Suomalaisilla on lähes miljoona peräkärryä – riittääkö niille jatkossa vetoautoja?

Hybridiautoihin vetokoukkuja saa, mutta täyssähköautoista vasta vain muutaman mallin voi panna kiskomaan kärryä.

autot
Koukkupajan asentaja asentaa vetokoukkua hybridiautoon.
Mårten Lampén / Yle

Kun suomalainen autonomistaja tarvitsee lisää tavarankuljetuskykyä, hän ostaa, lainaa tai vaikkapa vuokraa peräkärryn.

Kärryjä meillä onkin runsaasti. Syyskuun lopun tilanteen mukaan kevyitä tavarankuljetusperävaunuja oli liikennekäytössä noin 876 000 kappaletta. Vedettävien lukumäärää kasvattavat vielä matkailuperävaunut, joita oli samana ajankohtana 63 656.

Erityisesti nyt uutta autoa ostaessaan peräkärryä tarvitsevan kannattaa kuitenkin olla tarkkana, sillä mihin tahansa autoon ei vetokoukkua saa laittaa. Toisin oli ennen:

– Suomalainen paja räätälöi niin, että kaikkiin autoihin löytyi jonkunnäköinen vetokoukku. Se ei ole tätä päivää. Jos valmistaja ei mitoita voimalinjakokonaisuutta vetokäyttöön, silloin vetokoukkua ei saa, sanoo ajoneuvotekniikan johtava asiantuntija Otto Lahti Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.

Käytännössä autojen vetokoukkukelpoisuutta rajoittavat nille asetetut tekniset vaatimukset.

Mäkilähtötesti karsii

Lahti kertoo, että autoilta edellytetään, että niillä voi tehdä täydessä kuormassa mahdollinen perävaunu mukaan luettuna mäkilähdön 12 %:n ylämäkeen. Kyse on jo varsin jyrkästä mäestä, ja vaatimus on etenkin sähköautoille kova.

– Polttomoottorien kohdalla moottorin ja vaihteiston välissä on kytkin tai momentinmuunnin, mikä luistaa liikkeellelähdössä ja muuntaa moottorin momentin riittäväksi tarvittavaan liikkeellelähtömomenttiin nähden. Sähkömoottorin osalta kytkintä ei yleensä ole, jolloin moottorin pitää tuottaa riittävä liikkeellelähtömomentti suoraan.

Toisaalta sähkömoottoria ja siihen liittyvää elektroniikkaa ei kustannussyistä haluta autoteollisuudessa ylimitoittaa yhtään kansainväliset markkinat huomioiden.

– Tällöin suurimmaksi sallituksi perävaunupainoksi jää hyvin kevyt kuorma tai ei mitään.

Tulevaisuuden suhteen Lahti on kuitenkin toiveikas.

– Tekniikan kehittyessä myös sähköautojen ja hybridien perävaunumassat ovat nousseet ja markkinoille tulee koko ajan uusia vaihtoehtoja. Tässä kehitysvaiheessa on liioiteltua sanoa, että sähkö- ja hybridiautojen yleistyminen uhkaisi perävaunujen käyttöä.

Vetokoukun asentaminen ammattilaisen työtä

Myös vetokoukkuja myyvissä ja asentavissa yrityksissä tulee toisinaan vastaan asiakkaita, joille auton vetokyvyn pienuus on yllätys.

Moni hybridiauton ostanut asennuttaa kuitenkin koukun, vaikka siihen liitettäväksi sallitun peräkärryn massa olisikin huomattavan pieni.

Muun muassa Koukkupaja -ketjun liikkeissä asennetaan vuosittain noin 14 000 vetokoukkua. Hybridiautoihin koukkuja asennetaan lähes päivittäin. Sen sijaan täyssähköautoihin niitä ei ole yhtiön kaupallisen johtajan Jaki Anttilan mukaan asennettu heillä lainkaan.

Anttila korostaa, että suurin työ vetokoukun asentamisessa ovat nykyisin siihen liittyvät sähköasennukset.

– Parhaimmillaan sähkösarja tulee sopeuttaa keskustelemaan noin 30 eri ohjainlaitteen kanssa. Osan autoista saa koodattua vain valmistajan hyväksymällä tavalla merkkitesterillä ja tehdasyhteydellä, kertoo Anttila.

Lue lisää:

Autoilu mullistuu täysin jo ihan kohta, jos Suomi ottaa tosissaan 1,5 asteen ilmastotavoitteen – Ilmastopaneeli listaa järeät keinot

"Onneksi meillä ei ollut tarvetta tapella keskenämme", sanoo helsinkiläinen Sari Kangasoja, joka osti hybridin, koska taloyhtiö alkoi puuhata sähköautoille omia latauspisteitä