Työmaa ei hiljene jouluksikaan: Nord Stream 2 uppoaa Itämeren pohjaan pala kerrallaan vastarinnasta huolimatta

Merenalainen maakaasuputkityömaa kerää yhä kasvavaa kritiikkiä, mutta Hangossa uskotaan putken valmistuvan ajallaan.

Nord Stream AG
Maakaasuputkia varastoituna Nordstream 2-projektin satamassa Lappohjassa etelä-Suomessa.
Maakaasuputken osia lastataan laivaan Koverharin satamassa Hangossa. Sasha Silvala / Yle

Yksi Venäjän ja Saksan välisen maakaasuputken rakennustöiden tärkeimmistä logistisista solmukohdista on Hankoniemellä.

Nord Stream 2:n osat pinnoitetaan betonilla Kotkassa, kuljetetaan varastoitavaksi Hankoon Koverharin satamaan ja sieltä edelleen merelle.

Kaasuputken rakennustyöt jatkuvat ympäri vuorokauden myös joulunpyhinä.

– Täältä ei joululomalle lähdetä. Tähän aikaan vuodesta rakentamiseen voi tulla muutenkin pitkiä taukoja kovan merenkäynnin tai tuulen takia, norjalainen työpäällikkö Hugo Espeland tietää.

Siksi työmaalla tehdään ympäripyöreää päivää aina kun pystytään. Hangossa projekti työllistää tällä hetkellä 130 ihmistä, heidän joukossaan alan erikoisasiantuntijoita ympäri maailmaa.

Nord Stream 2 herättää laajaa epäluuloa

Koverharin sataman merkitys Nord Streamille kasvoi, kun Ruotsi torjui Gotlannin Sliten sataman käyttämisen putken osien varastoimiseen ja kuljettamiseen. Ruotsin hallitus ja puolustusjohto pitivät projektia puolustuspoliittisena riskinä.

Nord Stream 2 on kerännyt kritiikkiä myös Baltian maista, Puolasta, Ukrainasta, Tanskasta ja Yhdysvalloista. Vastarinta on yltynyt entisestään Mustanmeren välikohtauksen jälkeen.

Esimerkiksi USA:n ulkoministeriö arvioi, että Venäjä saa kaasuputken avulla sekä vaikutusvaltaa Euroopassa että entistä tiukemman otteen Ukrainasta.

Myös Euroopan kansanpuolueen ryhmäpuheenjohtajana europarlamentissa toimiva Manfred Weber on vaatinut koko projektia pysäytettäväksi samoista syistä.

Nord Stream 2 mahdollistaa Venäjän ja Saksan välisen kaasunviennin tuplaamisen suoraan Itämeren läpi kulkematta Ukrainan tai muiden maiden kautta.

Hangossa uskotaan, että projekti valmistuu vastarinnasta huolimatta

Hangon kaupunginjohtaja Denis Strandell luokittelee kaasuputken kaupalliseksi projektiksi, vaikka myöntää, että rakentamiseen liittyy myös vastenmielisiä piirteitä.

– Toki tilanne on ongelmallinen, jos tarkastellaan Venäjän aggressioita Ukrainassa ja Mustanmeren alueella. Me emme kuitenkaan tee ulko- tai turvallisuuspolitiikkaa, vaan yritämme tehdä parhaamme uusimmassa satamassamme, kaupunginjohtaja Denis Strandell muotoilee.

Maakaasuputkia varastoituna Nordstream 2-projektin satamassa Lappohjassa etelä-Suomessa.
Nord Stream 2:n rakentamiseen tarvitaan 12 metrisiä betonoituja putkenpätkiä yhteensä 22 000 kappaletta. Sasha Silvala / YLE

Hangon kaupunki osti Koverharin satama-alueen FNSteelin konkurssipesältä vuonna 2015. Alueella aikaisemmin toiminut terästehdas on purettu pois, ja entinen teollisuusalue on tällä hetkellä miltei ääriään myöten täynnä tulevan kaasuputken osia.

Strandell ei usko, että projektia pysäyttää enää mikään.

– Eurooppa on jo osittain riippuvainen venäläisestä kaasusta. EU ei ole esimerkiksi asettanut yhtään Venäjän vastaista pakotetta energia-alalle, Strandell huomauttaa.

Saksa pitää kaasuputkea ennen kaikkea kaupallisena hankkeena ja Venäjä torjuu kaikki väitteet poliittisista motiiveista.

Näillä näkymin putken rakentaminen Koverharista käsin jatkuu ensi vuoden lopulle asti, eli kunnes Nord Stream 2 on valmis.

Juttu on käännös Svenska Ylen artikkelista.

Lue ja katso myös:

Mitä Venäjä tästä hyötyy? Kumpi oli väistämisvelvollinen? Kirjeenvaihtajat vastasivat 17 yleisökysymykseen Venäjän ja Ukrainan meriselkkauksesta

Konflikti Mustallamerellä syvenee – Ukraina vertasi Venäjän toimintaa Mainilan laukauksiin

Kirjeenvaihtajan analyysi: Merellinen konflikti palvelee epäsuosittuja presidenttejä, mutta Venäjälläkään ei ole varaa isoon yhteentörmäykseen

Katso video Venäjän ja Ukrainan alusten törmäyksestä – Sotilasprofessori: Kertšinsalmen selkkauksessa Ukraina on selkeä altavastaaja