Ihmissilmään verrattava resoluutio – vievätkö suomalaisen Varjon lasit virtuaalitodellisuuden uuteen aikakauteen?

Virtuaalitekniikkaa eli VR:ää käytetään yhä enemmän erilaisiin opetus-, esittely- ja terapiatarkoituksiin. Uusista suomalaisista korkearesoluutioisista virtuaalitodellisuuslaseista taas odotetaan alan mullistajaa.

virtuaalitodellisuus
Virtuaalitodellisuus
Virtuaalimaailmassa seikkaileva henkilö.Jussi Mankkinen / Yle

Virtuaalitodellisuudesta eli VR:stä povattiin jokunen vuosi sitten etenkin viihdeteollisuuden uudistajaa ja mullistajaa, mutta VR:n kompastuskivenä on pysynyt jo oikeastaan alusta saakka käyttöliittymä. VR-lasien resoluutio ei ole riittänyt todentamaan virtuaalimaailmaa tarpeeksi tarkasti ja monia on harmittanut se, etteivät upeat grafiikat ja visuaaliset ideat ole päässeet täyteen loistoonsa.

Nyt tilanne tulee muuttumaan, kun kuuma ja kohistu suomalaisyhtiö Varjo tuo ensi vuonna markkinoille uudet Bionic Display -lasinsa. Ne tarjoavat parikymmentä kertaa tarkempaa kuvaa kuin nykyiset, ja resoluutiota voi verrata ihmissilmään.

– Tällaisen tekniikan avulla voidaan näyttää asioita, joihin tavalliset VR-laitteet eivät pysty. Esimerkiksi lentäjänkoulutuksessa ruudulta voi näiden lasien kanssa lukea hyvin pientäkin tekstiä, aivan kuten oikeassakin lentokoneessa, Varjon toimitusjohtaja, Microsoftilla aiemmin työskennellyt Niko Eiden kertoo.

Niko Eiden
Niko EidenJussi Mankkinen / Yle

Vuonna 2016 perustettu Varjo kohahdutti äskettäin yritysmaailmaa, kun se kertoi keränneensä projektiinsa rahoitusta peräti 26,5 miljoonaa euroa. Yhtiön yhteistyökumppaneihin kuuluu muun muassa Volkswagenin ja Audin kaltaisia isoja autofirmoja.

– On olemassa hurja määrä yrityksiä, joilla on suuri tarve tehdä VR:n tiimolta uusia juttuja ja kokeiluja. Kaikilla on kuitenkin ollut sama ongelma, eli resoluution riittämättömyys, Eiden sanoo ja viittaa siihen, että kysyntää tällaiselle keksinnölle todellakin on ollut.

Eidenin mukaan Varjon laitteita suunnataan suoraan auton- ja lentokoneenvalmistajille, tehdassuunnitteluun sekä vaativaan ammattikoulutukseen. Lasien hinnaksi arvioidaan 5000 - 10 000 euroa, joten tavallisten kuluttajien valtavirtatuotetta tästä ei ole tulossa.

– Toisin kuin esimerkiksi televisionäytön kohdalla, VR:ssä ja lisätyssä todellisuudessa on mahdollista tuottaa täysin sama näkymä kuin oikealla silmällä. Grafiikka kehittyy tällä hetkellä huimaa vauhtia ja asiat alkavat näyttää hyvin realistisilta myös virtuaalimaailmassa. Tämä kaikki edesauttaa sitä, että VR tulee koko ajan kiinnostavammaksi ilmiöksi, Niko Eiden ennustaa.

Varjo, Bionic Display
Varjon Bionic Display -lasit.Varjo

Virtuaalisia näkymiä koneisiin ja niiden sisälle

Todentuntuinen virtuaalimaailma mahdollistaa tutustumisen esimerkiksi suuriin koneisiin ja laitteisiin. Kuten Varjokin, myös tamperelainen Leonidas Oy suuntaa palveluitaan suoraan yrityksille.

– Tässä takanani pyörii meidän XR-monikäyttöplatformimme, joka on suunniteltu varsinkin isojen koneiden valmistajien tarpeisiin. Tämän avulla he pystyvät ottamaan koko tuotevalikoimansa mukaan, minne päin maailmaa sitten ovatkin menossa. Samalla säästyy sekä ilmasto että raha, Leonidas Oy:n toimitusjohtaja Kari Peltola sanoo ja osoittaa takanaan pyörivää animaatiota Helsingin Slush-tapahtumassa.

Kari Peltola
Toimitusjohtaja Kari Peltola Leonidas Oy:stä.Jussi Mankkinen / Yle

Peltolan mukaan VR on juuri tällaisissa tapauksissa se loogisin ja luonnollisin vaihtoehto.

– Kun puhutaan spatiaalisesta informaatiosta ja tilan hahmotuksesta, niin näissä isoissa koneissahan on paljon yksityiskohtia. Oikean koneen kohdalla ei kuitenkaan välttämättä ole mahdollista päästä tutkimaan sen sisäosia tai moottoria, mutta virtuaalitodellisuudessa se onnistuu.

Peltola toimii myös Virtual Reality Finlandin puheenjohtajana, ja hänen mukaansa virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta osataan nykyisin hyödyntää etenkin bisnespuolella.

