Trafi selvittää yhä sähköisten palveluidensa avaamista

Sähköiset asiointipalvelut suljettiin sunnuntai-iltana, jotta Trafi saisi otettua verkosta kritiikkiä saaneen kuljettajatiedot-palvelunsa.

Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi)
Ajokortti.
Ismo Pekkarinen / AOP

Trafin sähköiset asiointipalvelut ovat maanantaina päivällä edelleen poissa käytöstä. Syynä ovat Trafin ylläpitämässä kuljettajatiedot-palvelussa ilmenneet ongelmat.

Virastosta kerrottiin puoliltapäivin, että verkon asiointipalvelujen uudelleen avaamista koskeva selvitystyö on kesken ja asiasta kerrotaan lisää maanantai-iltaan mennessä.

Sähköiset asiointipalvelut suljettiin kokonaan sunnuntai-iltana, jotta Trafi saisi otettua verkosta kritiikkiä saaneen kuljettajatiedot-palvelun kaikki kieliversiot.

Trafin palvelusta on voinut hakea heinäkuun alusta lähtien ihmisten ajokorttitietoja ilmaiseksi ja esimerkiksi selvittää, onko jollakulla ihmisellä voimassa oleva ajo-oikeus. Trafin mukaan palvelu haluttiin poistaa käytöstä siitä tulleen palautteen takia.

Tiedotteessaan Trafi sanoo suhtautuvansa vakavasti tietosuojaan ja tietoturvaan ja käyvänsä läpi kaikki palautteet aiheesta. Kuljettajatiedot-palvelu pidetään pois käytöstä selvitystyön ajan. Trafi ei osaa vielä arvioida, onko ajokorttitiedot sisältävä palvelu poissa käytöstä päiviä vai viikkoja.

Trafista kerrotaan nyt, että ongelman jatkuessa muut kuin Trafin sähköiset asiointikanavat toimivat normaalisti. Näitä ovat verkossa oleva chat-palvelu sekä puhelinpalvelun numerot. Lisäksi on mahdollista asioida Trafin palveluntuottajien toimipisteissä.

Lue myös:

Trafin sähköinen asiointi suljettu toistaiseksi – syynä kuljettajatiedot-palvelun ongelmat

Kenen tahansa ajokorttitiedot voi selvittää netissä ilmaiseksi – ihmiset huolestuivat, Trafi sulki palvelun