Ajokorttiuudistus on vähentänyt roimasti ajoharjoitteluratojen käyttöä – "Pahimmillaan oikealla autolla ajetaan vain kuusi tuntia"

Kesällä voimaan astunut ajokorttiuudistus uhkaa romuttaa ajoharjoitteluratojen verkoston Suomessa. Syynä on se, että autokoulut suosivat halpoja, tietokoneruudun ääressä simuloituja harjoitusajoja.

Ajoharjoitteluradat
Talviajoa voi harjoitella myös simulaattorilla.
Talviajoa voi harjoitella myös simulaattorilla.Marko Väänänen / Yle

Joukko yritysasiakkaita väistelee täysikokoisen hirven kuvaa jäisessä mutkassa Oulun seudun ajoharjoitteluradalla.

Kurssilainen Tiina Heusala naureskelee tekemiään ajovirheitä ja kiittelee työnantajansa maksamaa koulutusta.

– Hyvä harjoitus. Tuntee, miten auto lähtee lapasesta ja miten se otetaan takaisin hallintaan.

Kouluttaja Ari Parkkonen Excelsior Oy:stä ei vaihtaisi liukkaan kelin autoharjoituksia nykyisin yleistyviin simulaattoriajoihin.

– Tällaista takapuolituntumaa liukkaaseen tiehen ei kyllä simulaattorilla saa aikaiseksi. Minulle ei tulisi mieleenkään viedä yritysasiakkaita simulaattoriin. Onneksi näitä ratoja on ympäri Suomea, jossa voimme tällaista valmennusta tarjota, Parkkonen sanoo.

Mahdollisuudet rataharjoitteluun heikkenevät kuitenkin kovaa vauhtia.

Liukkaan kelin harjoitusratojen ylläpitäjät pohtivat lakkauttamista

Heinäkuisen lakiuudistuksen jälkeen ajokorttiin ei vaadita enää lainkaan pakollista rataharjoittelua.

Oulun seudun ajoharjoittelurataa operoivan Osarata Oy:n toimitusjohtaja Anssi Karjaluoto kertoo, että monet liukkaan kelin harjoitusratojen ylläpitäjät pohtivat lakkauttamista, sillä ajotuntien määrä radoilla on vähentynyt suorastaan romahdusmaisesti.

– Pahimmillaan oikealla autolla ajetaan vain minimit kuusi tuntia ja loput kahdestatoista simulaattorilla, Karjaluoto sanoo.

Vapaaehtoisesti liukkaan kelin osaamistaan parantelevia asiakkaita on liian vähän paikkaamaan autokoululaisten katoamista ajoharjoitteluradoilta.

"Ajokorttiuudistus korostaa yksilön omaa vastuuta"

Nuoret ovat useimmiten osallisina vakavissa ja kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa. Saman aikaan kun huoli nuorten liikennekuolemista kasvaa Suomessa, autolla ajoa on vähennetty ajokorttivaatimuksista.

Tuulilasi on haljennut eläinkolarissa.
Tuulilasi on haljennut eläinkolarissa.Timo Nykyri / Yle

Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo toivoo, että ajokorttiuudistus ei muuta liikenneturvallisuustilannetta ainakaan huonompaan suuntaan. Yksittäisen ilmiön vaikutusta, kuten simulaattoriajojen määrää, liikenneturvallisuustilanteeseen on hänestä vaikea arvioida.

– Selvää on, että ajokorttiuudistus korostaa yksilön omaa vastuuta. Minimihinnat ja minimitunnit ovat pudonneet. Joillekin tämä voi riittää, kun taas toisten kannattaa ottaa lisätunteja saadakseen aiempaa vaativamman tutkinnon läpi, Vuoristo erittelee.

Ajokorttiuudistus puolitti ajoharjoittelun autoilla

Toimitusjohtaja Anssi Karjaluoto Osarata Oy:stä kertoo, että Oulun seudun kuntien perustaman Jäälin ajoharjoitusradan käyttäjistä hävisi puolet ajokorttiuudistuksen myötä. Hänestä suurin syy käyttäjien romahdukseen on juuri simulaattoriajon lisääntyminen.

Rataharjoittelun väheneminen tulee Karjaluodon mielestä heikentämään liikenneturvallisuutta jo lähitulevaisuudessa.

– Annettiin mahdollisuus hoitaa ajoharjoittelut simulaattorilla tai muualla kuin näillä hyväksytyillä radoilla, jotka on aikanaan tehty juuri sitä varten, Karjaluoto uskoo.

Karjaluoto näkee simulaattoreissa kuitenkin myös mahdollisuuden.

– Simulaattoriajoja ei pitäisi nähdä perusosana, vaan täydentävänä osana ajoharjoittelua, esimerkiksi vaaratilanneajojen ja pimeäajon harjoituksissa. Yhdistelmä olisi järkevintä.

Hirven muotoinen este yllättää Jäälin ajoharjoitteluradalla.
Ajokorttiuudistus on heikentänyt myös autokoulujen taloutta, sillä sen myötä yksityisten opetuslupien saaminen on helpottunut. Ohjaajalta ei esimerkiksi vaadita enää kirjallisen kokeen läpäisyä.Arto Veräjänkorva / Yle

Simulaattoriopetuksen pioneereihin lukeutuvan valtakunnallisen Cap-autokoulun aluepäällikkö Mika Pakanen Oulusta katsoo Anssi Karjaluodon tapaan, että parasta olisi yhdistää oikeaa ja simulaattoriajoa.

– Olisi vaikka ensin simulaattoriajoa ja käytännön ajot siihen päälle, Pakanen miettii.

Hän muistuttaa, että parin vuoden pilottivaiheen aikana simulaattoreiden ohjelmistot ovat kehittyneet myönteisesti.

– Opetustuloksista päätellen simulaattorit soveltuvat melkein kaikkeen ajo-opetukseen hyvin, Pakanen sanoo.

Myös autokouluyrittäjä Timo Nuutinen Rovaniemeltä vahvistaa, että simulaattoriajot ovat tuntuvasti vähentäneet rataharjoittelua. Suomen Autokoululiiton Oulun ja Lapin yhdistyksen puheenjohtajana toimiva Nuutinen ennustaa, että harjoitteluratojen sulkeutuessa simulaattoriharjoittelu jää ainoaksi vaihtoehdoiksi joillakin puolilla Suomea.

– Tietokone ei kuitenkaan korvaa todellista ajoharjoittelua sisällöllisesti eikä laadullisesti, Nuutinen sanoo.