Ylen uudessa vaaliohjelmassa ihmiset kutsuvat ehdokkaat kotiinsa – politiikan tutkija innostui Vaalisohvasta: ”Loistava tilaisuus päästä poliitikon nahan alle”

Ylen uusi ohjelma Vaalisohva tehdään suomalaisten kodeissa ja he valitsevat aiheet, joista haastavat kaksi ehdokasta keskustelemaan kanssaan.

eduskuntavaalit
Antti Rinne, Timo Soini, Alexander Stubb ja Juha Sipilä eduskuntavaalien tulosillassa 2015.
Voittajia ja voitettuja. Edellisten eduskuntavaalien tulosillassa 2015 olivat Antti Rinne, Timo Soini, Alexander Stubb ja Juha Sipilä.Markku Ojala / EPA

Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä pitää Ylen uutta Vaalisohva-ohjelmaa äärimmäisen mielenkiintoisena ja tärkeänä.

– Kaikki, millä saadaan lisättyä ihmisten kiinnostusta yhteiskunnallisiin asioihin, on tervetullutta.

Vaalisohva-ohjelman kuvaukset alkavat helmikuussa, kun ohjelmaan tulevat pariskunnat, perheet tai kaveriporukat on saatu valittua.

– Etsimme puheliaita, persoonallisia ja aiheeseensa sitoutuneita ihmisiä tammikuun ajan, sanoo Vaalisohvan vastaava tuottaja Sinikka Tuomi Ylestä.

Tapahtuman keskipisteenä kotisohva

Ohjelmassa tavalliset suomalaiset valitsevat aiheen, josta haluavat keskustella ehdokkaiden kanssa. Aiheen mukaan valitaan Vaalisohvalle tulevat ehdokkaat.

Mistä siellä kotisohvilla sitten keskustellaan? Markku Jokisipilä uskoo, että perinteinen poliittinen jargoni jää vähemmälle.

– Varmasti sellaiset asiat, mitkä liittyvät ihmisten arkielämään ovat niitä, joista siellä eniten puhutaan.

Markku Jokisipilä
Markku Jokisipilän mielestä Vaalisohva-ohjelmassa puretaan raja-aitoja poliitikkojen ja äänestäjien väliltä.Kalle Mäkelä / Yle

Jokisipilä pitää uudessa ohjelmaformaatissa erityisen hyvänä sitä, että siinä puretaan raja-aitoja poliitikkojen ja äänestäjien väliltä.

– Suhde muodostuu ikään kuin välittömämmäksi ja pääsee saman tien ehdokkaalta kysymään, jos jotain kiinnostavaa tulee mieleen.

Epävarmojen äänestäjien osuus on 40 prosenttia. Jos tälle porukalle onnistuu saamaan viestinsä perille, se voi tuoda puolueelle useankin prosentin nousun kannatukseen.

Markku Jokisipilä

Tunteet peliin

Edukuntavaalit (siirryt toiseen palveluun) järjestetään 14. huhtikuuta. Vaalisohvan kaikki jaksot julkaistaan kerralla Yle Areenassa noin kuukausi ennen vaaleja. Keskusteluita tehdään 12, eli yksi jokaisesta vaalipiiristä Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

– Tavoitteena on tehdä politiikkaa ihan uudella otteella ja lähellä ihmistä. Siinä puhutaan suoraan ja näytetään tunteet, sanoo vastaava tuottaja Sinikka Tuomi.

Markku Jokisipilän mielestä uusi ohjelma voi valaista mielenkiintoisesti myös poliitikon työtä.

– Tässä on loistava tilaisuus päästä poliitikon nahan alle, kun hänet on saatu sinne kotisohvalle. Kysellä voi vaikka poliitikon työstä ja kansanedustajan arjesta.

Tavoitteena on tehdä politiikkaa ihan uudella otteella ja lähellä ihmistä.

Sinikka Tuomi

Markku Jokisipilä kiittelee Ylen uutta ohjelmaa myös siitä, että se huomioi kansalaiset uudella tavalla. Tavalliset ihmisethän ovat niitä, joita varten politiikkaa tehdään.

– Katsoisin, että Yleisradio on tässä uudessa ohjelmassa aivan yleisradioyhtiön tehtävän ytimessä yleisön palvelijana.

Pienet marginaalit ratkaisevat

Ensi kevään eduskuntavaalit ovat Markku Jokisipilän mielestä erittäin mielenkiintoiset. Tällä hetkellä vaaligallupeissa kolmen suurimman puolueen väliset erot ovat lähes marginaaliset.

– Erot kolmen kärjen osalta ovat pienemmät kuin oikeastaan koskaan aikaisemmin. Kyllä kaikki on vielä mahdollista.

Markku Jokisipilä uskoo, että vaalikampanjat, -väittelyt, tv-keskustelut – ja erityisesti viimeiset viikot ennen vaaleja – ovat ratkaisevassa asemassa.

– Epävarmojen äänestäjien osuus on 40 prosenttia. Jos tälle porukalle onnistuu saamaan viestinsä perille, se voi tuoda puolueelle useankin prosentin nousun kannatukseen.

Esiintymistaito kunniaan

Sosiaalisen median merkitys vaalikamppailussa on korostunut vaali vaaleilta. Osa nuoremmista äänestäjistä hankkii jo pääasiallisen informaationsa ehdokkaista verkosta.

Itsenäisyyspuolueen Hilkka Laikko
Itsenäisyyspuolueen Hilkka Laikko yritti vakuuttaa äänestäjiä Turussa eduskuntavaalikamppailussa 2015.Joona Haarala / Yle

Toisaalta on myös niitä äänestäjiä, jotka eivät sosiaalista mediaa käytä. He ovat niitä, joita ehdokkaat tapaavat vaalikojuilla.

– Kyllä perinteisellekin kampanjoinnille yhä paikkansa on. Osa ihmisistä haluaa nähdä ehdokkaansa kasvokkain, Jokisipilä sanoo.

Jos eduskuntaan pyrkivän poliitikon keinovalikoimista ja taidoista pitäisi nostaa yksi ylitse muiden, se olisi Markku Jokisipilän mukaan helppo nimetä.

– Kyllä esiintymistaito on yksittäisistä ominaisuuksista se kaikkein tärkein.

Vaalisohvaan haetaan nyt suomalaisia, jotka haluavat avata ovensa eduskuntavaaliehdokkaille ja kameralle. Ehdolle voi ilmoittautua tästä.