Autoilijoiden kiukku säikäytti poliitikot: Sähköautojen nopeaan läpimurtoon ei uskota

Liikennepäästöjen poistamiseen tähtäävät esitykset uusien bensa- ja dieselhenkilöautojen myynnin lopettamisesta vuonna 2035 saavat eduskunnasta viileän vastaanoton.

Liikennepäästöt
Sähköauton lataus
Helena Lappeteläinen / Yle

Liikenne- ja viestintäministeriön asiantuntijatyöryhmän keskiviikkona julkaistussa raportissa esitetään liikennepäästöjen poistamiseen yhtenä keinona uusien bensa- ja dieselhenkilöautojen myynnin lopettamista vuonna 2035. Monissa eduskuntapuolueissa raportin tavoitteita pidetään kuitenkin liian kireinä.

Pääministeripuolue keskustan kansanedustaja ja eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja Markku Pakkanen kysyy, onko asiantuntijatyöryhmän asettama aikataulu realistinen.

– Erityisesti tämä siirtyminen kokonaisuudessaan päästöttömään liikenteeseen, niin se vaatii kyllä suuria tekoja meiltä, Pakkanen toteaa.

Kalliit sähköautot epäilyttävät

Suurimman oppositiopuolueen SDP:n kansanedustaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Katja Taimela epäilee kunnianhimoisten tavoitteiden täyttymistä.

– Voin kuvitella, että aika moni kansalainen miettii tällä hetkellä, että minkälaiset mahdollisuudet heillä on tulevaisuudessa näihin kalliisiin sähköautoihin, Taimela pohtii.

Taimela arvioi, että tavoitteiden täyttäminen vaatisi sähköautojen määrän merkittävää pomppaamista jo vuoteen 2030 mennessä.

Hallituspuolue kokoomuksen kansanedustaja Sofia Vikman vaatii liikennepäästöjen poistamisesitysten tueksi kunnollisia laskelmia ja vaikutusarvioita.

– Kun halutaan tehdä tehokasta ilmastopolitiikkaa, niin tarvitaan vaikuttavuusarviot ja kustannuslaskentaa, liikenne- ja viestintävaliokunnassa vaikuttava Vikman huomauttaa.

Polttomoottorit historiaan?

Oppositiosta vihreiden kansanedustaja ja liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jyrki Kasvi sanoo, että päästöjen poistamisessa on jahkailtu liikaa.

– Jos olisimme havahtuneet ilmastonmuutokseen jo parikymmentä vuotta sitten ja aloittaneet määrätiertoiset toimet silloin, niin tämä siirtymä ei olisi nyt niin kipeä, Kasvi toteaa.

Kasvin mukaan joukkoliikenteen, raideliikenteen, osuutta on lisättävä ja polttomoottoreiden käyttöä on pystyttävä vähentämään tai polttomoottoreista on jopa kokonaan luovuttava.

Lisää aiheesta:

Ministeriön työryhmä ehdottaa: uusien bensa- ja dieselhenkilöautojen myynti pitäisi lopettaa vuonna 2035

Valtio niistää autoilijoilta miljardiverot, mutta liikenteen päästöt eivät laske – Tutkijat: Bensaveroihin pakko tehdä raju korotus, joiltakin autoilta autovero pois