Alueen yritykset kärsivät Kruunupyyn lentokentän tilanteesta: toiveissa päivämatkat ja paremmat aikataulut – "Vientiteollisuudelle välttämättömyys"

Tukholman lentojen avaaminen mahdollisimman pian on alueen yritysten toivelistan kärjessä, samoin päivän työpalavereja palvelevat aikataulut Helsinkiin.

lentoliikenne
Ihmisiä poistumassa Nextjetin lentokoneesta.
Nextjetin konkurssi vei Kokkola–Pietarsaaren kentältä Tukholman-lennot toistaiseksi.Kalle Niskala / Yle

Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren alueen yritykset haluavat keskustelua ja toimenpiteitä Kokkola–Pietarsaaren lentokentän kehittämiseksi. Pohjanmaan Kauppakamari teetti laajan selvityksen kentän merkityksestä alueen elinkeinoelämälle. Kyselyyn vastasi 186 yritystä.

60 prosenttia yrityksistä pitää nykyisiä aikatauluja sopimattomina omiin tarpeisiinsa. Toisaalta 84 prosenttia pitää lähellä olevaa kenttää tärkeänä niin toiminnalle kuin imagolle.

– Tämä on vientiteollisuudelle välttämättömyys. Alue on mukana globaalissa bisneksessä, ja on tärkeää, että ulkomaiset asiakkaat pääsevät paikalle suoraan lentämällä. Myös yritysten ihmisten on päästävä maailmalle, samoin kotimarkkinoilla toimivien ostajien, sanoo selvityksen toteuttaneen WSP Finlandin johtaja, professori Jorma Mäntynen.

Hänen mukaansa lentoaseman merkitys ymmärretään alueella ymmärretään hyvin, ja yritykset ovat sitoutuneita käyttämään kenttää.

Mallia Ruotsista?

Kruunupyyn kentän matkustajista noin 70 prosenttia on juuri liikematkustajia. Epävarmuus lentoyhteyksistä ja operaattoreista on leimannut toimintaa viime aikoina, ja tilanteeseen halutaan parannusta.

Toisaalta kenttä olisi mahdollisuus myös turismille: Helsingin ja Tukholman kautta tulevia virtoja ptäisi kasvattaa ja charter-lentoja lisätä, sanoo Mäntynen.

Hän kehottaa pohtimaan niitä erilaisia ratkaisuja, joiden avulla Ruotsissa on onnistuttu yläpitämään aluekenttiä. Yli 30 lentoasemaa on alueellisessa omistuksessa, ja markkinoinnista löytyy menestystarinoita. Uusin mahdollisuus on Sundsvallissa toimiva etälennonjohtokeskus.

Kauppakamarin johtaja Paula Erkkilä toivoo, että kentän kehittämisessä ei tuijotettaisi vain matkustajamääriä, vaan katsottaisiin laajemmin kentän merkitystä. Laaja selvitys haluttiin, jotta tuleva kehittämisen pohjaksi olisi koottua faktaa.

Päivämatkat tärkeitä

Yrityksille olisi tärkeää, että työmatkat voidaan hoitaa päiväreissuina. Osalla on toimipisteitä myös muissa Pohjoismaissa, ja hyvät lentoyhteydet ovat välttämättömät. Muutama vastaaja sanoikin turvautuvansa nyt pääasiassa Vaasan kenttään, mutta toimiva lähikenttä olisi tärkeä.

Vastauksissa nousi esiin erityisesti kolme tarvetta: päivämatkat Kokkola–Pietarsaaresta Helsinkiin tai Tukholmaan, päivämatkat Euroopan kohteisiin ja yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden mahdollisuus tulla alueen yrityksiin päivämatkoille.

Lentoyhteyden saaminen Tukholmaan mahdollisimman pian on yrityksille hyvin tärkeää.

Yleisin tarve on silti lento Kokkolasta Helsinkiin niin, että sen avulla pääsisi keskustaan kello 9–10 alkaviin palavereihin. Iltapäivällä taas halutaan kello 16–19 lähtevä paluulento.

Aamun aikainen lento palvelee hyvin Eurooppaan jatkavia matkustajia, mutta Kokkolaan tarvitaan myös alkuyön lento, jolla pääsee Euroopasta vielä yöksi kotiin.

Vientivaltaista aluetta

Suomen teollisuustuotannon liikevaihdosta menee vientiin 57 prosenttia. Pohjanmaan Kauppakamarin alueella luku on peräti 71 prosenttia.

Kauppakamari muistuttaa, että seudun yritykset veivät viime vuonna tuotteita ja palveluja 2,4 miljardin arvosta. Alueella on myös yrityksiä, joiden tuotannosta yli 90 prosenttia menee vientiin.

30 minuutin matkan päässä Kokkola–Pietarsaaren lentoasemasta on 165 tuotanto- ja teollisuuslaitosta ja tunnin ajomatkan päässä jo yli 270.

Kruunupyyn lentoasema on otettu käyttöön vuonna 1960, Kokkola–Pietarsaaren lentoasema siitä tuli vuonna 2010. Viime vuosina operaattorit, reitit ja aikataulut ovat muuttuneet välillä tiuhaankin. Tukholman-lennot loppuivat toukokuussa, kun Nextjet meni konkurssiin. Uutta operoijaa on mietitty siitä asti.