Opetushallitus harkitsee koululaisten numeroarvioinnin yhtenäistämistä – "Selkeä viesti tullut opettajilta, huoltajilta ja oppilailta"

Ylen tekemässä kyselyssä sanallista arviointia pidettiin liian ympäripyöreänä.

Koulutus ja kasvatus
Alkaako numeroarviointi kouluissa liian myöhään?
Alkaako numeroarviointi kouluissa liian myöhään?

Opetushallituksessa aiotaan yhtenäistää koululaisten numeroarvioinnin aloittamista. Nykyään seitsemänteen vuosiluokkaan asti opetuksen järjestäjä eli kunta voi päättää, annetaanko arvio sanallisena vai numeerisena, sanoo Ylen aamu-tv:ssä vieraillut opetusneuvos Erja Vitikka Opetushallituksesta.

– Meillä on harkinnassa kansallisesti numeroarvioinnin aloittamisen määrittäminen hieman alemmaksi. Mietitään, mikä se vuosiluokka olisi. Selkeää viestiä on tullut opetushenkilöstöltä, huoltajilta ja oppilailta itseltään, Vitikka sanoo haastattelussa.

Opetushallituksen tekemien kyselyjen mukaan numeroarviointi aloitetaan nykyään pääsääntöisesti 4. tai 5. luokalla. Vitikan mukaan numeroarviointia katsotaan Opetushallituksessa osana isompaa kehittämistyötä. Vitikka toivoo, että valmista tulisi mahdollisimman pian.

Ylen opettajille ja rehtoreille tekemän kyselyn mukaan moni opettaja aloittaisi numerollisen arvioinnin entistä aikaisemmin. Nykymuotoinen sanallinen arviointi saa kyselyssä moitteita siitä, ettei se kerro oppilaalle tarpeeksi.

Vitikan mukaan sanallisessa arvioinnissa hyvää on se, että opettaja voi monipuolisemmin ja yksityiskohtaisemmin kertoa oppilaan edistymisestä. Ongelmia voi hänen mukaansa aiheuttaa se, että arvioinnissa kuvataan kyllä edistymistä, mutta oppilaan varsinainen osaamistaso jää toteamatta.

– Huoltajan täytyy ymmärtää arvioinnista, miten lapsen opinnot menevät.

Numeroarvioinnilla on Suomessa vahvat perinteet, ja huoltajat ymmärtävät, mistä eri numeroissa on kyse, sanoo Vitikka.

– Numerointiin liittyvissä ongelmissa numero on saattanut tulla oppilaalle yllätyksenä, eikä sille ole annettu riittäviä perusteluita oppilaalle tai huoltajalle.

Lue myös:

Edes opettajat eivät aina ymmärrä nykykoululaisten todistuksia – palkitun opettajan mielestä se on merkki siitä, että jotain on vialla