Suomeen uusi ratikkakaupunki? – Kuopio selvittää raitioliikennettä Pohjois-Savoon

Kuopio aloittaa selvityksen Duo-junasta, joka kulkisi sekä olemassa olevalla junarataverkolla että kaupunkiin rakennettavalla raitiotieverkolla.

raitioliikenne
Duo-junia on käytössä muun muassa Saksassa.
Duo-junia on käytössä muun muassa Saksassa.Proxion

Kuopion kaupunki käynnistää selvityksen raitiotieliikenteen avaamiseksi Pohjois-Savoon. Kyse olisi esimerkiksi Saksassa käytössä olevasta Duo-junasta, joka kulkisi Suonenjoen, Kuopion, Siilinjärven, Lapinlahden ja Iisalmen välillä.

Duo-juna kykenee liikennöimään sekä kaupungin sisällä raitiotieverkolla että päärataverkolla kaupunkien välillä.

Tällä hetkellä raitioliikennettä on Suomessa vain Helsingissä. Tampereelle ratikkakiskoja ollaan parhaillaan rakentamassa. Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille on määrä alkaa rakentaa pikaraitiolinjaa (siirryt toiseen palveluun) ensi vuoden alussa. Myös Vantaalla on raitioliikennesuunnitelmia (siirryt toiseen palveluun). Turun seudulla (siirryt toiseen palveluun) puolestaan on selvitetty raitiotien tai superbussin käyttöönottoa.

Kuopiossa selvityksessä oleva malli yhdistäisi kaupungin sisäisen raitioliikenteen ja kaupunkien välisen lähiliikenteen.

Tarkoituksena on sujuvoittaa erityisesti työmatkaliikennettä. Esimerkiksi arkiaamun ensimmäinen vuoro Suonenjoelta Kuopioon lähtee tällä hetkellä vasta hieman ennen kello kymmentä. Junalla matka taittuu vajaassa puolessa tunnissa.

– Ensi alkuun jo olemassa olevan rataverkon hyödyntäminen olisi hieno juttu. Sitten voisi miettiä, miten sitä voitaisiin jatkaa kaupunkirakenteen sisälle kuten torille, visioi Kuopion kaupunkisuunnittelujohtaja Juha Romppanen.

Rahaa toteutukseen ei vielä ole

Selvitystyön tekee raideliikenteen suunnitteluun erikoistunut Proxion Oy. Yhtiön kehitysjohtajan Timo Savolaisen mukaan julkisella rataverkolla on tilaa Duo-junalle.

– Kun junien kulkutietotilastoa katsoo, niin näkee että rata-aikaa on. Jos tavaraliikennettä painottaa hiljaisempiin aikoihin, niin radalle kyllä mahtuu.

Myös hankkeen kustannuksia arvioidaan pian alkavassa selvityksessä. Savolainen ja Romppanen eivät tässä vaiheessa vielä osaa arvioida investointien suuruutta.

– Katsotaan ensin, millaiset mahdollisuudet tähän on, ennen kuin mietitään, mistä rahat saadaan, Romppanen painottaa.

Selvityksessä käydään läpi myös esimerkiksi junan pysäkkipaikat. Savolaisen mukaan lyhyelle Duo-junalle on kohtuullisen edullista rakentaa pysäkkejä.

– Kuopiossahan on valmiiksi jo legendaarisia pysäkkipaikkoja kuten Rättimäki. Ei tietenkään jokaisen työpaikan eteen tule pysäkkiä. Eiköhän sellaiset paikat löydy, joihin työmatkaliikenne eniten keskittyy, Savolainen sanoo.

Romppasen mukaan Kuopion seudulla pysäkkejä voisi olla esimerkiksi Matkuksessa, Savilahdessa, torilla, Kelloniemessä, Sorsasalossa ja Vuorelassa.

– En osaa sanoa, että mitä se maksaisi ja varmaan siinä olisi haasteensa, mutta niihinkin asioihin tartutaan tässä selvitystyössä.

Iisalmi näyttää vihreää valoa

Romppanen kertoo, että radan varren kuntien kanssa on jo käyty keskustelua Duo-junasta. Kuntien suhtautuminen asiaan on hänen mukaansa ollut myönteistä.

Iisalmen kaupunginjohtaja Jarmo Ronkainen on kuullut selvitystyöstä Pohjois-Savon Liiton kautta. Hän näyttää sille vihreää valoa.

– Kuulostaa oikein hyvältä ja järkevältä selvittää asiaa. Työmatkaliikennettä on tarpeen kehittää ja parantaa, Ronkainen kommentoi.

Romppasen mukaan Duo-juna voi hyvin toimia Pohjois-Savossa, sillä toimivathan dieselvetoiset kiskobussit eli lättähatutkin. Myös Proxionin kehitysjohtaja Timo Savolainen näkee hankkeen realistisena.

– Duo-junista on ulkomailta hyviä kokemuksia. Esimerkiksi Saksassa juna liikennöi suunnilleen Kuopion seudun kokoisilla, parin sadan tuhannen ihmisen kaupunkiseuduilla. Jos se toimii siellä, niin miksei täälläkin.

Selvityksen on määrä valmistua toukokuussa. Vastaavia selvityksiä on Savolaisen mukaan menossa muuallakin Suomessa. Hankkeen toteutuminen vie aikaa hänen arvionsa mukaan ainakin viidestä kymmeneen vuotta.

Duo-raitiotieselvityksestä kertoi ensimmäisenä Savon Sanomat (siirryt toiseen palveluun).

Juttua muokattu 20.12. kello 6:27: Juttuun lisätty Espoon ja Turun raitioliikenteeseen liittyvät suunnitelmat. Otsikkoa muutettu.

Lisätty 21.12. kello 7:17 Vantaan raitioliikennesuunnitelmat.