Kun vuosikausia junnanneen vesireitin rakentaminen vihdoin alkoi, aukesi ketsuppipurkki – nyt suunnitellaan satamia ja risteilyaluksia

Vuoden kuluttua pienvenesatamien rakentaminen on jo pitkällä.

veneily
Kimolan kanavan työmaa
Kimolan kanavan vanhat nippunosturit on purettu. Huviveneliikenteelle muuttuvan kanavan rakennustyöt valmistuvat vuoden 2019 lopussa.Vesa Grekula / Yle

Huviveneilylle vuonna 2020 avattavan Kimolan kanavan liikenteeseen suunnitellaan pienvenesatamia.

Kymijoen rannoille Voikkaalle on tarkoitus rakentaa ensi vuonna satamat yli sadalle veneelle. Paikkoja on tulossa sekä vierasveneilijöille että paikallisille veneilyn harrastajille.

Suunnitelmissa varaudutaan myös risteilyliikenteen alkamiseen. Tiedossa on yksi yritys, joka aikoo aloittaa liikennöinnin Kimolan kanavalle.

Tänä syksynä perustettu Heinolan Laivaosakeyhtiö aloittaa liikennöinnin jo ensi kesänä, aluksi tosin vain Heinolan ja Iitin Vuolenkosken välillä. Yhtiöllä on suunnitteilla myös muita reittejä sekä tilausliikennettä.

–Tarkoituksemme on ajaa Heinolasta Vuolenkosken kesätorille kerran viikossa viikonloppuisin, kertoo yrittäjä ja m/s Pyhäjärvi -aluksen kippari Risto Turunen.

m/s Pyhäjärvi Heinolan satamassa
Vuolenkoskelle ja Kimolan kanavalle liikennöinnin aloittava alus kotisatamassaan Heinolassa.Risto Turunen / Heinolan Laivaosakeyhtiö

Matka Heinolasta Vuolenkoskelle kestää noin tunnin ja 20 minuuttia. Kun Kimolan kanava aukeaa huviveneliikenteelle, aikoo Heinolan Laivaosakeyhtiö pidentää Heinolasta alkavia risteilyjään Vuolenkoskelta eteenpäin.

– Esimerkiksi Iitin Hiidensaari on hieno paikka, johon voisi viedä Heinolassa vierailevia ulkomaisia turisteja, kaavailee Turunen.

Kanava asettaa rajoituksia liikenteelle

Vuolenkoskella ensi kesänä liikennöintinsä aloittavaan risteilijään mahtuu 50 matkustajaa. Lähes 100-vuotias laiva on alunperin valmistunut Enso Gutzeitin uittotöihin Saimaalle.

Neljä viime vuotta m/s Pyhäjärvi toimi ravintolalaivana Kiteellä, sitä ennen se oli kymmenisen vuotta risteilyliikenteessä itäisellä Saimaalla.

Aluksen pituus on 17 metriä, leveys neljä metriä ja korkeus runsaat neljä metriä. Alus mahtuu kanavaan.

– Korkeuskaan ei tuota ongelmia kanavatunnelissa. Heinolassa on samankokoisia siltojen alituksia, sanoo Risto Turunen.

Kimolan kanavan leveyden, sulun pituuden, väyläsyvyyden ja siltojen alikulkukorkeuden asettamien rajoitusten takia Kymijoella ja kanavassa ei kuitenkaan mikä tahansa alus mahdu risteilemään.

– Maksimissaan alus voisi olla 30 metriä pitkä ja seitsemän metriä leveä. Mahdollisesti yksikerroksinen alus, jossa voisi olla esimerkiksi aurinkokansi tai -terassi, hahmottelee Kouvolan kaupungin kehitysjohtaja Petteri Portaankorva suurinta kanavalle mahtuvaa laivaa.

Suomen suvi -aluksen kannella matkustajia
M/s Suomen Suvi valmistui Keitele-Päijänne -kanavan liikenteeseen 1990-luvun alussa. Yhtä pitkälle ja yhtä leveälle alukselle suunnitellaan laituripaikkaa Voikkaan Virtakiven vierasvenesatamaan Kouvolassa.Päijänne-Risteilyt Hilden Oy

Likimain kuvaillun kaltainen alus valmistui 1990-luvun alussa Keitele-Päijänne -kanavan liikenteeseen.

Päijänteellä ja Keski-Suomessa liikennöivästä Päijänne Risteilyt Hilden Oy:stä (siirryt toiseen palveluun)tosin arvioidaan, että täsmälleen m/s Suomen Suven mittojen mukainen risteilijä saattaisi olla liian korkea Kimolan kanavan reitillä. Aluksen pohjapiirroksen voi katsoa tästä (siirryt toiseen palveluun).

Kimolan kanavan valmista osuutta talvella
Taipaleen sillan pohjoispuolinen osuus Kimolan kanavasta on jo saatu pengerrettyä.Vesa Grekula / Yle

Risteilyliikenteeseen varautumiseen kuuluu myös Kimolan kanavalta Pyhäjärven kautta Kymijoelle tulevan väylän syväyksen ja viitoituksen parantaminen.

– Satamia, laitureita ja väylän parantamista koskevat suunnitelmat valmistuvat ensi vuoden alkupuolella, kertoo suunnitteluinsinööri Olli-Pekka Helaja Kouvolan kaupungilta.

Yrittäjän oltava ajoissa liikkeellä

Kymijoen rannalla Voikkaan Virtakivessä muun muassa saunaa ja kahvilaa pitävä kouvolalainen yrittäjä Eija Parkkinen on myös tehnyt jo suunnitelmat valmiiksi veneilijöiden palvelemiseksi. Hänen yrityksensä sijaitsee parisataa metriä kaupungin tulevasta vierasvenesatamasta alaspäin.

