Kemijärven tasoristeysonnettomuuden syyt selviävät kuukausien päästä

Onnettomuustutkintakeskus selvittää kuorma-auton kuljettajan hengen vaatinutta tasoristeysonnettomuutta.

onnettomuudet
Kuorma-auto ja tyhjä puutavarajuna törmäsivät  12.12.2018 pimeänä talvi-aamuna Palojärven vartioimattomassa tasoristeyksessä Kemijärvellä.
Kuorma-auto ja tyhjä puutavarajuna törmäsivät 12.12.2018 pimeänä talvi-aamuna Palojärven vartioimattomassa tasoristeyksessä Kemijärvellä.Tapani Leisti / Yle

Kuorma-auton kuljettaja kuoli varhain aamulla kuorma-auton ja tavarajunan törmäyksessä Palojärven vartioimattomassa taso-risteyksessä Kemijärven ja Rovaniemen välillä.

Tyhjä Kemijärvelle päin matkalla ollut puutavarajuna törmäsi rataa tasoristeyksessä ylittäneeseen jätteitä kuljettavaan kuorma-autoon ennen kello viittä keskiviikkoaamuna.

Onnettomuuspaikka on parikymmentä kilometriä Kemijärveltä Rovaniemelle päin.

Päivänvalon aikaan tasoristeyksessä näkee pitkälle molempiin suuntiin junarataa. Onnettomuuden tapahtuma-aikaan varhain aamulla oli vielä pimeää. Aamuvarhaisella oli kuiva pakkaskeli.

Poliisi: Syytä mahdotonta vielä arvioida

Poliisi aloitti onnettomuuspaikan tutkinnan aamulla.

Lapin poliisin tutkinnanjohtajan Marko Ijäksen mukaan vielä on täysin mahdotonta arvioida onnettomuuden syytä.

Onnettomuudessa tavarajunan veturi pysähtyi noin kolmensadan metrin päähän törmäyspaikasta vaunujen pysyessä veturin perässä. Viranomaisten mukaan veturi suistui hieman kiskoilta ja jäi kallelleen radan oikealle puolelle. Useita satoja metrejä pitkän junan tyhjät puutavaravaunut pysyivät raiteilla.

Kuorma-auto tuhoutui törmäyksessä pahoin. Auto oli lentänyt noin parinkymmenen metrin päähän tasoristeyksestä radan vasemmalle puolelle Kemijärvelle päin mentäessä.

Onnettomuudessa kuoli kuorma-auton kuljettaja. Veturinkuljettaja loukkaantui lievästi ja toinen junassa ollut VR:n työntekijä pääsi lääkärintarkastuksen jälkeen kotiin.

Onnettomuustutkintakeskus selvittää syyn

Onnettomuustutkintakeskus aloitti osaltaan tutkinnan aamukymmeneltä. Erilaisten mittausten lisäksi onnettomuuspaikkaa kuvataan ilmasta kuvauskopterilla. Paikkatutkinta saadaan valmiiksi keskiviikon aikana, arvioi johtava tutkija Esko Värttiö Onnettomuustutkintakeskuksesta.

– Mitkä oli näkemät, millainen oli nousu radalle, tämäntyyppiset asiat sieltä selvitetään. Sitten tottakai huomioidaan sääolosuhteet ja mietitään, mitkä asiat ovat voineet vaikuttaa havaintojen tekoon, Värttiö sanoo. Hänen tiedossaan ei ole, onko Palojärven tasoristeyksessä tapahtunut aiemmin onnettomuuksia.

Otkes on pyytänyt VR:ltä, liikenteenohjaukselta sekä jätteitä kuljettaneen kuorma-auton omistaneelta yhtiöltä lisätietoja. Onnettomuustutkintakeskuksen raportti valmistuu aikaisintaan puolen vuoden kuluttua.

Paikalle on saapunut myös VR:n raivausryhmä. Vielä ei ole tiedossa milloin junaliikennettä Kemijärven ja Rovaniemen välillä päästään jatkamaan. Matkustajaliikenne hoidetaan siihen saakka linja-autoilla.