Yli 33 miljoonan euron biokaasulaitos halutaan toimintaan Seinäjoella jo 2020 – "Pääasia tulee olemaan kotieläinten lanta"

Lähelle Atrian Nurmon tehdasta rakennettavan biokaasulaitoksen tuotanto halutaan pelkästään liikenteen käyttöön.

biokaasu
Havainnekuva Nurmon biokaasulaitoksesta.
Havainnekuva Nurmon biokaasulaitoksesta.Nurmon Bioenergia Oy

Seinäjoelle Nurmoon noussee jättimäinen biokaasulaitos kenties jo parin vuoden kuluttua. Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt biokaasulaitoksen rakentamiseen yli 9 miljoonan euron tuen.

Kyseessä on Suomen suurin biokaasun liikennekäyttöön tarkoitettu hanke. Laitoksen kokonaiskustannus on reilut 33 miljoonaa euroa. Alkuperäinen arvio hintalapulle oli noin 20 miljoonaa euroa.

– Prosessit ovat tarkentuneet ja nesteytyskapasiteetti on kasvanut matkan varrella. Nämä ovat aiheuttaneet melkoisen nousun kustannuksiin, kertoo Nurmon Bioenergia Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jyrki Tapani Heilä.

Laitoksen ympäristölupa on vielä aluehallintoviraston käsittelyssä ja valmistunee keväällä. Myös kaavoitusasiat ovat yhä kesken.

Nurmon Bioenergia Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jyrki Tapani Heilän mukaan yhtiöllä on valmius aloittaa biokaasutehtaan rakennustyöt vuoden 2019 aikana.
Nurmon Bioenergia Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jyrki Tapani Heilän mukaan yhtiöllä on valmius aloittaa biokaasutehtaan rakennustyöt vuoden 2019 aikana. Anna Wikman / Yle

– Kaikki valmiudet ovat kuitenkin olemassa siihen, että kuokka päästään iskemään maahan vuoden 2019 aikana, Heilä sanoo.

Biokaasua liikenteelle 2025

Teollisuus- ja liikennekäyttöön tarkoitetun biokaasun raaka-aineena käytettäisiin muun muassa teurastamosta tulevaa biojätettä, ruokajätettä ja maataloudesta syntyvää lantaa.

– Pääasia tulee olemaan kotieläinten lanta. Se poikkeaa siitä, miten Suomessa on tähän mennessä tehty. Tähän asti on pitkälti käsitelty elintarviketeollisuudesta tulevaa materiaalia. Nyt mennään maatalouden massoihin, kuvailee Jyrki Tapani Heilä.

Vuoteen 2025 mennessä tarkoituksena olisi ohjata laitoksesta syntyvä biokaasu ainoastaan liikenteen käyttöön. Onko tavoitteena siis lisätä kaasuautojen määrää?

– Tottakai. Ensimmäinen asia onkin se, että koko tuotanto kuuluu tulevaisuudessa liikennepolttoaineeksi, Heilä kuittaa.