Liikkuuko autotehtaan väki kohta raiteilla? – Varsinais-Suomen lähijunakokeilu myötätuulessa

Varsinaissuomalaiset päättäjät ovat saaneet liikenneministeriltä selvän viestin, että lähiliikenteen toimivuutta kannattaisi testata Turusta lähtevillä radoilla.

junat
Uusikaupunki.
Lassi Lähteenmäki / Yle

Aikaa ei ole hukattavaksi. Kun liikenneministeriöstä tulee joulun alla päätös, mitkä rataosuudet hyväksytään lähijuna-pilottiin, junan pitäisi liikkua jo reilun vuoden kuluttua. Esimerkiksi Uudenkaupungin radan osalta se tarkoittaisi sitä, että vanhat asemat ja seisakkeet pitäisi kunnostaa ja ainakin osa tasoristeyksistä varustaa varoitusvaloilla ja puomeilla.

Järjestelyjä olisi tehtävä muuallakin. Varsinais-Suomen liiton anomuksessa lähiraideliikenne alkaisi myös Turusta Loimaalle ja Turusta Saloon. Vanhat asemapaikat ovat olleet pitkään poissa käytöstä, joten pilottiin pääsy toisi vipinää ratojen varsille.

Pilottiin valittavilta alueilta vaaditaan sitoutumista hankkeeseen. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että alueen kuntien pitää osallistua kokeiluliikenteen kustannuksiin. Tarkempi rahoitussuunnitelma selviää ensi vuoden puolella.

Ympäristöystävällinen lähijuna helpottaisi osaavan työväen liikkumista merkittävästi.

Leena Arvela-Hellén

Yksi pilotin osapuoli on VR, jolta edellytetään kaluston järjestämistä lähiliikenteeseen.

Liikenneministeriö valitsee kaikista eri puolilta maata tulevista hakemuksista kolme kohdetta, joissa kahden vuoden pilotti eli kokeilu toteutetaan. Pilotin jälkeen päätetään erikseen, missä pysyvä lähiliikenne alkaa.

Ministeri: Pilotissa voi olla kolme Turun rataa

Varsinaissuomalaiset päättäjät tapasivat hiljattain liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin. Hänen viestinsä on, että Uusikaupunki voi olla pilotissa mukana, vaikka rataa ei ole vielä sähköistetty. Ministeri hyväksyi myös sen, että maakunnan kaikki kolme rataosuutta muodostavat yhden pilotin. Jos siis pilotti tulee, lähijunakokeilu alkaa Turusta kolmeen suuntaan.

Metalliteollisuus tarvitsee jatkuvasti uusia työntekijöitä Turussa, Uudessakaupungissa ja myös pienemmissä yrityksissä ympäri Varsinais-Suomea. Esimerkiksi Turusta kulkee Uuteenkaupunkiin päivittäin 1 200 ihmistä, ja Uudestakaupungista pendelöi Turkuun 400 ihmistä.

Uudenkaupungin kaupunginarkkitehdin Leena Arvela-Hellénin mukaan ympäristöystävällinen lähijuna helpottaisi osaavan työväen liikkumista merkittävästi.

Kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén.
Kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén toivoo, että lähiliikennejuna kulkisi tunnin tai kahden välein, jotta se olisi houkutteleva.Lassi Lähteenmäki / Yle

Uusikaupunki harkitsee rautatieaseman ostoa

Pilotin aikataulun takia Uudenkaupungin pitää olla nopea liikkeissään. Ministeriön piti ilmoittaa pilottiin valitut rataosuudet jo marraskuun loppuun mennessä. Runsaiden hakemusten takia valinta siirtyy lähelle joulua.

Samaan aikaan käydään kauppaa Uudenkaupungin päärautatieaseman rakennuksesta ja tontista. Senaatti-kiinteistöt on laittanut kohteen huutokauppaan, ja kauppa-aika sulkeutuu joulukuun lopussa. Jos pilotti tulee Varsinais-Suomeen, kaupunki todennäköisesti käyttää etuosto-oikeuttaan ja ostaa aseman.

Kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellénin mukaan aseman avara piha-alue toimisi mainiosti pysäköintipaikkana. Myös jatkokuljetukset bussilla autotehtaalle voisivat lähteä asemalta.

Uudenkaupungin asema.
Käyttääkö Uusikaupunki rautatieaseman kaupassa etuosto-oikeuttaan?Lassi Lähteenmäki / Yle

Nopea yhteys vai monta pysähdystä?

Jos Varsinais-Suomi saa pilottinsa, monta asiaa pitää vielä ratkaista. Uudenkaupungin toiveena on, että juna kulkisi sujuvasti ja nopeasti Turusta Uuteenkaupunkiin. Jos junan mittari näyttää 120 km/t, matka-aika voisi olla noin 45 minuuttia.

Matkanopeus määräytyy kuitenkin turvallisuuden mukaan. Turun ja Uudenkaupungin välillä on noin sata tasoristeystä, joista vain osa on varustettu turvalaitteilla. Vartioimattomien risteysten määrä onkin suurin este nopeuden nostamiseksi lähelle satasta.

Toinen nopeuteen liittyvä asia on asemapaikkojen määrä. Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtajan Janne Virtasen mukaan lähiliikenteen luonteeseen kuuluu, että juna pysähtyy useasti matkan varrella. Mynämäen lisäksi luontevia pysähdyspaikkoja ovat muun muassa Vehmaa, Masku ja Raisio.

Jos lähijuna viipyy matkalla kauan, junan houkuttelevuus kärsii ja autotehtaan väki saattaa lähijunan sijasta kulkea Turun ja tehtaan väliä bussilla.

Minusta pilotti on eräänlainen harjoituskierros, jotta nähdään, mitä uudenlainen lähiliikenne voi olla. En näe mitään ongelmaa sinä, jos operaattori sitten vaihtuu.

Janne Virtanen

Lähijunan tulo olisi Uudellekaupungille historiallinen tapaus, sillä Uudenkaupungin radan rakentaminen aloitettiin tasan sata vuotta sitten. Tuolloin radasta käytettiin nimeä 'silakkarata'.

Henkilöliikenne päättyi Uudenkaupungin radalla 25 vuotta sitten. Liikenneministeri Susanna Huovisen aloitteesta tehty selvitys totesi kymmenen vuotta sitten, että henkilöliikennettä on vaikea saada kannattavaksi.

Mitä pilotin jälkeen?

Liikenneministeriön pilotti kestää kaksi vuotta. Sen jälkeen päätetään, millä rataosuuksilla lähiliikennettä kannattaa jatkaa.

Kun pilotti päättyy, ollaan uudenlaisessa toimintaympäristössä. Rautateiden henkilöliikennepalvelut avataan kilpailulle ja VR:n monopoli päättyy. Maahan on silloin saatu todennäköisesti maakuntahallinto, jolla on omaa rahoitusta ja oikeuksia järjestellä alueellaan lähiraideliikennettä. Vuonna 2022 myös Uudenkaupungin radan sähköistys lienee valmistunut.

Varsinais-Suomen liiton edunvalvontajohtaja Janne Virtasen mukaan rytmitys on luonteva.

– Minusta pilotti on eräänlainen harjoituskierros, jotta nähdään, mitä uudenlainen lähiliikenne voi olla. En näe siinä mitään ongelmaa, jos operaattori sitten vaihtuu, Virtanen pohtii.

Mitä sinä ajattelet Turku–Uusikaupunki-välin lähijunaliikenteen mahdollisuuksista? Onko reitille tarvetta ja käyttöä? Pitäisikö matkan taittua mahdollisimman nopeasti vai pitääkö matkalla olla useita pysähdyksiä?

Lue lisää:

Raumalla odotetaan ministeriön päätöstä henkilöjunaliikenteen avaamisesta – samaan aikaan bussiliikenne harvenee

VR:n monopoli murtuu: Näitä kuutta asiaa se tarkoittaa