EU:lta odotuksia tiukemmat päästörajat uusiin autoihin – 2020-luvulla sähköautojen määrä lisääntyy, sillä bensa-autoilla ei tavoitteita saavuteta

Päästörajoja kiristetään ilmastokriisin hillitsemiseksi.

autot
Autoliikennettä kadulla.
Vesa Moilanen / Lehtikuva

Autokaupassa myydään ensi vuosikymmenellä selvästi nykyistä enemmän sähkömoottorilla varustettuja hybridejä, ladattavia hybridejä, täyssähköautoja sekä biokaasuautoja.

Tämä varmistui myöhään maanantai-iltana, kun EU pääsi pitkän väännön jälkeen sopuun uusien autojen päästörajoista.

Päätöksen myötä uusien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt laskevat 37,5 prosenttia vuosien 2021–2030 välillä.

Ensirekisteröitävien pakettiautojen päästöjen tulee pudota samassa ajassa 31 prosenttia.

Asiantuntijoiden mukaan autovalmistajat eivät kykene painamaan mallistojensa keskimääräisiä päästöjä, eli polttoaineen kulutusta, EU:n edellyttämälle tasolle pelkästään bensa- ja dieselmoottoreiden tekniikalla.

Käytännössä EU siis pakottaa autovalmistajat valmistamaan selvästi nykyistä enemmän esimerkiksi sähkömoottorilla varustettuja autoja.

Päätös ei puutu siihen, millaisella vanhalla autolla vaikkapa Suomen teillä saa huristella.

EU:n tavoitteena on alentaa tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä yhä vakavammaksi osoittautuvan ilmastokriisin vuoksi. Liikenne tuottaa kokonaisuutena noin neljäsosan EU:n päästöistä.

EU:n jäsenmaiden, komission ja parlamentin sorvaamaan sopimukseen sisältyy myös välitavoite vuodelle 2025. Tuohon mennessä sekä henkilö- että pakettiautojen päästöjen täytyy laskea 15 prosenttia vuoden 2021 tasolta.

Autoteollisuus tyrmää epärealistisena

Neuvottelujen lopputulos oli tiukempi kuin mitä komissio alun perin esitti. Matkan varrella Euroopan parlamentti ehdotti 40 prosentin päästöleikkausta ja Ranskan sekä Hollannin johtama maaliittouma 35 prosentin pudotusta.

Poliittisena kompromissina riita pantiin siis keskeltä poikki.

Linjaus on otettu vastaan ristiriitaisissa tunnelmissa. Euroopan autonvalmistajien järjestö Acea arvosteli lakipakettia "täysin epärealistiseksi".

Järjestö toisti aiemman varoituksensa, jonka mukaan Euroopasta katoaa iso määrä autoalan työpaikkoja kiristysten myötä.

EU:n lakihanke on ollut erityisesti Saksan ja sen valtavan autoteollisuuden hampaissa.

Saksalaisia autonvalmistajia edustavan Vda-järjestön mukaan lakipaketti asettaa tiukat vaatimukset, mutta ei tarjoa minkäänlaisia kannustimia sähköautoihin siirtymiseen.

Kritiikin taustalla on se, että autoteollisuudelle sähköautojen valmistaminen on toistaiseksi tappiollista liiketoimintaa.

Ympäristöjärjestö: Liian vähän, liian hitaasti

Toisaalta EU:n linjausta arvosteltiin myös liian löperöksi ilmastonmuutoksen hillinnän näkökulmasta. Brysselissä toimiva ympäristöjärjestö Transport & Environment moitti sopimusta kunnianhimon puutteesta.

– Lakipaketti tarkoittaa sitä, että vuonna 2030 noin kolmasosa uusista autoista on sähkö- tai vetykäyttöisiä. Se on editysaskel, mutta liian hidas ilmastotavoitteiden näkökulmasta, arvioi ryhmän edustaja Greg Archer uutistoimisto Reutersille (siirryt toiseen palveluun).

Suomi on kannattanut tiukkoja päästörajoja autonvalmistajille, sillä se helpottaisi liikenteen päästövähennystavoitteiden toteuttamista Suomessa.

Nyt voimassa olevan sääntelyn mukaan ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen tulee olla enintään 95 grammaa kilometriltä vuonna 2020.

Käytännössä tämä tarkoittaa noin 3,5 litran polttoainekulutusta sadalla kilometrillä.

EU neuvottelee vielä erikseen päästörajoitukset raskaalle liikenteelle torstaina.

Lue myös:

Kiista autojen päästöjen vähentämisestä jakaa Eurooppaa

Alle kolme litraa satasella? EU haluaa leikata autojen päästöjä 30 prosenttia vuoteen 2030

Komissio julkaisee ehdotuksen uusien autojen päästörajoista – Berner ja Tiilikainen laittaisivat autovalmistajat tiukoille

Tutkijat: Pelkällä polttomoottorilla kulkevien uusien autojen aika alkaa olla ohi