Lifecare-potilastietojärjestelmän toiminnassa on ollut jälleen häiriöitä Päijät-Hämeessä.
Häiriötilanne ilmeni puolenpäivän jälkeen. Häiriön vuoksi osa koneista oli pois käytöstä noin tunnin ajan terveysasemilla ja sairaanhoidossa.
Avovastaanotoilla häiriö aiheutti sen, ettei kaikkia puheluita pystytty soittamaan takaisin.
– Kiireelliset asiat pystyttiin hoitamaan, mutta takaisinsoittoja ei pystytty kaikkia hoitamaan. Osalle asiakkaille meni tekstiviesti, jossa pyydetään palaamaan maanantaina asiaan, kertoo hyvinvointiyhtymän terveys- ja sairaanhoitopalvelujen toimialajohtaja Juhani Sand.
Yhteispäivystyksessä eli Akuutti24:ssä käytettiin ongelmien aikana varajärjestelmiä. Sand kertoi perjantai-iltapäivällä neljän aikaan, että ongelmat näyttävät olevan ratkeamassa.
Häiriötilanne liittyi mahdollisesti levykapasiteettiongelmiin. Sand arvioi, että järjestelmän pitäisi toimia taas maanantaina.
– Mitään ei voi ihan varmaksi luvata, mutta uskomme, että asiat on saatu hoidettua siihen mennessä.
Katkos haittasi potilastietojen kirjaamista, joten osalle potilaita joudutaan antamaan uusi aika.