1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. pysäköintialueet

Toriparkki puhuttaa Hämeenlinnassa taas – ja keskustelu jatkuu vielä ensi vuonnakin

Hämeenlinnan kuntapäättäjät saavat joulun alla luettavakseen uusimmat laskelmat torin alle mahdollisesta tehtävästä pysäköintilaitoksesta. Päätöksiä tehdään keväällä 2019.

pysäköintialueet
Aamuyöstä tuotu joulukuusi  2018 Hämeenlinnan torille
Joulun 2018 aikaan Hämeenlinnassa puhutaan taas torista ja sen alle mahdollisesti tulevasta pysäköintilaitoksesta.Kari Mustonen Yle

Vuosikymmenet kohuttu toriparkkihanke on taas noussut joulunajan ja vuodenvaihteen puheenaiheeksi Hämeenlinnassa. Kaupunki selvityttää parhaillaan konsulttiyhtiöllä keskitetyn toriparkkiratkaisun mahdollisuuksia Hämeenlinnan ydinkeskustan pysäköintitarpeisiin. Kaupunginhallitus saa 17. joulukuuta selvityksen hankkeen etenemisestä.

Toriparkin hankesuunnittelua tekevä konsulttiyhtiö Ramboll Oy on pitänyt kiirettä torinalaisen pysäköintilaitoksen uusien peruslinjojen selvittelyssä. Suurin kysymys on autopaikkamäärä ja pysäköintilaitoksen kerrosluku.

Selvityksen mukaan torin alle voisi toteuttaa teknisesti niin yksikerroksisen, puolitoistakerroksisen kuin kaksikerroksisen laitoksen. Kerrosluku ja autopaikkamäärä aiheuttaisivat huomattavia eroja laitoksen kustannuksissa.

Halvin parkki olisi pieni laitos, sen hinta olisi runsaat 20 miljoonaa euroa. Suurin, kaksikerroksinen maksaisi noin 33 miljoonaa euroa. Autopaikkoja yksikerroksisessa olisi 330 ja kaksikerroksisessa 630.

Torin tuntuman tontinomistajat mukaan tällä kertaa?

Kantakaupungin keskitetty toripysäköinti kiinnostaa kuntapäättäjien ohessa myös torin lähiympäristön kiinteistönomistajia. Hämeenlinnan kaupungin tahtotila on, että yksityistä rahaa hankkeeseen tulee vähintään 50 prosenttia.

Lähikorttelien omistajien halukkuutta lähteä maksamaan toriparkkia on kyselty loppuvuoden 2018 aikana. Halukkuutta asiaan on, mutta samalla yksityisiä kiinnostaa, kuinka paljon lisää rakennusoikeutta lähitonteille saadaan.

– Näyttää siltä, että kaupungin hakema yksityinen panos toteutuu aika varmasti. Se riippuu kuitenkin ykköskorttelin toteutuksesta ja kuinka paljon sinne tulee rakennusoikeutta, kertoo Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo.

Ykköskortteli eli entinen kauppakeskus Linnan kortteli on nyt omistajarakenteeltaan yksinkertaistunut. Omistajia on enää kaksi: seinäjokelainen kiinteistökehittäjä City Kauppapaikat Oy ja hämeenlinnalainen Vekka Capital Oy.

Suurimmissa ennakkovisioissa ykköskortteliin paikalle on hahmotettu yli 10-kerroksisia rakennuksia. Ne olisivat ydinkeskustassa Hämeenlinnan korkeimpia.

Päätöksiä keväällä 2019

Hämeenlinnan kaupunginhallitus saa alustavasti linjattavakseen toriparkkihankkeen kokoa ja toteutusta joulun alla. Kaupunginvaltuustoon hankesuunnittelu tulee tiedoksi tammikuussa.

Varsinainen Rambollilta tilattu konsulttiesitys valmistuu keväällä 2019, joko maaliskuussa tai huhtikuussa.

Asemakaavoitus alkaisi sitten tarvittaessa alueelle välittömästi ja etenisi rinnan ykköskorttelin kaavoituksen kanssa.

Toriparkin toteutusta valmisteltiin pitkälle jo 1990-luvun alussa ja myös kymmenkunta vuotta sitten, 2010-luvun alussa. Kummallakaan kertaa hanke ei toteutunut, koska yksityistä rahaa ei investointiin löytynyt tarpeeksi.

Hämeenlinnan torin alueen nykyinen asemakaava sisältää jo varauksen torin alle toteutettavasta pysäköintilaitoksesta. Ensimmäistä kertaa sellaista alettiin miettiä Hämeenlinnassa jo 1970-luvulla autokannan kasvun myötä.

Lue seuraavaksi