Meneekö Euroopan lentoliikenne sekaisin jos Brexit kaatuu? Lentoyhtiöt siirtävät kalustoa pois Britanniasta

Brittiläiset lentoyhtiöt perustavat tytäryhtiöitä EU-alueelle, jotta ne voisivat jatkaa EU:n sisäisiä lentoja.

Brexit
Ihmisiä lentokentän terminaalissa.
Outi Kuitunen / Yle

Brexit- äänestyksen lykkääntymisestä on tulossa painajainen brittiläisille lentoyhtiöille. Käytännössä ne joutuvat varautumaan Britannian eroon EU:sta eroon ilman brexit-sopimusta. Brittiläisessä omistuksessa olevat yhtiöt eivät tuolloin saisi lentää EU:n sisäisiä lentoja.

– Easyjet on siirtänyt yli sata konetta itävaltalaiseen tytäryhtiöön Wienissä, kertoo esimerkin Europan komission Liikkumisen ja liikenteen pääosaston pääjohtaja Henrik Hololei.

Euroopan komission Liikenteen ja liikkumisen pääosaston pääjohtaja Henrik Hololei
Euroopan komission Liikenteen ja liikkumisen pääosaston pääjohtaja Henrik HololeiJari Tanskanen / Yle

Tällä easyJet varmistaa, että se voi jatkaa lentämistä koko Euroopan unionin alueella. Tilauslentoja operoiva TUI fly puolestaan etsii uusia omistajia EU-alueelta.

– Me varaudumme kovaan eroon ja yhtenä osana on miettiä omistusjärjestelyjä uudelleen, sanoo lentoyhtiö TUI fly:n viestintäjohtaja Aage Dünhaupt.

Omistuspohjan laajentaminen on välttämätöntä, jotta yhtiö voi jatkossakin kuljettaa eurooppalaisia lomailijoita tilauslennoilla lomakohteisiin. Matkakonserni TUI AG:n suurin yksittäinen osakkeenomistaja (siirryt toiseen palveluun) on venäläinen miljardööri Alexei Mordashow, jonka omistuksessa oli lokakuussa neljännes osakkeista. Loput osakkeista jakautuivat pääasiassa brittiläisten sijoittajien kesken.

passintarkastusjono lentoasemalla
Lontoon Heathrow'n lentoasema. Arkistokuva.Andrew Cowie / EPA

Ennätysmäärä lentomatkustajia

Ensimmäisen kerran Euroopassa on ylitetty tänä vuonna miljardin lentomatkustajan ja 11 miljoonan lennon raja. Britannia on yksi tärkeimmistä matkakohteista.

– Yksi Euroopan unionin yhteistyön suurimmista saavutuksista on EU-alueelle syntynyt yhtenäinen lentoalue, muistuttaa pääjohtaja Henrik Hololei.

Lentoliikenne on lisääntynyt parin vuoden aikana 7-8 prosentin vuosivauhtia.

– Vaikka meillä on kansallisia yhtiöitä, nopeinta kasvu on ollut Ryanairin, easyJetin ja Wizz Air kaltaisilla eurooppalaisilla yhtiöillä, jotka toimivat koko EU:n alueella.

Wizz Airin kone Turun lentoasemalla.
Wizz Airin kone Turun lentoasemalla.Linus Hoffman / Yle

Poikkeuksen tässä tekee Finnair, joka osavuosikatsauksessa (siirryt toiseen palveluun) arvioi kapasiteetin kasvavan tänä vuonna yli 15 prosenttia.

Brexitin peruuntumisen varalle EU valmistelee sopimusta, joka takaisi joustavan liikkumisen Britannian ja EU:n välillä.

– Jos lentomatkustaja on tulossa Iso-Britanniasta ja menossa Euroopan kautta kolmansiin maihin, niin hänen ei tarvitsisi käydä uudestaan turvatarkastuksessa, pohtii Hololei.

Pelkona on, että ylimääräiset tarkastukset vähentäisivät esimerkiksi Finnairille tärkeää kauttakulkumatkustusta, jos Euroopasta tulisi tiukentuvien tarkastusten takia vähemmän kiinnostava kauttakulkukohde.

Lisää suoria lentoja Euroopasta Pohjois-Amerikkaan

Tähän asti Lontoo on ollut tärkeä vaihtokenttä lennettäessä Euroopasta Pohjois-Amerikkaan. Jatkossa Britannian merkitys eurooppalaisen lentoliiketeen solmukohtana voi vähentyä.

– Eurooppalaisilta suurkentiltä lennetään jatkossa enemmän suoraan Atlantin yli, esimerkiksi Frankfurtista, Amsterdamin Schipholista ja Pariisista, ja vastaavassa suhteessa lennot Britanniasta vähenevät, ennustaa pääjohtaja Henrik Hololei.

Myös Finnair siirtää kapasiteettia Aasian reiteiltä Pohjois-Amerikkaan aloittamalla keväällä suorat lennot Helsinki-Vantaalta Los Angelesiin.