EU-jäsenmaat vaativat rekkojen ja bussien päästötavoitteeksi 30 prosentin vähennystä

Maiden täytyy vielä päästä parlamentin kanssa kompromissiin, sillä EU-parlamentti tavoittelee viisi prosenttia suurempaa vähennystä.

Raskaat ajoneuvot
Rekkoja ruuhkassa moottoritiellä Ranskassa.
Nicolas Tucat / AFP

Euroopan unionin jäsenmaiden ministerit sopivat torstaina pyrkivänsä vähentämään rekkojen ja bussien hiilidioksidipäästöjä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.

Lisäksi sovittiin välitavoitteesta, joka on 15 prosentin vähennys vuoteen 2025 mennessä.

Saksa ja muut suuret autovalmistajamaat vaativat pienempää vähennystavoitetta. Muun muassa Ruotsi ajoi kuitenkin kunnianhimoisempaa tavoitetta.

Maiden täytyy kuitenkin saada vielä aikaiseksi kompromissi Euroopan parlamentin kanssa. Parlamentti haluaisi asettaa tavoitteeksi 35 prosentin päästövähennyksen.

Tähän asti EU:lla ei ole ollut päästörajoituksia raskaille ajoneuvoille. Muun muassa Yhdysvalloilla, Kiinalla, Japanilla ja Kanadalla sen sijaan on rajoituksia rekoille ja busseille.

Maanantaina kompromissi uusien henkilöautojen päästörajoista

Maanantaina EU:ssa päästiin sopuun uusien autojen päästörajoista. Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöjen täytyy laskea 37,5 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

Myös uusien autojen päästörajoista käytiin vääntöä: parlamentti olisi halunnut asettaa pudotusrajan 40 prosenttiin, kun taas Ranskan ja Hollannin johtama liittouma 35 prosenttiin. Lopputulos on varsin tarkka kompromissi.

Autonvalmistajien täytyy huomioida päätös tuotannossaan. Asiantuntijat ovatkin arvioineet, etteivät valmistajat pysty pienentämään keskimääräisiä päästöjä, jotka tulevat polttoaineen kulutuksesta, pelkästään bensa- ja dieselmoottorien tekniikalla.

Valmistajien täytyy siis alkaa valmistaa nykyistä enemmän sähköautoja.

EU pyrkii päästävähennyksillä puuttumaan ilmastonmuutokseen. Liikenne tuottaa noin neljäsosan unionin alueen päästöistä. EU on sitoutunut vähentämään päästöjä 40 prosentilla 1990-luvun tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Eduskuntapuolueet perussuomalaisia lukuun ottamatta päättivät torstaina, että Suomi aikoo EU-puheenjohtajakaudellaan ajaa koko unioniin 55 prosentin päästövähennyksiä.

Lue lisää:

EU:lta odotuksia tiukemmat päästörajat uusiin autoihin – 2020-luvulla sähköautojen määrä lisääntyy, sillä bensa-autoilla ei tavoitteita saavuteta

Lähteet: Reuters