Suomen ainoan maantie- ja rautatiekuljetukset yhdistävän terminaalin rakentaminen alkaa – Kouvolassa varaudutaan yli tuhannen työpaikan syntymiseen

Aasiasta tulee vuosi vuodelta enemmän tavaraa Suomen ja muun Euroopan markkinoille

Liikenne ja kuljetus
Kouvolan rautatie- ja maantieterminaalin havainnekuva
Kouvolan rautatie- ja maantieterminaalin havainnekuva. Runsaan 30:n hehtaarin kokoinen terminaalialue on kuvassa alimpana radan viereen sijoitettu harmaa kenttäalue tavarakontteineen.Kouvolan kaupunki

Suomen ensimmäisen rautatie- ja maantiekuljetuksia yhdistävän tavaraterminaalin rakentaminen on alkamassa Kouvolassa.

Aasian ja Euroopan väliseen tavaraliikenteeseen valmistuva terminaali mahdollistaa satojen tuhansien tavarakonttien käsittelyn ja yli kilometrin mittaisen tavarajunan lastaamisen. Terminaalissa tavaran kuljetusmuoto vaihtuu.

– Kontti voidaan siirtää rekasta suoraan junaan, jolla tavara jatkaa matkaansa itään. Tai tavara voi siirtyä junasta rekkaan, joka vie sen suoraan määränpäähänsä tai jatkokuljetukseen satamiin tai lentoliikenteeseen, kuvailee kehittämispäällikkö Simo Päivinen elinkeinoyhtiö Kouvolan Innovation Oy:stä.

Terminaalin merkitys (siirryt toiseen palveluun) rautateiden tavaraliikenteessä on verrattavissa muun muassa Helsinki-Vantaan lentokentän asemaan Suomen lentorahtiliikenteessä tai Suomen suurimpien satamien rooliin kansainvälisissä merikuljetuksissa.

–Kouvolan terminaali on varsin merkityksellisessä seurassa, sanoo kehitysjohtaja Petteri Portaankorva Kouvolan kaupungilta.

Terminaalista yli tuhat työpaikkaa?

Neljän vuoden kuluttua valmistuva terminaali on osa yli 170 hehtaarin kokoista yritys- ja teollisuusaluetta valtateiden 6 ja 15 välittömässä läheisyydessä.

Kouvolan kaupunki on aluetta suunnitellessaan varautunut siihen, että terminaalin tuntumaan voisi lähivuosien aikana sijoittua jopa 1500 uutta, muun muassa teollisuuden ja kaupan alan työpaikkaa.

– Esimerkiksi kuljetus- ja varastointipalveluja tarvitseva teollisuus näyttäisi hakeutuvan tällaisten isojen keskusten läheisyyteen, sanoo Simo Päivinen.

Kartta, jossa näkyy rautatiereitti Kouvolasta Kazakstanin halki Kiinaan.
Vientireitti Kouvolasta rautateitse Xi'aniin.Yle Uutisgrafiikka

Kouvolassa on tutkittu vastaavan tyyppisten terminaalien vaikutuksia ympäristöönsä muun muassa Pohjoismaissa, Saksassa ja Italiassa.

Myös logistiikkakeskuksia kehittävän Limowa ry:n asiantuntija Heikki Lahtinen on jo aiemmin todennut yritysten etsivän kilpailukykyisempia kuljetuksia ja reittejä tuotteilleen. Hänen mukaansa esimerkiksi Italiassa kuljetusterminaaleista on syntynyt tavaraliikenteen solmukohtia, eräänlaisia sisämaan satamia.

Terminaalin rakentaminen on tarkoitus aloittaa louhintatöillä heti loppiaisen jälkeen. Valmistuminen vie aikaa, koska alueelle joudutaan levittämään runsaasti kivimassaa, jonka on annettava painua pari vuotta ennen kuin varsinaiset rakennustyöt voivat alkaa.

Kiskoille yhä enemmän tavaraa

Yli 30 hehtaarin alueelle levittäytyvä terminaali rakennetaan, koska Kouvola haluaa varautua jatkuvasti kasvavaan idän tavaraliikenteeseen.

Aasian ja Euroopan välillä kulkee Päivisen mukaan nyt runsaat 200 000 konttia vuodessa, mutta määrä kasvaa koko ajan.

– Kazakstanin, Kiinan ja Venäjän valtioiden laskelmien mukaan määrä nousee noin miljoonaan vuosittaiseen konttiin 2-3 vuoden sisällä. Esimerkiksi Kiina on päättänyt lisätä tavarakuljetuksia länteen nimenomaan rautateillä, sanoo Simo Päivinen.

Terminaalin tontti Kouvolassa
Karjalanradan suuntaisen tulevan terminaalin tontti sijaitsee radan pohjoispuolella ja Kouvolan keskustan itäpuolella.Juha Korhonen/Yle

Kouvolan kaupungin ja elinkeinoyhtiö Kouvola Innovationin mukaan rautatiekuljetusten pääreitille Valko-Venäjän ja Puolan kautta ei enää kauan tavaraa mahdu.

– Jatkossa kuljetuksia ohjautuu Kouvolan reitille, joka on Keski-Euroopan reittiä 2000 kilometriä lyhyempi Aasian ja Pohjois-Euroopan välillä, uskoo kansainvälisen tavaraliikenteen kehittämisessä ja idänkaupassa pitkään mukana ollut Päivinen.

Jo nyt Suomen ja Kiinan välisessä tavarajunaliikenteessä mukana olevan Kouvolan ratapihan konttialueella pystytään vuosittain käsittelemään noin 15 metriä pitkiä ja 3 metriä korkeita kontteja runsaat 20 000 kappaletta.

Kouvolasta ensimmäinen tavarajuna lähti Kiinan Xi’aniin marraskuussa 2017. Junia on kulkenut keskimäärin parin viikon välein, tänä vuonna runsaat 30.

Suomesta liikkeelle on lähtenyt pääasiassa metsäteollisuuden tavaraa. Suomeen tai Suomen kautta muualle Eurooppaan Kouvolan junayhteys on tuonut enimmäkseen kulutustavaraa kuten elektroniikkaa.