Yle sai Julkisen sanan neuvostolta langettavan päätöksen jutusta, jossa kerrottiin rauhanaktivistien leirin rahoituksesta

JSN katsoo, että Yle on rikkonut Journalistin ohjeiden kohtia 21 ja 22.

Julkisen sanan neuvosto
Yle Linkkitorni ja lippu.
Derrick Frilund / Yle

Yle on saanut Julkisen sanan neuvostolta (JSN) langettavan päätöksen.

Päätös koskee Yle Uutisten verkkosivuilla julkaistua uutista Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto on myöntänyt avustuksia rauhanaktivisten leirille – viime vuonna leirin epäiltiin olevan osa Venäjän propagandaa.

Ylen jutussa kerrottiin Aseistakieltäytyjäliiton rahoittaneen leiriä. Jutussa esitettiin näkemyksiä, joiden mukaan järjestö tukee epäilyttävää toimintaa, jossa saattaa olla kyse vieraan maan propagandasta, JSN toteaa.

Järjestö joutui jutussa erittäin kielteiseen julkisuuteen, mutta Yle ei kuullut sitä samanaikaisesti eikä jälkikäteen, JSN toteaa.

Neuvosto toteaa, että viimeistään saatuaan kantelijalta oikaisuvaatimukseksi otsikoidun viestin, jossa kantelija esitti oman näkemyksensä jutussa esitettyihin arvioihin, Ylen olisi pitänyt huomata, että kyseessä oli tilanne, joka edellytti jälkikäteistä kuulemista.

Tiedotusvälineen tulee huolehtia, että erittäin kielteiseen julkisuuteen joutuvat tahot tulevat asianmukaisesti kuulluiksi, neuvosto korostaa.

Vaikka kantelija ei tarjonnut Ylelle vastineeksi otsikoitua tekstiä, Ylen olisi ollut Journalistin ohjeiden kohdan 25 mukaisesti syytä neuvotella tekstin julkaisemisesta omana kannanottona tai julkaista asiastajatkojuttu, jossa kantelija olisi tullut kuulluksi, JSN toteaa.

Julkisen sanan neuvoston langettavan päätöksen mukaan Yle on rikkonut Journalistin ohjeiden (siirryt toiseen palveluun) kohtia 21 ja 22.

Ratkaisu kokonaisuudessaan: Ylelle langettava päätös Julkisen sanan neuvostolta (siirryt toiseen palveluun).