Miksi sirkus ei vielä kelpaa Taideyliopistolle? Alalla kehitettiin oma koulutus, josta toivotaan ratkaisua tilanteeseen

Uuden sirkuksen keskus Cirko aloitti yhteistyön Taideyliopiston kanssa sirkuskoulutuksen kehittämiseksi.

koulutus
Sirkusryhmä Race Horse Company.
Moni suomalainen sirkustaiteilija lähtee ulkomaille opiskelemaan, koska Suomesta puuttuu alan yliopistokoulutus. Race Horse Company on Suomen kansainvälisesti menestyneimpiä nykysirkusryhmiä. Petter Hellman

Sirkuskoulutusta yritetään ajaa taas kerran Teatterikorkeakouluun. Asialla on uuden sirkuksen keskus Cirko. Sen toiminnanjohtaja Riku Lievonen uskoo, ettei kotimainen sirkustaide puhkea koskaan lopullisesti kukkaan, ellei alaa voi opiskella Suomessa yliopistossa.

Yliopistotasoisen koulutuksen puute näkyy muun muassa kotimaisissa sirkusteoksissa.

– Tällä hetkellä ei ole mahdollista suorittaa taiteellisen tai kriittisen ajattelun opintoja. Siksi sirkuskoulutuksen saaminen Taideyliopistoon on erittäin tärkeä asia koko sirkuskentän kehittymiselle, Lievonen paukauttaa.

Hänen huolensa ei ole uusi. Sirkustaiteen yliopistotasoisesta koulutuksesta on keskusteltu Suomessa ainakin kymmenen viime vuotta, mutta aiemmat ponnistelut sen saamiseksi Teatterikorkeaan hautautuivat Taideyliopiston perustamiseen.

Nyt sirkuslaiset ovat jälleen tosissaan liikkeellä.

Pakkaa pitää sekoittaa

Cirko pani pystyyn kolmivuotisen hankkeen nimeltä Taiteellisen ajattelun akatemia. Sitä pyöritetään Taideyliopiston Avoimen kampuksen suojissa, ja rahoitus tulee Koneen säätiöltä.

Cirkon toiminnanjohtaja toivoo, että hankkeesta tulee tulevaisuudessa Taideyliopiston uusi koulutuslinja.

Taiteellisen ajattelun akatemian tarkoituksena on sekoittaa pakkaa. Kolmenkymmenen opiskelijan joukossa on muun muassa sirkustaiteilijoita, dramaturgeja, ohjaajia, koreografeja, valo- ja äänisuunnittelijoita, säveltäjiä ja jopa tieteentekijöitä.

Verna Laine on yksi heistä.

Tanssitaustainen, myös sirkustaidetta tehnyt näyttelijä on itse sahannut taidemuodosta toiseen ja huomannut, miten usein taiteilijat tarkkailevat tekemisiään omista poteroistaan.

– Taiteellisen ajattelun akatemia tuntui täydelliseltä keskustelu- ja kohtaamisfoorumilta eri esittävien taiteiden tekijöille. Odotan, mitä kaikkea voimme vielä tehdä yhdessä, Laine iloitsee.

Mikko Rinnevuori
Mikko Rinnevuori on yksi Taiteellisen ajattelun akatemian opiskelijoista. Hän on sirkustaiteilija ja Parkour-akatemian rehtori.Jaani Lampinen / Yle

Syvä, taiteellinen ajattelu puuttuu

Mikko Rinnevuori istuu ilmapatjan reunalla liikuntatilassa Helsingin Lauttasaaressa. Pitkän linjan sirkustaiteilija on jo ehtinyt törmätä rajallisuuteensa Taiteellisen ajattelun akatemiassa.

– Olen oppinut, että minun pitäisi tuntea kaikki suuren näyttämön ja venäläisen kirjallisuuden klassikot. Brecht pitäisi olla hallussa ja Shakespeare, Rinnevuori hymyilee.

Rinnevuori on esiintynyt muun muassa Race Horse Companyn riveissä. Moni sirkuksen harrastaja tuntee hänet myös Circus Helsingin monivuotisena rehtorina.

Taiteellisen ajattelun akatemiasta Rinnevuorella on vain hyvää sanottavaa.

– Se on oikeanlainen avaus sellaiselle kentälle, jossa ei vielä ole paljon pitkälle vietyä taiteellista keskustelua. Tai sitä käy vain harva.

Rinnevuori viittaa sirkustaiteeseen. Sen harrastamiseen on hänen mukaansa Suomessa ehkä maailman parhaat mahdollisuudet, mutta opintopolku tyssää ammattikorkeakouluun, ja siellä koulutus keskittyy fyysisyyteen.

– Jos haluamme nostaa teosten taiteellista tasoa, pitää olla myös taiteellista koulutusta.

Suomalaiset karkaavat ulkomaille

Koska yliopistotasoinen sirkuskoulutus puuttuu Suomesta, moni taiteilija lähtee syventämään opintojaan ulkomaille.

Se näkyy muun muassa siinä, että jokaisessa suomalaisessa nykysirkusryhmässä on todennäkäisesti ainakin yksi taiteilija, joka on jatkanut opintojaan Tukholman taideyliopiston tanssin ja sirkuksen korkeakoulussa (DOCH).

Suomalaistaiteilija näkee ulkomaille lähtemisessä myös ongelman.

– Suomalainen sirkus on omaleimaista, eikä sitä pitäisi hukata ulkomaille. Korkeakoulutus pitäisi siksi olla mahdollista myös Suomessa, sirkustaiteilija ja Parkour-akatemian rehtori Rinnevuori sanoo.

Ville Sandqvist, varadekaani ja Verna Laine, opiskelija, Teatterikokreakoulu ja
Teatteritaiteen tohtori Ville Sandqvist vetää Taiteellisen ajattelun akatemiaa. Näyttelijä Verna Laine on yksi akatemian opiskelijoista.Jaani Lampinen / Yle

“maisterikoulutus toiveena”

Taiteellisen ajattelun akatemiaa vetää teatteritaiteen tohtori Ville Sandqvist. Hän on myös Teatterikorkeakoulun varadekaani.

Taiteellisen ajattelun akatemiassa teoksia lähestytään ohjauksen ja dramaturgian näkökulmasta.

– Sellainen koulutus on vielä lapsenkengissä ihan kansainvälisesti, Sandqvist toteaa.

Hänen mukaansa moni nykysirkuksen tekijä valmistaa esityksensä ilman, että niiden ohjauksellinen tai dramaturginen ajattelu olisi viety loppuun. Tekijät katsovat teostaan näyttämöltä.

– Toiveenani on, että tällainen dramaturgiseen ja ohjaukselliseen ajatteluun keskittyvä maisterikoulutus voisi olla mahdollista Taideyliopistossa, Sandqvist sanoo.

Toistaiseksi sirkuskoulutuksen saaminen Taideyliopistoon on vielä haave.

Rehtori Jari Perkiömäen mukaan Taideyliopistolla ei ole vireillä konkreettisia suunnitelmia tutkintoon tähtäävän sirkuskoulutuksen aloittamisesta lähitulevaisuudessa.