VR tarkisti kaikkien kiskobussiensa moottoritilat Joroisten tulipalon jälkeen ja muutti niiden huolto-ohjetta

Huutokosken asemalla lokakuussa syttynyt kiskobussi palaa liikenteeseen aikaisintaan ensi kesänä korjaustöiden jälkeen.

Joroinen
Nokinen kiskobussi
Kiskobussi syttyi palamaan maanantaina aamupäivällä Joroisissa Huutokosken aseman kohdalla.Yle/Petri Vironen

Lokakuussa Joroisissa Huutokosken asemalla syttyneen kiskobussipalon syynä olivat moottoritilaan kertyneet puiden lehdet.

Tulipalon syyn selvittyä VR on tarkastanut ja tyhjentänyt kaikkien kiskobussiensa moottoritilat mahdollisista roskista.

– Kaluston huolto-ohjetta on päivitetty siten, että moottoritilat puhdistetaan 5 000 kilometrin välein, VR:n viestintäpäällikkö Mira Linnamaa kertoo.

VR selvittää, hankitaanko kiskobussien moottoritiloihin valvontajärjestelmiä ja tutkii, voidaanko palonsammutusjärjestelmien toimintaa parantaa.

Joroisissa syttyneeseen kiskobussiin tuli Linnamaan mukaan paljon vaurioita. Hän arvioi kyseisen ajoneuvon palaavan liikenteeseen aikaisintaan ensi kesänä korjaustöiden jälkeen. Kiskobussiin tehdään korjausarvio joulukuun aikana.

Suomen rautateillä kulkee 16 samanlaista Dm12-tyypin kiskobussia. Niillä ajetaan vähäliikenteisillä reiteillä. Saman tyypin kiskobussi syttyi palamaan vuonna 2012, mutta tuolloin havaittiin vikaa polttoaineletkussa.

Lokakuussa tuleen syttynyt kiskobussi oli lähtenyt aamulla Joensuusta ja sen päämääränä oli Pieksämäki. Kiskobussin noin 70 matkustajaa evakuoitiin eikä kukaan loukkaantunut tulipalossa.