Jo 6-vuotiaat osaavat laittaa kolmiulotteisen ketun juoksemaan metsässä sovelluksen avulla – näin suomalaislapsia opetetaan päiväkodissa

Lapset suunnittelivat tietokoneohjelman avulla unelmiensa pihan päiväkodilleen.

lisätty todellisuus
 Kalkunvuoren päiväkodissa innostuttiin lisätystä todellisuudesta
Kalkunvuoren päiväkodissa innostuttiin lisätystä todellisuudesta

Tampereen päiväkodeissa on kokeiltu noin vuoden ajan sovellusta, jonka avulla lapset voivat tutustua lisättyyn todellisuuteen. Lapset käyttävät sovellusta tableteilla, joiden kameralla he tarkkailevat ympäristöään.

Kokeilussa on mukana kymmenen esiopetusryhmää ja päiväkotia. Yksi niistä on Kalkunvuoren päiväkoti ja koulu, jonka lapset vierailevat säännöllisesti läheisillä juoksuhaudoilla.

Kuvista tehdään myöhemmin tarinoita.

Marika Kuusisto

Juoksuhaudat ovat peräisin ensimmäisen maailmansodan ajalta, jolloin venäläiset valmistautuivat saksalaisten hyökkäyksiin. Nyt aluetta käytetään muun muassa lasten luontoretkiin ja oppitunteihin.

Lisätty todellisuus voi tarkoittaa sitä, että tietokoneen kameran välittämään kuvaan lisätään erilaisia kolmiulotteisia hahmoja. Kalkunvuoren päiväkoti ja koulu otti joulukuun teemaksi metsän joulun.

Paikan päällä lapsia opastaa muun muassa lastentarhanopettaja Marika Kuusisto. Hänen mukaansa sovelluksen käyttäminen kehittää lasten avaruudellista hahmottamiskykyä.

– Lasten medialukutaito kehittyy. He pystyvät tulkitsemaan, onko kaikki totta, mikä kuvassa näkyy.

Kuvat muuttuvat tarinoiksi

Juoksuhautojen reunamille ryhmittyneet lapset istuvat pareittain mättäillä tai kivillä. Paikalla on parikymmentä kuusivuotiasta lasta, jotka ovat syventyneet saamaansa tehtävään.

He valitsevat ohjelman valikosta hahmoja, joiden kokoa tai värejä voi vaihdella tai niitä voi vaikka pyörittää ympäri. Laura Simpuran ja Emilia Heikkisen tabletilla juoksuhaudalla seikkailee puuhkahäntäinen kettu ja erilaisia jouluisia esineitä.

– Meidän piti laittaa vanhoja tavaroita tai joulujuttuja tai metsän eläimiä, ja kettu oli metsän eläimissä ja joulukuusi ja kynttilä oli jouluisissa jutuissa, esikoululaiset esittelevät kuvaansa.

Päiväkodille palattuaan lapset ja aikuiset ryhmittyvät kuvaruudun äärelle. On aika katsoa tableteille tallentuneita kuvia, mikä on selvästi tärkeä hetki.

– Kuvista tehdään myöhemmin tarinoita. Osa lapsista osaa jo kirjoittaa, osa käyttää "haamukirjoitusta", Marika Kuusisto kertoo.

Suunnittelu on vaikuttamista

Ennen sovelluksen käyttöä lapset harjoittelivat erilaisten hahmojen luomista. He taittelivat paperista kuutioita, pyramideja ja lieriöitä, joilla saatiin konkreettinen tuntuma erilaisiin muotoihin.

Sovelluksen avulla lapset perehtyivät myös päiväkotinsa arkkitehtuuriin. Kun he saivat tehtäväkseen suunnitella tietokoneella unelmiansa pihan, päiväkodin ympäristöön putkahti muun muassa virtuaalisia kiipeilytelineitä.

– Lapset pääsevät suunnittelemaan asioita ja siten vaikuttamaan omaan elinympäristöönsä, Marika Kuusisto toteaa.

Ensi kesään kestävän kokeilun tarkoituksena on selvittää, miten lisättyä todellisuutta voidaan hyödyntää kasvatuksessa ja opetuksessa. Kokeilu on osa opetussuunnitelman mukaista esiopetusta.