– Jo ensi kesäksi rantaan valmistuu 30 metriä uutta laituria, kertoo Parkkinen ensimmäisestä projektistaan.

Hänen suunnitelmissaan on myös remontoida omistamaansa sauna- ja kahvilarakennusta.Luvassa on muun muassa ovi-, ikkuna- ja majoitustilaremonttia.

– Olen tässä kahdeksan vuotta toiminut yrittäjänä, ja koko sen ajan on puhuttu Kimolan kanavan aukaisemisesta. Olen jo monta vuotta työstänyt päässäni veneilijäpalveluiden järjestämistä.

Eija Parkkinen
Eija Parkkinen on toiminut yrittäjänä 15 vuotta. Ajasta noin puolet hän pitänyt saunaa ja kahvilaa Kymijoen rannalla Voikkaalla, jonne suunnitellaan Kimolan kanavaa käyttävien huviveneilijöiden palveluja.Pyry Sarkiola / Yle

Eija Parkkisen mielestä kaiken on syytä olla valmiina, kun kanava aukeaa huviveneille puolentoista vuoden kuluttua.

– Ensimmäiset kolme vuotta ovat huippuaikaa. Jos ihmiset silloin täällä käydessään pettyvät, eivät he toista kertaa tule, arvioi Parkkinen tulevaisuutta.

Mahdolliset kilpailijat eivät Eija Parkkista huoleta. Päinvastoin hän toivoo, että Kymijoen rannoille tulisi muitakin yrittäjiä.

– On vanhanaikaista ajatella muita vain kilpailijoina. Kaikkia yrittäjiä tarvitaan, jotta tänne saadaan lisää veneitä.

Yhteistyötä veneilyseurojen kanssa

Tulevassa vierasvenesatamassa Virtakivessä on jo entuudestaan nelisenkymmentä kaupungin venepaikkaa. Laituripaikat on tarkoitus uudistaa, ja lisäksi rakennetaan kokonaan uusi laituri kahdeksalle isolle matkaveneelle poijukiinnitystä varten.

Uusia laitureita alueelle rakennetaan noin 60 metrin matkalle.

Olli-Pekka Helaja
Suunnitteluinsinööri Olli-Pekka Helaja tulevan Virtakiven vierasvenesataman rannalla Kymijoella. Kuvassa Kymijoki aukeaa pohjoiseen kohti Pyhäjärveä ja Kimolan kanavaa.Pyry Sarkiola / Yle

Vierassataman lisäksi Kouvolan kaupungilta on valmistumassa suunnitelma paikallisten veneilyharrastajien kotisataman rakentamiseksi. Hirvelän sataman lähes 100 laituripaikkaa valmistuvat noin kilometrin päähän Virtakiven vierasvenesatamasta Kymijokea ylöspäin.

Paikka mahdollistaa myös veneiden säilytyksen sataman kenttäalueella.

– Paikallisten veneilijöiden palveleminen on samalla tavalla tärkeää kuin vierailevienkin veneilijöiden. Teemme tiivistä yhteistyötä paikallisten veneilyseurojen kanssa, korostaa Olli-Pekka Helaja.

venpaikkoja Voikkaan Hirvelässä Kouvolassa, Kymijoki
Paikallisten veneilyharrastajien tarpeisiin rakennetaan lähes 100 kotisatamapaikkaa Voikkaan Hirvelään.Yle / Vesa Grekula

Sekä Hirvelän (siirryt toiseen palveluun)että Virtakiven (siirryt toiseen palveluun) venesatamien rakentamisen on tarkoitus alkaa loppuvuodesta 2019. Valtaosa rakennustöistä tehdään veneilykauden päätyttyä.

Satamiin tehdään muuassa sähkö- ja vesipisteet sekä wc:t. Vierasvenesatamaan tehdään myös grillipaikka, Hirvelän kotisatamaan puolestaan luiska veneiden nostoa ja laskua varten. Lisäksi sinne on tulossa muun muassa huoltolaituri ja varaus huoltorakennukselle.

Myös satamien pysäköintialueita sekä rantaan johtavia katuja on tarkoitus parantaa ennen veneilykautta 2020.

Tekemisen vuosi 2019

Vuosi 2019 on Kimolan kanavan ja siihen liittyvien oheispalveluiden vilkkain vuosi.

– Matkailumarkkinointiin liittyvät suunnitelmat tarkentuvat, pienvenesatamien suunnitelmat valmistuvat, satamien rakentaminen päästään aloittamaan ja itse kanava valmistuu, listaa Kouvolan kaupungin kehitysjohtaja Petteri Portaankorva.

Kimolan kanavan nippunosturi
Vielä viime toukokuussa Kimolan kanavan vanhat puiden uittoon liittyneet nippunosturit olivat paikallaan.Pyry Sarkiola / Yle

Kanavan rakentaminen on edennyt suunnitellun aikataulun mukaisesti. Taipaleen sillan pohjoispuolinen lyhyehkö osuus on jo saatu sellaiseen kuntoon, että alueella voi hahmottaa millaiselta kanavan pengerrys aikanaan näyttää.

Muualla kanavan louhintatyöt ovat yhä meneillään, valmiiksi kanava saadaan vuoden 2019 loppuun mennessä.

Kanavan rakentaminen vaatii vielä ruoppaustöitä, jotka keskeytettiin joulukuun alussa kanavan jäätymisen takia. Ruoppaus jatkuu kun jäät ovat sulaneet.

Kimolan kanava otetaan käyttöön veneilykauden 2020 alkaessa.