– Uskon, että VR tulee paremmin esille myös kuluttajapuolen viihteeseen ja peleihin, kunhan teknologia vain menee vielä pikkuisen eteenpäin.

Virtuaalitodellisuus
Leonidaksen Harri Lammi virtuaalimaailmoissa.Jussi Mankkinen / Yle

VR sukeltaa suunnittelutyöhön

Myös berliiniläinen Goodpatch-suunnittelufirma kohdentaa uusinta Athena-prototyyppiään suoraan autoteollisuudelle.

– Athena mahdollistaa sen, että autoteollisuudessa työskentelevät suunnittelijat pystyvät kokeilemaan ja testaamaan virtuaalitodellisuudessa erilaisia asioita, ennen kuin autoja ryhdytään valmistamaan, Goodpatchin toimitusjohtaja Boris Jitsukata kertoo.

Jitsukatan mukaan VR:n rooli on viime aikoina korostunut muun muassa suunnittelutyössä.

– Etenkin autojen tai vaikkapa pölynimurien fyysistä värimaailmaa on vaikea muuttaa jälkikäteen, mutta virtuaalimaailmassa tämä ei tuota ongelmia.

Boris Jitsukata
Boris Jitsukata, taustalla Athenaa.Jussi Mankkinen / Yle

Rahoitusta Athenaan on tullut Saksan valtiolta, joka suhtautuu tämänkaltaisiin projekteihin myönteisesti.

– Meitä on tuettu taloudellisesti jo alusta pitäen, jolloin esimerkiksi perinteisistä pankeista olisi ollut mahdotonta saada lainaa, Jitsukata toteaa.

Myös kotimaiselta Tieto Oy:ltä on tullut äskettäin uusi VR-innovaatio. Virtual Office Tour tarjoaa tutustumiskierroksen, jossa voi vierailla vaikkapa Tiedon Espoossa sijaitsevassa pääkonttorissa.

– Jos on esimerkiksi kiinnostunut Tiedosta työntantajana, voi kierrellä toimistolla ja jutella virtuaalitodellisuudessa mahdollisten tulevien kollegoiden kanssa, Tiedon viestintäpäällikkö Jenni Salmi kertoo.

Osana Virtual Office Touria kulkee myös Tiedon Empathic Building Core -älytoimistoratkaisu, jonka avulla työntekijä pystyy löytämään vapaita työpisteitä ja neuvotteluhuoneita. Esineiden internetin teknologiaan pohjautuva Empathic Building Core on ilmainen Suomen kaikkiin julkisen sektorin rakennuksiin. Esimerkiksi Tampereen teknillinen yliopisto ottaa sen käyttöönsä ensi vuonna.

Jenni Salmi
Jenni Salmi, taustalla Virtual Office Tour.Jussi Mankkinen / Yle

VR jyrää Israelissa

Virtuaalitodellisuusinnovaatioiden kärkimaihin kuuluu Israel. Siellä VR:n tiimoilta on kehitetty muun muassa erilaisia fysioterapiasovelluksia sekä hoitomuotoja esimerkiksi autismista kärsiville lapsille.

Israelin tunnetuimpiin kuuluvan VR-firman, VRHealthin toimitusjohtaja Eran Orr totesi (siirryt toiseen palveluun) äskettäin Forbes-lehdessä, että VR tulee mullistamaan lähivuosina nimenomaan terveydenhoitoalaa ja että virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä tulee oleellinen osa sairaaloiden ja terveysasemien jokapäiväistä toimintaa.

Terveydenhoitoalaan liittyvän maailmanlaajuisen VR-bisneksen arvon ennustetaan nousevan lähes viiteen miljardiin euroon vuoteen 2025 mennessä.

Adir Ron
Plan2:n markkinointipäällikkö Adir Ron.Jussi Mankkinen / Yle

Israelilainen Woojer-yhtiö on kehittänyt myös VR-pelaamiseen liittyviä haptiseen teknologiaan perustuvia asuja, jotka hyödyntävät tuntoaistia ja tekevät pelaamisesta todentuntuisempaa. Yksi tuoreista israelilaisista VR-peleistä taas on immersiivinen Victimind, jonka tapahtumat sijoittuvat mielisairaalapotilaan tietoisuuteen.

– VR-peleissä on tällä hetkellä oikeastaan kaksi trendiä. Ensinnäkin, tehdään indie-pelejä, jotka eivät ole pitkäkestoisia, mutta joissa tähdätään uniikkeihin kokemuksiin. Toisekseen, on isoja pelifirmoja, jotka yrittävät muuttaa jo tunnettuja pelejään VR-muotoon. Yleensä tällaisista peleistä puuttuu se jokin, koska ne on alunperin tehty toisenlaiselle alustalle. Esimerkiksi me teemme pelejämme alusta loppuun VR-lähtökohdista, markkinointipäällikkö Adir Ron Plan2-pelifirmasta toteaa.

Ronin mielestä käyttöliittymä on edelleen VR:n ongelma, mutta nyt ollaan menossa oikeaan suuntaan.

– Ensi vuonna kuluttajamarkkinoille lanseerataan myös Oculus Quest, joka tarjoaa langatonta yhteyttä. Tämä on kiinnostava suunta virtuaalitodellisuudelle, Adir Ron summaa.

Korjaus 9.12. klo 11:40: Tarkennettu Virtual Office Tourin ja Empathic Building Coren toimintoja.