Pohjoisen pikkukylän vodkaa kuljetetaan Afrikkaan, missä sitä halutaan myydä rikkaalle yläluokalle

Maahantuoja uskoo, että tyrnäväläisestä vodkasta tulee vielä joskus Afrikan myydyin. Toistaiseksi viinaa on viety 600 pullon näyte-erä, mutta varsinainen vienti alkaa vuodenvaihteen jälkeen.

votka
Laplandia vodkan esittelypiste Lagosin vuoden 2018 International Drinks Festival -tapahtumassa.
Tyrnäväläisen Shaman Spiritsin Laplandia vodkan esittelypiste Lagosin vuoden 2018 International Drinks Festival -tapahtumassa veti hyvin väkeä.Djukpen Emmaculate

Kontillinen vodkaa odottaa jo Oulun satamassa Nigeriaan lähtöä. Lasti laivataan Lagosiin heti kun se viimeinen puuttuva dokumentti, Valviran todistuksen oikeaksi todistava asiakirja, on Nigerian viranomaisia varten saatu.

Vuoden ajan on Afrikan suurimpaan maahan viety pienempiä eriä oululaisissa laboratorioissa kehitettyjä ja Tyrnävällä valmistettuja makuviinoja.

Niitä on tähän mennessä maisteltu ja testailtu noin 5000 ihmisen voimin eri puolilla noin 190 miljoonan asukkaan jättivaltiota. Näyte-eriä on ostettu Nigeriaan 600 pulloa.

Väkiluvultaan ja taloudeltaan Afrikan suurimmassa valtiossa Nigeriassa ei oikeastaan ole muita aktiivisia suomalaistoimijoita kuin Wärtsilä ja Nokia.

Mutta nyt pieni vodkaa valmistava tyrnäväläinen Shaman Spirits alkaa viedä sinne Laplandia-vodkaa.

– Talouskasvu tulee olemaan täällä huikeaa tulevina vuosina ja on hyvä olla paikalla tässä vaiheessa kun kaikki on oikeasti alkamassa, sanoo Shaman Spiritsin toimitusjohtaja Ilpo Sulkala

Tällaista tuotetta myydään heille, joilla on varaa maksaa laadusta.

Henry Uzoma

Viinaa tehdään Suomessa siis muuallakin kuin Rajamäellä ja Etelä-Pohjanmaalla, minne on syntynyt Koskenkorvan tehtaan rinnalle myös yksityisiä toimijoita.

Pohjois-Pohjanmaalla Oulun kupeessa sijaitseva Tyrnävä tunnetaan ennen kaikkea perunanviljelypitäjänä. Mutta siellä on valmistettu myös vodkaa jo parikymmentä vuotta. Nykyään viinaa valmistetaan noin kuudesta-seitsemäänsataa tuhatta pulloa vuodessa, mutta määrää voidaan nostaa noin viiteentoista miljoonaan pulloon vuodessa.

Ja nyt tyrnäväläinen vodka aikoo vallata Nigerian ja Afrikan.

Vodka maistui messuilla

Palaute tyrnäväläisestä vodkastaon ollut hyvää. Viimeisimmäksi pohjoisia vodkamakuja esiteltiin Lagosissa järjestetyssä International Drinks Festival -tapahtumassa. Maistiaisia nauttineiden ihmisten ilmeet kertoivat juoman maistuvan.

Toimitusjohtaja Sulkala hämmästeleekin hyvin toimeentulevien nuorten nigerialaisten suorasukaista tapaa kertoa suhteestaan alkoholiin.

– Ihmiset vaikuttavat oikeasti olevan ihan hulluna näihin meidän tuotteisiimme, Sulkala sanoo.

Tyrnäväläisen Shaman Spiritsin vodkapullojen etiketeissä poseeraa kaksi eri suuntiin katsovaa poroa.
Tyrnäväläisen Shaman Spiritsin vodkapullojen etiketeissä poseeraa kaksi eri suuntiin katsovaa poroa. Se on eksoottista Afrikassa.Djukpen Emmaculate

Samaa todistaa myös maahantuojan edustaja.

– Palaute on ollut ällistyttävää, sanoo maahantuojanHenzilion Nigerian toimitusjohtaja Henry Uzoma.

Hän kiittelee myös Laplandia-pullojen ulkonäköä ja brändin erikoista poron ja poronhoitoalueen eksotiikan pohjalle rakennettua mielikuvaa.

Alkoholipullo on tapa osoittaa vaurautta

Yökerho- ja klubi-ikäisille 25-35-vuotiaille nigerialaisille alkoholin ostaminen ravintolassa on myös tapa osoittaa vaurauttaan. Elämänasenteeltaan Afrikan amerikkalaisimmassa maassa ei tilailla juomasekoituksia vaan pullo kerrallaan. Onnistuessaan Laplandialle on odotettavissa todella isot markkinat Nigeriassa.

– Tähän tarpeeseen nämä meidän erilaiset makuvodkat vastaavat erittäin hyvin. Uskon että meillä on todella mahdollisuus päästä myydyimpien vodkien joukkoon Afrikassa, Sulkala sanoo.

Talouskasvu tulee olemaan huikeaa tulevina vuosina ja on hyvä olla täällä tässä vaiheessa, kun kaikki on oikeasti alkamassa.

Ilpo Sulkala, toimitusjohtaja, Shaman Spirits

Vodkan myynnin kohderyhmä Afrikassa ei löydy niinkään suurkaupunkien slummeista tai syrjäkyliltä vaan suurten kaupunkien hienommista osista.

