Kuluttajavirasto selvitti kännykkävikoja: Korjausajat venyvät, ja samaa vaivaa korjataan useita kertoja

KKV:n mukaan samaa vikaa tulee korjata korkeintaan kaksi kertaa ja enintään kaksi viikkoa.

Matkapuhelimet ja mobiililaitteet
Älypuhelin korjattavana matkapuhelinhuoltoliikkeessä Helsingissä.
Älypuhelin korjattavana matkapuhelinhuoltoliikkeessä Helsingissä. Jussi Nukari / Lehtikuva

Vika matkapuhelimessa johtaa pahimmillaan huoltokierteeseen, jossa samaa vikaa korjataan useita kertoja. Näin kertoo Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV), joka selvitti kuluttajahallinnossa viime vuonna kirjattuja yhteydenottoja matkapuhelinasioissa.

KKV toteaa selvityksessään (siirryt toiseen palveluun), että korjausaika ei saisi ylittää kahta viikkoa eikä samaa vikaa tulisi korjata enempää kuin kaksi kertaa.

Viimevuotisten kuluttajakokemusten perusteella näyttää siltä, että puhelinta on korjattu toisinaan kolmesta neljäänkin kertaa. Silloin korjausaika on venynyt kuukausiksi.

KKV huomauttaa, että huoltoviivästykset haittaavat merkittävästi kuluttajien arkea, koska matkapuhelinta käytetään myös maksamiseen, tunnistautumiseen sekä kodin muiden laitteiden ohjaamiseen.

Huollon seuranta jää usein asiakkaan vastuulle

KKV:n mukaan käytäntö sijaislaitteen tarjoamisessa on kirjava. Osa myyjistä antoi kuluttajalle korjauksen ajaksi sijaislaitteen, osa taas ei tai peri sijaislaitteesta korvauksen. Laki ei KKV:n mukaan velvoita sijaislaitteen antamiseen, mutta kuluttaja-asiamies suosittelee sitä.

KKV muistuttaa myös, että myyjän pitää oma-aloitteisesti kertoo asiakkaalle, mitä korjauksessa tehdään ja millä aikataululla. Kuluttajien kokemusten perusteella seuranta on kuitenkin usein jäänyt asiakkaan vastuulle.

Selvityksestä käy myös ilmi, että osa yrityksistä ja kuluttajista ei tunne omia oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan. Epäselvyyttä oli erityisesti siitä, miten viat hyvitetään ja mitä eroa on myyjän virhevastuulla ja takuulla. KKV:n mukaan puhelimen viasta voi valittaa, vaikka puhelimelle ei olisi myönnetty takuuta tai takuu olisi päättynyt. Kuluttajilla oli puolestaan vääriä käsityksiä siitä, että myymälästä ostetun virheettömän puhelimen voisi aina palauttaa tai että viallisen puhelimen tilalle saisi saman tien uuden laitteen.

Kuluttaja-asiamies on lähettänyt selvityksen matkapuhelimien myyjille ja kehottanut myyjiä varmistamaan, että niiden menettelytavat vastaavat lainsäädännössä asetettuja vaatimuksia.

Selvityksessä tutkittiin yhteensä runsaat 1 500 yhteydenottoa. KKV arvioi, että siihen mahtuu vain murto-osa kaikista ongelmista.