Monesta paketista löytyy tänä jouluna yllätyslelu, joita ovat muun muassa L.O.L. Surprise -nuket ja -lemmikit sekä Scruff-a-luv-lemmikit.
Yllätyslelut ovat yksi tämän vuoden hittileluista, ja nimensä mukaisesti ostohetkellä vain osa lelun sisällöstä on tiedossa. Esimerkiksi Scruffaluvs-lemmikki on karvapallo, josta muotoutuu kissa-, koira- tai kanipehmolelu kun sen kastelee ja harjaa. Puolestaan L.O.L. Surprise -nuket ja -lemmikit tulevat eri muotoisissa paketeissa, joiden sisältö selviää vasta avaamisen jälkeen.
Lelujen hintahaitari on alle 10 eurosta yli 200 euroon.
Yllätyslelut ovat olleet niin suosittuja, että joistakin kaupoista ne ovat jo loppuneet. Esimerkiksi osa L.O.L. Surprise-tuotteista on loppu muun muassa Toys "R" Us:n ja BR-lelujen verkkokaupoista, eikä Scruff-a-luv-lemmikkejä löydy enää kaikista Prismoista.
– Hyllyt ovat tyhjentyneet tehokkaasti nimenomaan näistä tuotteista, eikä täydennystä todennäköisesti saada ennen joulua. Harmillista kyllä, kertoo Jyväskylän Sepän Prisman käyttötavaraosaston myyjä Eeva Parkkinen.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun yllätyslelut ovat yksi joulun hittileluista. Vuonna 2016 lasten toivelistoilta löytyi Hatchimals-lemmikki, joka sekin loppui kauppojen hyllyiltä kovan kysynnän vuoksi (siirryt toiseen palveluun) (MTV). Tänä vuonna Hatchimalseja on vielä verkkokaupoissa ja kauppojen hyllyillä.
Viime vuonna toiminnallisia leluja löytyi monesta paketista, mutta myös yllätysleluja: L.O.L. Surpriset -lelut tulivat tutuiksi lapsille jo viime jouluna (siirryt toiseen palveluun) (Ilta-Sanomat).
Tulevana jouluna paketeista löytyy myös muita leluja kuin yllätysleluja. Kouluikäisten lasten keskuudessa suosiossa ovat erilaiset limat (siirryt toiseen palveluun) (Helsingin Sanomat). Lisäksi television lasten ohjelmista tutut hahmot ovat suosittuja, kuten vaikkapa Ryhmä Hau -tuotteet. Kestosuosikit Legot ja klassikkolautapelit, kuten Afrikan Tähti, pitävät myös pintansa.
– Ylipäänsä lautapelit ovat olleet hyvässä kasvussa jo jonkin aikaa. Viestii siitä, että on kiva viettää aikaa koko perheen kanssa, toteaa Suomen Leluyhdistyksen puheenjohtaja Riia Sandström.
Yhdistyksen mukaan lelu- ja pelimyynnin tukkumyynti (siirryt toiseen palveluun) on kasvanut tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla yli 2 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen.
Hitin syntyminen
Aiemmin kauppiaiden oli helpompi ennustaa, mistä lelusta tulee hitti, sillä television ohjelmien vaikutus oli suuri. Tv-sarjoilla on edelleen merkitystä, mutta nykyisin vaikutteita tulee monesta muustakin paikasta, kuten YouTubesta.
– Hitin syntyminen on ihan onnenkantamoista. Joku jossakin päin innostuu vaikkapa liman teosta ja yhtäkkiä koko maailma tekee limaa, sanoo Riia Sandström.
Myös markkinoinnilla ja kavereiden mielipiteillä on merkitystä.
– Esimerkiksi se, mitä leluja kaverit keräilevät, vaikuttaa. Ja ennen joulua julkaistaan vuoden lelut, mikä myös vaikuttaa, kertoo Toys "R" Us:n Jyväskylän myymälän myymäläpäällikkö Marjut Saarinen.
Suomen Leluyhdistyksen Vuoden Lelu 2018 -kilpailun (siirryt toiseen palveluun) voittajien joukossa on esimerkiksi Scruff-a-luv-lemmikki.