Joulumarkkinoilta haetaan elämyksiä ja yksilöllisiä tuotteita – "Kahvi ja pulla ovat mielessä ja pienet ponikyydit pojalle"

Erilaisten joulutapahtumien määrä kasvaa vuosi vuodelta. Joulutorit ja -markkinat ovat aiempaa isompia ja sisällöltään monipuolisempia. Joulumarkkinoilta haetaan erilaisuutta ja ennen kaikkea joulun tunnelmaa.

joulumarkkinat
Stefan-poika isänsä Panu Fabritiuksen sylissä, vieressään joulupukki ja joulumuori.
Panu Fabritiuksen Stefan-poika tapasi markkinoilla joulupukin ja pääsi ponin kyytiin.Antti Lähteenmäki / Yle

Suomalaiset saavat joka joulu nauttia useista uusista joulutapahtumista.

Kymmenen vuoden aikana Suomeen on tullut useita kymmeniä joulutapahtumia lisää. Tapahtumat ovat aiempaa isompia, pidempikestoisia ja sisällöltään monipuolisempia, kertoo Tori- ja Markkinakaupan keskusjärjestön toiminnanjohtaja Ari Kallas.

– Sisältö on kehittynyt voimakkaasti, on tullut erityyppisiä ja eri lailla teemotettuja joulutoreja. Myös tällaiset keskieurooppalaistyyppiset joulutorit ovat tehneet tuloaan Suomeen.

joulumarkkinat
Antti Lähteenmäki / Yle

Yksi tämän vuoden uutuus on Helsingin kansainväliset joulumarkkinat, joilla on mukana yrittäjiä seitsemästätoista eri maasta. Marraskuun lopulla auenneet markkinat kestävät kaikkiaan neljä viikkoa.

Italialaisia juustoja kauppaava tsekkiläinen Veronika Štefková toivoo, että ihmisiä tulisi enemmän. Štefkován mukaan viikonloppuisin kävijöitä riittää, mutta arkisin ei.

Kylmyydestä huolimatta hän nauttii joulumarkkinoista, vaikka toisikin niille itse vielä lisää joulun tunnelmaa.

– Musiikkia ja koristelua voisi olla enemmän. Ja lapsille joku esitys.

Tsekkiläinen Veronika Štefková seisoo juustokojunsa edessä.
Tsekkiläinen Veronika Štefková myy italialaisia juustoja.Antti Lähteenmäki / Yle

Tunnelmaa ja käsintehtyjä tuotteita

Ihmiset hakevat joulutoreilta ja -markkinoilta ensisijaisesti joulun tunnelmaa.

Espoolainen Panu Fabritius kertoo tulleensa hakemaan lähinnä elämyksiä.

– Kahvi ja pulla ovat mielessä ja pienet ponikyydit pojalle. Daamit ostaa joskus juustoja.

Samoilla linjoilla ovat yhdessä markkinoille tulleet porvoolainen Anna Talvitie ja espoolainen Laura Kuivalainen. He ilahtuivat erityisesti joulumarkkinoiden yllä leijuvista tuoksuista.

Anna Talvitie ja Laura Kuivalainen
Anna Talvitie ja Laura Kuivalainen pitivät Helsingin kansainvälisten joulumarkkinoiden tuoksuista.Antti Lähteenmäki / Yle

– Tunnelma on tärkeä, mutta myös se, että tarjolla on käsintehtyjä lähialueiden tuotteita, joita ei saa S-marketista tai Prismasta, Kuivalainen sanoo.

– Juuri näin. Ruokatuotteet puhuttelevat minua, Talvitie jatkaa.

Espoolaispariskunta Timo ja Ann Karkulahti tietävät tarkkaan, mitä ovat tulleet hakemaan.

– Paahdettuja manteleita kanelissa. Se on meidän perheen jokajouluinen herkku, Timo Karkulahti kertoo.

Karkulahdet vierailevat ahkerasti joulumarkkinoilla. Tänä vuonna he ovat ehtineet vierailla Helsingin lisäksi Porvoon ja Loviisan joulumarkkinoilla.

Torimyynti on parasta markkinointia

Kauppiaille joulutapahtumat ovat yhä merkittävämpiä sekä myynnin että asiakkaiden löytämisen kannalta.

Joulu on monelle jo lähes kesän veroinen sesonki. Lisäksi on yrittäjiä, jotka elävät miltei kokonaan joulumyynnillä. Esimerkiksi kynttiläkauppiaat valmistavat kynttilöitä alkuvuoden ja myyvät ne loppuvuodesta, Kallas kertoo.

– Monilla yrittäjillä on hieno tuote, mutta markkinointi on vaikeaa. Verkkokaupat hukkuvat internetin äärettömyyksiin. On paljon parempi tulla tapahtumiin, joissa tuote tehdään tutuksi ja nettikaupasta on helppo tilata lisää.

Turistit katselevat karjalanpiirakoita kojun edessä.
Turisteja kiinnostavat erityisesti poropiirakat.Antti Lähteenmäki / Yle

Helsingin kansainvälisillä markkinoilla myös Suomen eri maakunnat esittelevät tuotteitaan. Niin tekee myös liperiläisiä Kotileipomo Anna-Liisa Sorsan karjalanpiirakoita ja rönttösiä myymässä oleva Soile Lindholm.

– Kun tullaan Itä-Suomesta, täytyy saada tavara tietoisuuteen. Tuotteet tehdään tutuksi maistattamalla niitä asiakkaille ja kyllähän se aina lisää menekkiä.