Kokkolan Matkailu vie turistineuvonnan tapahtumiin – tukikohta kauppakeskuksesta kaupungintalolle

Uuden matkailustrategian keihäänkärkenä on ympärivuotinen matkailu.

matkailu
Jaska Pensaari muuttolaatikoiden keskellä.
Kokkolan Matkailun neuvontapiste avataan tammikuun 2. päivä kaupungintalolla.Ari Vihanta / Yle

Kokkolan Matkailu muuttaa kaupungintalolle. Jatkossa matkailijoiden infopiste aiotaan kuitenkin viedä mobiilisti ihmisten keskelle esimerkiksi erilaisiin tapahtumiin. Tällä hetkellä selvitetään, voisiko infopiste toimia esimerkiksi tarkoitukseen tuunatusta pakettiautosta käsin.

– Voimme siirtää näin matkailuneuvonnan sinne missä ihmiset ovat. Olemme taatusti näkyvillä, lupaa Kokkolan Matkailun toimitusjohtaja Jaska Pensaari.

Pensaari myöntää, että ajankohta muutolle ei ole kaupungintalon remontin kannalta paras. Tammikuun alusta alkaen tilapäiset tilat löytyvät kaupungintalon meren puoleisesta päädystä, mutta jo toukokuussa on tarkoitus päästä torin puoleisen pääoven tuntumaan.

Muutto liittyy matkailustrategian muutokseen, rahaan ja siihen, että kauppakeskus Chydenian toimipisteessä ei ollut tilaa koko henkilökunnalle. Pensaarin mukaan paperisille esitteille ja henkilökohtaiselle neuvonnalle on edelleen kysyntää.

– Perinteinen esitemateriaali pitää olla esillä ja asiakkaiden saatavilla, vaikka digitaalinen maailma on yhä tärkeämpi.

Kokkolan Matkailu muutti pois torilla sijaitsevasta vanhasta kalahallista vuonna 2015.

– En sanoisi, että se oli virhe, se sopi sen hetkiseen kuvioon.

Uusi strategia näkee myös muut vuodenajat kuin kesän

Matkailuyhtiö on myös päivittänyt strategiansa, se aikoo panostaa nyt siihen, että kaupunkiin saataisiin turisteja ympäri vuoden eikä vain kesäisin. Kokkola tiivistää myös yhteistyötään esimerkiksi Vaasan ja Pietarsaaren matkailuyhtiöiden kanssa, ne aikovat jatkossa markkinoida ja myydä myös toistensa matkailupaketteja.

– Kokkolan alueen markkinointi sekä matkailupalveluiden ja -tuotteiden myynti ovat myös strategiamme kärkiä.

Kaupunkilaisille näkyvä muutos on se, että Kokkolan Matkailu ei välitä enää Lippupisteen tai muidenkaan lipputoimistojen lippuja.

– Lippupiste.fin myynti oli meillä aika vähäistä, suurin osa lipunmyynnistä tapahtuu muutenkin verkossa. Meille on tärkeintä saada esille paikallisia tapahtumia eikä niinkään myydä lippuja muualla Suomessa pidettäviin tapahtumiin, kertoo Pensaari.

Kokkolanseudun kehitysyhtiön Kosekin ja Kokkolan Matkailun tehtävien eriyttämiseksi käydyt yt-neuvottelut on myös saatu päätökseen. Jatkossa Pensaarin lisäksi matkailuorganisaatioon kuuluu viisi työntekijää, yksi heistä Tankariin liikennöivän Jenny-laivan kippari. Takavuosina matkailutoimistossa oli tuplamäärä henkilökuntaa.