Karaokea sporassa? Helsingin vanhat ratikat siirtyvät viihdyttämään hipstereitä ja vanhuksia, osa vaunuista matkaa Mikkeliin

Helsinki luovutti tänään viisi vanhaa raitiovaunua uusille omistajilleen. Ratikoista vanhin on yli satavuotias.

raitioliikenne
Vanhoja ratikoita sekä HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, The Helsinki Distilling Companyn tuotantojohtaja Mikko Mykkänen ja Allegra Labin varapuheenjohtaja Taina Riikonen.
Helsinki Distilling Companyn tuotantojohtaja Mikko Mykkänen (keskellä) ja Allegra Labin varapuheenjohtaja Taina Riikonen (oikealla) ovat tyytyväisiä ratikoiden omistajia. HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski (vasemmalla) luovutti vanhat ratikat tänään heille.

Helsinkiläiset saivat tänään maanantaina sanoa lopulliset hyvästit ainakin kahdelle vanhalle raitiovaunulle 1950-luvulta, kun Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL luovutti raitiovaunut Mikkeliin.

Raitiovaunulle olisi ollut muitakin ottajia ympäri Suomen, mutta HKL:n toimitusjohtajan Ville Lehmuskosken mukaan Mikkelin hakemus viehätti heitä eniten.

Mukaan pala kiskoja

Mikkelissä vuosilta 1958 ja 1959 olevat raitiovaunu ja perävaunu laitetaan kaupungin keskustan läheisyydessä sijaitsevaan Mikkelinpuistoon. Tarkoitus on, että vaunut elävöittävät aluetta.

Mukaan lähtee Helsingistä myös pala kiskoja.

Mikkelin tekninen johtaja Jouni Riihelä iloitsee, että Mikkelistä tulee nyt raitiovaunukaupunki.

– Vähän pilke silmäkulmassa tätä tullaan käyttämään kaupungin imagon myönteisessä markkinoinnissa, sanoo Riihelä.

Vanha raitiovaunu hallissa.
HKL luovutti tänään viisi vanhaa raitiovaunua uusille omistajilleen.

Hän uskoo, että mikkeliläiset ottavat raitiovaunut hyvin vastaan.

– Minusta kaupunki koostuu ruutukaavasta, kaupunkikulttuurista ja raitiovaunuista. Meiltä on puuttunut vain raitiovaunut. Kaikki muu meillä jo on.

Loput ratikat jäävät Helsinkiin

Loput tänään luovutetuista ratikoista jäävät Helsinkiin.

Yksi lähtee Teurastamon alueelle. Hipstereiden iloksi siirtyvä vaunu on vuodelta 1923.

Teurastamon alueella vanhassa raitiovaunussa nähdään muun muassa kokeellista taidetta, taide- ja tiedeprojekteja, ehkä myös yökaraokea.

Yksi vaunuista siirtyy puolestaan Helsingissä sijaitsevaan Kustaankartanon palvelukeskukseen ilahduttamaan keskuksessa asuvia vanhuksia.

– Meillä on asukkaina kaksi entistä raitiovaunun rahastajaa. Toivottavasti he ovat siinä kunnossa, että pääsevät vielä muistelemaan raitiovaunuun, sanoo Kustaankartanon johtaja Tarja Sanio.

Vanhin raitiovaunuista, vuodelta 1916, entisöidään. Tulevaisuudessa se kulkee museolinjalla 2020-luvulla.

Tarja Sainio Kustaankartanon palvelukeskuksesta ratikan ohjaksissa.
Tarja Sainio Kustaankartanon palvelukeskuksesta ratikan ohjaksissa.

Ratikoiden kierrätys innosti ihmisiä

Kaiken kaikkiaan vanhoja raitiovaunuja havitteli yli yhdeksänkymmentä tahoa.

HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski iloitsee onnistuneesta ratikoiden luovutuksesta. Luovuttamisella HKL vältti käytöstä poistettujen raitiovaunujen romuttamisen.

– Olipa hyvä, että ei hävitetty näitä vaunuja. Tällä on niin paljon enemmän arvoa kuin laittaa vanhat vaunut niin sanotusti pataan.

Vaunut eivät maksaneet mitään, mutta uusien omistajien kontolle jää kuitenkin vaunujen siirtokuljetus.

Aiemmin aiheesta:

Pikkupoika haluaa ratikan leikkimökiksi, joku toinen mansikanpoimijoiden taukotuvaksi, kolmas saunakäyttöön – vanhoista vaunuista lähes 100 hakemusta

Hankkisitko käyttöösi vanhan, käytöstä poistetun raitiovaunun? HKL lahjoittaa neljä ratikkaa ja kaksi perävaunua hyvin perusteltuun käyttöön