Kotimaisten keittiövalmistajien pudotuspeli alkoi jo – kuluttajaa kiinnostaa usein enemmän hinta kuin valmistusmaa

Yksi iso keittiövalmistaja on jo haettu konkurssiin.

keittiöt
Pariskunta katselee Ikean keittiötä
Tiia Laukkanen ja Jooni Heiskanen etsivät keittiökalusteita remontoitavaan taloon.Matti Myller / Yle

Mellanon tehtaalla Lapinlahdella valmistuu keittiökaapin osia sananmukaisesti liukuhihnalta. Työn alla on sekä edullista tavaraa että hintavampia tuotteita, kuten käsin vahatut kaapinovet.

Janne Bollström
Listakonekuljettaja Janne Bollström niputtaa hihnalta tulevat kaapinosat.Matti Myller / Yle

Keittiökalusteiden osat menevät yrityksille, jotka myyvät ne omina tuotemerkkeinään kuluttajille. Se puolestaan tarkoittaa sitä, että osa keittiökalusteiden myyjistä kilpailee kalusteilla, jotka ovat lähtöisin yhdestä ja samasta paikasta.

– Meillä on erilaisia asiakkaita, joilla on erilaiset liiketoimintamallit, myhäilee Mellanon toimitusjohtaja Janne Lehtonen.

Alalla yli 800 toimijaa

Lehtosen laskujen mukaan keittiöalalla on yli 800 toimijaa, mikä hänen mielestään tarkoittaa ylikapasiteettia.

Tunnettu keittiövalmistaja Domus haettiin konkurssiin marraskuun lopulla, mutta Lehtonen uumoilee, ettei se jää ainoaksi.

– Markkinoitten on pakko jollain tavalla uudistua. Tulossa on jonkinlaista yhdistymistä, ehkä putoamista pois, Lehtonen pohtii.

Toimitusjohtaja Janne Lehtonen Mellano
Toimitusjohtaja Janne Lehtosen mielestä keittiömarkkinoitten on pakko uudistua.Matti Myller / Yle

Suomen johtavan keittiövalmistajan Puustelli Groupin toimitusjohtaja Jussi Aine suhtautuu asiaan rauhallisesti.

– Domuksen konkurssi voi vapauttaa tilaa muille, hän tyytyy toteamaan.

Tuonti jatkuvasti lisääntynyt

Kotimaisten keittiövalmistajien tuskaa lisää tuonti, jolla Lehtosen mukaan on jo nyt merkittävä osuus markkinoista.

– Koko markkinasta noin viidennes ja kuluttajakaupasta noin kolmannes.

Jussi Aineen mukaan tuonti kasvaa, mutta tilanne ei silti ole synkkä.

– Puustelli hyödyntää kiristyvässä kilpailussa omia vahvuuksiaan, mikä tarkoittaa kokonaisuuksien hallintaa.

Ikea pyrkii kasvattamaan omaa markkinaosuuttaan

Yksi keittiökalusteita Suomeen tuovista yrityksistä on Ikea. Yhtiön tavoitteena on kasvaa keittiökalusteiden osalta nopeammin kuin markkinat.

– Yleinen keittiömyynti Suomessa kasvaa melko vaatimatonta noin prosentin vuosivauhtia, sanoo Ikean Suomen keittiöosaston tuoteryhmäpäällikkö Mikko Moisio.

Mikko Moisio Ikea
Tuoteryhmäpäällikkö Mikko Moision mukaan Ikean tavoitteena on kasvattaa omaa markkinaosuuttaan keittiömarkkinoilla.Ikea

Hänen mukaansa suurin osa Suomessa myytävistä Ikean keittiöistä on valmistettu EU:n alueella, muun muassa Italiassa ja Puolassa.

– Asiakkaan kannalta tuotteiden valmistusmaata tärkeämpiä tekijöitä ovat usein keittiötuotteiden laatu sekä sopivuus asiakkaan tarpeisiin.

Monen mielestä hinta ratkaisee

Moision näkemys saa vahvistusta Kuopion Ikeassa asioivalta pariskunnalta. Tiia Laukkanen ja Jooni Heiskanen ovat tulleet Joensuusta Kuopioon katsomaan keittiötarjontaa, sillä pariskunta aikoo remontoida ostamansa talon.

Laukkaselle ja Heiskaselle kalusteiden valmistusmaa ei ole tärkeä ostokriteeri.

– Kunhan ne ovat kestäviä päivittäisessä käytössä, Laukkanen linjaa.

– Minua kiinnostaa nimenomaan edullisuus. Laatu pitää tietysti olla keittiössä hyvä, mutta myös hinta ratkaisee paljon, Heiskanen muotoilee.

Tiia Laukkanen ja Jooni Heiskanen Joensuu
Keittiökalusteiden valmistusmaa ei ole Jooni Heiskaselle ja Tiia Laukkaselle tärkeää.Matti Myller / Yle