– Puhumme yhteiskunnan yläluokan ihmisistä. Tällaista tuotetta myydään heille, joilla on varaa maksaa laadusta, Uzoma sanoo.

Nigerian yläluokka liikkuu paljon maailmalla ja siteet varsinkin Yhdysvaltoihin ja Iso-Britanniaan ovat vahvat. Tätä väkeä laatu kiinnostaa ja heillä on siihen myös varaa.

Sulkala puhuu mieluummin ylemmästä keskiluokasta. Joka tapauksessa tällaisen tuotteen potentiaaliset ostajat löytyvät Nigeriassa sen kristityn eteläosan hienoista yökerhoista ja klubeista sekä kalliimmista hotelleista ja ravintoloista.

Siellä se kilpailee ruotsalaisen Absolut Vodkan, puolalaisen Belvederen sekä ranskalaisten Grey Goosen ja Ciroc Vodkan kanssa.

Muslimien pääosin asuttamassa Pohjois-Nigeriassa menestys saattaa jäädä vähäisemmäksi.

Menestyminen Nigeriassa on hänen mukaansa paljolti kiinni sosiaalisesta mediasta ja televisiosta. Maahantuoja onkin solminut vuoden mittaisen yhteistyösopimuksen Music Television African kanssa.

Eurooppalaisesta näkökulmasta nämä Lagosissa järjestetyt alkoholialan messut olivat enemmän bileet kuin vakavamieliset messut. Muutenkin nigerialaisten suhtautuminen alkoholiin on mutkatonta.

Tyrnävän vodka tähtää huipulle Afrikassa

Uzoma arvelee, että muutaman kuukauden sisällä tyrnäväläinen vodka tulee olemaan saatavilla kaikkialla Nigeriassa ja Afrikassa.

– Uskon Laplandian olevan kohta yksi koko maanosan vodkamarkkinoiden myydyimpiä merkkejä, ehkä jopa myydyin, Uzoma kertoo.

Shaman Spiritsin toimitusjohtaja Ilpo Sulkala ohjeistaa esittelijöitä Nigerian Lagosissa järjestetyssä International Drinks Festival -tapahtumassa.
Shaman Spiritsin toimitusjohtaja Ilpo Sulkala ohjeistaa Lanlandia -vodkan esittelijöitä Nigerian Lagosissa järjestetyssä International Drinks Festival -tapahtumassa.Djukpen Emmaculate

Häntä tuntuu viehättävän Laplandiassa lähes kaikki.

– Suomalaisen veden laatu, harvinaisten luonnonmarjojen maku ja tyylikäs pullojen muotoilu, taustalla oleva kulttuurinen perinne ja erilaisuus ovat Laplandian vahvuuksia, Uzoma sanoo.

Myös Sulkala kertoo tavoitteena olevan rakentaa Laplandiasta pitkällä aikavälillä menestyvä brändi hintavampien ja laadukkaimpien vodkien kategoriaan ensin Nigeriassa ja sen jälkeen koko Länsi-Afrikassa.

Suomalaisyrityksiä ei Länsi-Afrikassa näy

Afrikasta odotetaan seuraavaa voimakkaan talouskasvun maanosaa. Lähivuosina siellä arvioidaan tapahtuvan paljon. Afrikka on uusi Aasia. (siirryt toiseen palveluun) (Talouselämä)

Eurooppalaiset ja amerikkalaiset yritykset ovat runsasväkisessä Länsi-Afrikassa voimakkaasti läsnä. Puhumattakaan Kiinasta, jonka aktiivisuus näkyy ympäri Afrikkaa.

Yleisöä Laplandia-vodkan esittelytiskillä Lagosissa.
Henzilion Nigeria Ltd:n toimitusjohtaja Henry Uzoma esittelee yleisölle erilaisia Laplandia-vodkia International Drink Festival -tapahtuman esittelytiskillä Lagosissa.Djukpen Emmaculate

Suomen vienti sinne on pitkälti muutaman suuryrityksen varassa. Pienemmät suomalaiset yritykset tuntuvat suorastaan arastelevan Afrikkaan menemistä.

– Suomalaiset eivät ylipäätään tunnu olevan oikein missään. Pelkästään Ruotsiin verrattuna tuotteistaminen ja brändin rakentaminen on meillä lapsenkengissä, Sulkala sanoo.

Lisää aiheesta:

Yle Nigeriassa: Suomalaiset yritykset karttavat Afrikan suurinta maata

Tyrnävän viinatehdas aikoo moninkertaistaa tuotantonsa – miljoonainvestoinnit hyvässä vauhdissa

Israelilaiset juhlistavat pyhiään suomalaisella Moses-vodkalla

Chimamanda Ngozi Adichie: Eurooppa teeskentelee, että rodulla ei ole merkitystä

Beyoncén biisistä tuttu nigerialaisfeministi täräyttää – "Seksi ei ole jotain, mitä poika ottaa tytöltä"

Vodka ja maustettu viina maistuvat – suomalainen alkoholi kiinnostaa nyt maailmalla

Pohjalainen tislaamo ei ujostele Kova talous -kesähaastattelussa: James Bondkin juo Napue Giniä

Koskenkorvan rinnalle kohoaa kasvavia viinatehtaita – Suomen viinabisnes keskittyy litroissa mitattuna Etelä-Pohjanmaalle