarne Röyttä arvioi, että turhien poisjääntien määrä on pudonnut jopa kymmenesosaan. Hän on pitänyt monta vuotta tilastoa siitä, kuinka paljon perumattomista ajoista jää todella käyttämättä niin, ettei tilalle saada ketään.

– Se on sellaiset 200 työtuntia. Nyt kun järjestelmä on otettu käyttöön, käyttämättömät ajat ovat tippuneet siitä varmaan ehkä kymmenesosaan. Meillä ei vielä ole tarkkaa tilastoa, mutta se saadaan tässä myöhemmin.

Käyttämättä jääneet ajat tarkoittavat myös melkoista lovea kunnan rahakirstuun.

– Tuntilaskutus kunnalle on 250 euroa, joten siitä voi laskea perumatta jääneiden aikojen hinnan.

Asiakkaat ovat tyytyväisiä muistuttelusta

Röyttä kertoo, että asiakkailta on tullut pelkästään myönteistä palautetta. Tekstarimuistutus koetaan hyödylliseksi.

– Varsinkin kun on useampia lapsia ja hoitoaikoja saattaa olla yhdelle jos toisellekin, niin kyllä muistutus on helpottava asia. Myös koulussa olevat lapset ja nuoret saavat muistutuksen puhelimeensa.

Hammashoidossa on aiemmin toistuvasti törmätty siihen, että syy unohtuneesta ajasta on mieluusti vieritetty jollekin ulkopuoliselle tekijälle.

– Usein kuuli, että kirjettä ei ole tullut tai posti on hukannut sen. Itselläni on sellainen kuva, että ei kaikki välttämättä ole ihan näin mennyt, Röyttä toteaa.

– Ajat ovat unohtuneet tai jos lapsi on saanut meiltä seuraavan ajan, niin lappu on voinut jäädä repun pohjalle. Näitä on ollut paljon, Röyttä jatkaa.

Tekstarimuistutuksesta jää jälki

Enää syytä perumatta jääneestä käynnistä ei voi vierittää kenellekään muulle, sillä tietojärjestelmään jää jälki lähetetystä tekstiviestimuistutuksesta.

– Ainoana poikkeuksena on harvinainen tekninen vika tai jos vastaanottajan puhelimessa on jokin ongelma, Röyttä sanoo.

Uusi järjestelmä on monella tapaa hyödyllinen ja se säästää henkilökunnan aikaa turhalta selvitystyöltä.

– Aikaisemmin henkilökunta on joutunut selvittelemään, onko hoidosta lähtenyt sakkomaksu aiheellinen vai ei. Toisinaan on jouduttu perumaan laskuja, kun ei ole voitu todentaa, ettei kyseessä ole meistä johtuva vika, Röyttä kertoo.