"Amerikkalaisista digiyhtiöistä on tullut suurpetoja", jyrähtää EU:n kilpailukomissaari – Facebookin vaikutus näkyy myös Ranskan mellakoissa

Googlen, Facebookin ja muiden digijättiläisten vallan kasvua pitää estää nopeasti, EU-komissaari Margrethe Vestager sanoi Slush-kasvuyritystapahtumassa.

sosiaalinen media
Margrethe Vestager
Margrethe VestagerHeikki Saukkomaa / Lehtikuva

Verkon teknologiajättiläisten lonkerot ulottuvat yhä laajemmalle ihmisten arkeen ja elämään. Jotta yritysten toiminta ei käänny yhteiskuntaa vastaan, tarvitaan nopeita toimia, EU:n kilpailukomissaari Margrethe Vestager sanoo.

– Älypuhelimet muuttavat kaiken. Digiteknologia mullistaa jo jopa demokratiaa. Paitsi että digitaalisuus luo uusia tapoja ottaa osaa yhteiskuntaan, se luo valitettavasti myös uusia tapoja manipuloida meitä.

Kymmenien miljoonien ihmisten tietoja käytettiin Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin vaalikampanjan hyväksi, vaalien alla jopa yli sata miljoonaa ihmistä saattoi törmätä Venäjän Facebook-vaikuttamiseen.

Myös mielipiteet ja aatteet leviävät Facebookissa nopeasti. Tuorein esimerkki some-kanavan mahdollistamasta suorasta osallistumisesta on nähty Ranskassa, jossa niin kutsutut keltaliivit eli keltaisiin huomioliiveihin sonnustautuneet mielenosoittajat kapinoivat jo kolmatta viikkoa.

Liike alkoi protestina bensanhinnan korotuksista, mutta se on alkanut elää omaa elämäänsä ja kerätä uusi kannattajia Facebookissa (siirryt toiseen palveluun). Gilets Jaunes -liikkeen kahdeksalla johtohahmolla ei ole poliittista tai ammattiliittotaustaa. He ovat tavallisia ranskalaisia, jotka ovat onnistuneet saamaan kannatusta Facebook-yleisöltä.

Perinteiset poliitikot ovat olleet Keltaliivien edessä voimattomia. Ranskalaisten analyysien mukaan nyt on nähty vasta alkua (siirryt toiseen palveluun).

Margrethe Vestager
Margrethe Vestager hakee toista kautta EU:n kilpailukomissaarina, koska hänen mukaansa digiyhtiöiden pelisääntöjen luomisessa eletään ratkaisevia hetkiä. "Kun työ on tällaisessa murrosvaiheessa, haluan tietenkin jatkaa sitä", tanskalainen Vestager sanoi tiistaina Slushissa.Anna Karismo, Yle

Digijäteistä on tullut "suurpetoja"

– Enää ei voi puhua muusta maailmasta erillisestä kybertilasta, kun puhutaan verkosta. Mikä tapahtuu onlinessa, ei pysy onlinessa, Vestager sanoo.

Komissaarin mielestä nyt pitää muodostaa käsitys siitä, mikä toimii yhteiskunnan hyväksi ja mikä ei.

– Viime vuosina on nähty, että yhtiöt eivät täytä lupaustaan siitä, että toimivat käyttäjiensä eduksi.

Yhtiöistä on tullut haitallisia, koska ne estävät pieniä innovatiivisia toimijoita tulemasta markkinoille. Lisäksi ne levittävät valheita, "joista saa tykkäyksiä".

– Ne eivät ole enää mitään kasvuyrityksiä vaan niistä on tullut suurpetoja (big beasts). Jos ne nyt saavat haitata omalla toiminnallaan kasvuyrityksiä, jotka toimivat samalla tavalla kuin ne itse aikoinaan, niin ihmiskunta menettää siinä mahdollisuuksia, Vestager arvioi.

– Jättiyritykset kamppailevat koko ajan sen kanssa, miten saada takaisin menetetty yleisön luottamus. Startupeille se on mahdollisuus: ne voivat näyttää toimivansa arvopohjaisesti niin, että kuluttaja voi hallita itseään koskevaa tietoa.

"Kunhan edetään nopeasti"

EU on jo puuttunut digijättien "ongelmaan" säätämällä lainsäädäntöä käyttäjien yksityisyydensuojasta ja siitä, miten yhtiöt voivat käyttää keräämänsä dataa.

Yritysten verokikkailun estämiseksi on ehdotettu myös esimerkiksi niiden liikevaihdon tai mainosten verottamista. Koska myynnin verottamisesta hyötyisivät ennen muita isot maat, Suomi, muut pienet EU-maat ja esimerkiksi peliala ovat vastustaneet sitä.

Margrethe Vestager
Kilpailukomissaari Margrethe Vestagerin mukaan EU:n uusimmat tutkimukset kohdistuvat Googlen paikallisiin hakuihin. "Pienten paikallisten yritysten on vaikea tulla löydetyksi Google-haussa, joissa suositaan laajoja, tunnettuja ja laadukkaiksi todettuja verkkopalveluja. Jos on pieni paikallinen laatupalvelu, ei välttämättä pääse haun kärkeen."Anna Karismo, Yle

Ranska ja Saksa näyttäisivätkin luopuneen ideasta (siirryt toiseen palveluun) tiistaina päättyneessä euromaiden kokouksessa.

Ne tyytyisivät siihen, että yritykset maksaisivat digiveroa vain julkaisemistaan mainoksista. Näin alkuperäisen direktiivin kattamaa digipalvelujen listaa supistettaisiin alkuperäisestä.

– En ole nähnyt vielä Ranskan ja Saksan uuden esityksen yksityiskohtia, mutta uskon että jonkinlainen digivero on yhä mahdollista saada. Valmistelemme sitä yhteistyössä OECD:n kanssa, Vestager sanoi.

Yhteistyötä myös EU:n ulkopuolisten teollisuusmaiden kanssa on vaatinut esimerkiksi Suomen Teknologiateollisuus. (siirryt toiseen palveluun)

– Murros on lähellä, ja nyt pitäisi toimia nopeasti. Siksi olisi toivottavaa, että esimerkiksi digiverosta saataisiin sopimus mahdollisimman nopeasti.

Lisää aiheesta:

Näin EU on kurmuuttanut digijättejä

Google, Facebook ja kumppanit ruotuun – EU haluaa kilpailua tukahduttavat teknologiajätit tottelemaan sääntöjä

Googlen, Amazonin ja Facebookin ylivoima on valtava ongelma ja yhdysvaltalaisprofessorin mukaan jätit on pilkottava – suomalaisyrittäjä: "Isot jätit toimivat ihan miten niitä huvittaa"